Autó MTI 2016. június. 02. 12:55

A földgázas kamionoké a jövő a Shell szerint

Hosszú távon a földgázas vagy elektromos kamionoké lehet a jövő a Shell tanulmánya szerint.

Dízelüzemről hosszabb távon valamilyen alternatív, például cseppfolyós földgáz- vagy elektromos üzemre kell átállítani a közúti teherszállító járműveket, mert a növekvő teherforgalom mellett másként nem lesz teljesíthető a német kormány károsanyagkibocsátás-csökkentő előirányzata – idézi a német Die Welt a Shell olajtársaság tanulmányát.

A Shell tanulmánya szerint a németországi teherforgalom a 2014-es 4,1 milliárd tonnáról 2040-re 4,8 milliárd tonnára emelkedik. Ennek legnagyobb részét, 69 százalékát közúton, a többit vasúton és vízi úton szállítják. A tehergépjármű-állomány pedig a 2014-eshez képest 2040-re egyötödével, 3,5 millióra emelkedik.

Jelenleg egy kamion mintegy 35 liter dízel üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként, ami lényeges csökkenés a 60-as évekre jellemző 50-60 literes fogyasztáshoz képest, de a 90-es évek elején bevezetett Euro-normák óta már nem történt számottevő javulás.

A tehergépjárművek 90,9 százaléka volt dízelüzemű 2015 elején, 7,3 százalékuk benzin-, 1,8 százalékuk pedig egyéb hajtású. Utóbbi csoporton belül 0,92 százalék volt a földgázüzemű járművek aránya, 0,70 százalék az autógázzal hajtott, 0,2 százalék az elektromos járművek aránya, a többi pedig hibrid jármű volt.

A német kormánynak az a célja, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenjen az 1990-eshez képest 2040-ig a közúti közlekedésben. A tehergépjármű-forgalom esetében azonban a Shell tanulmánya szerint a szén-dioxid-kibocsátást legfeljebb 20 százalékkal lehet csökkenteni. A tanulmány szerint a tehergépjárművek körében ezért terjedt el kevésbé az alternatív hajtáslánc, mint a személygépkocsiknál, mert nagy a járművek tömege és más a használatuk: egy nehéz tehergépjármű éves futásteljesítménye például átlagosan mintegy 130 ezer kilométer, az elektromos hajtás tehát a viszonylag kicsi hatótáv miatt szóba sem jöhet. Elektromos hajtással, praktikus okokból, csak a városi elosztó teherforgalmat lebonyolító kis furgonokat lehet majd ellátni.

A nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátását ezért cseppfolyósított földgáz (LNG) üzemanyagra való átállással lehet csökkenteni – állapítja meg a tanulmány. Ez azonban járművenként mintegy 30 ezer eurós többletköltséget jelent. Amennyiben azonban 2040-re 65 százalékra emelkedik az újonnan forgalomba helyezett kamionok között az LNG-hajtású járművek aránya, az hétmilliárd literrel kevesebb dízelüzemanyag felhasználását jelentené.

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.