18 Celsius-fokos külső hőmérséklet alatt pöfögnek ki igazán sok nitrogén-oxidot a dízelek, és úgy tűnik, sok gyártó modelljénél ez nem teljesen "véletlenül" van így.
Az angliai Emissions Analytics kutatása – amelyet a BBC tett közzé –, bizonyította, hogy az általuk vizsgált Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású autóknál komoly mértékben megemelkedik a károsanyag-kibocsátási szint bizonyos külső hőmérséklet alatt. A cég 31 autógyártó 213 modelljét vizsgálta.
Az Emissions Analytics úgy találta, hogy egy átlagos Euro 5-ös dízel 3.6-szeresen van felette a megengedett nitrogén-oxid-kibocsátási előírásnak 18 Celsius-fokos hőmérséklet felett, amikor viszont a hőmérséklet alacsonyabb, akkor 4,6-szeres volt az érték. (A jelenlegi Euro 6-os szabványú autók esetében ez már nem jelentkezett ilyen mértékben, ott már „csak” 2,9-szeres 18 fok felett az érték, alatta viszont még mindig 4,2-szeres.)
A helyzet véleményük szerint onnan eredeztethető, hogy az európai szabályok a motorok védelme érdekében engedik, hogy bizonyos környezetvédelmi rendszerek kikapcsoljanak, ha túl magas, illetve túl alacsony a külső hőmérséklet és ez károsan befolyásolná az erőforrás élettartamát. A probléma csak az, hogy sok gyártó, úgy tűnik, visszaélt ezzel a lehetőséggel, és még közepesnek nevezhető külső hőmérsékleti tartomány esetén is kiiktat szűrőegységeket, hogy jobb fogyasztási eredményeket produkáljon. A szervezet szerint, az még érthető, ha nulla fok alatti környezeti hőmérséklet környékén védeni akarnák a motort, de szinte normál időjárási viszonyok mellett is ezt csinálni, már kissé szokatlan.
A szervezet nem nevezte meg azokat a gyártókat, amelyeknél a fenti eredmények jelentkeztek.
Mindenesetre volt olyan vizsgálata is az Emission Analytics (EA) szervezetnek, amikor megnevezett konkrét modelleket. Akkor 263 féle dízelt teszteltek úgynevezett valós vezetési körülmények között. A teszt a nitrogén-oxidok jelenlétét (NOx) vizsgálta a kipufogógázban, akkor hőmérsékleti értékek nélkül. Akkor az derült ki, hogy a vizsgált autók egynegyede, hatszorosát pöfögi ki a káros oxidoknak, mint a megengedett határérték, összességében pedig a vizsgált autók 97 százaléka nem teljesíti a feltételeket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.