Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

Száznegyven lóerős motorral, automata váltóval és igényes részletekkel érkezett a csúcs Vitara. Vitán felül a legminőségibb darab a japán márka szabadidő-autó kínálatában, az ehhez passzoló árral. Még a klasszikus közönséget is lehagyta.

Nem újdonság már az új Vitara, itt van velünk jó egy éve. Az sem hír, hogy nagyon bejött a Suzukinak, ismét az eladási toplistán vannak vele, az idei első negyedében közel 2000 darab biztosan elmegy belőle, amivel a SUV-szegmensben magabiztosan vezet.

Az egyébként is jó formájú Vitarának a legutóbb nálunk jár turbós változata külsőre az igazi telitalálat. Az ehhez a variánshoz átszabott, agresszívebb hűtőmaszkkal, a függőleges oldalsó menetfénnyel, igazán gusztusos a frontrész dizájnja. A hátsó traktus már nem kapott ennyi törődést, ott maximum egy kis sárvédő elemben tér el sima kiadástól.

Viszont a belső tér megnyerő. Ahogy a külsőn, itt is végigvonul a meghatározó színt kiegészítő másik árnyalat, a kárpitok, a műszerfali betétek, a légbeömlők gyűrűi is más szint kaptak, mint a "sima" Vitarák. A műszereket átszabni azonban már nyilván sokk lett volna, így azok visszatükrözik, hogy nem prémium gyártmányban ülünk.

Az illesztések, az alubetétek is a "helyükön vannak", össze lett rakva rendesen minden. Az digitklíma egyszerű kivitelű de szép, a központi kijelző ebben a modellben nagyfelbontású, erős fényű és kellően kontúros grafikája, ami jól látható erős fényben is. Maximum a menű felépítése véleményes egy kicsit a négyes tagolással, de a működésére nem lehet panasz, gyors és magyarul kommunikál, ami nem minden itthon kapható márka menűjéről mondható el.

Mivel a kocsi paraméterei - a motorvariáns és néhány külső kiegészítő elem ellenére - természetesen nem módosultak, az, akit ezek bővebben érdekelnek, pillantson át másik Vitara tesztünkre. A valódi differencia itt a motortérben van.

Suzuki Vitara 1.4 Turbo - galéria
D.P.

Igen: az 1.4 literes, 140 lóerős és 220 Nm-es nyomatékú Boosterjet benzinmotor. Első blikkre is feltűnően fickós az erőforrás. Ilyen, 2000-es fordulatnál érkező agilitást egész ritkán tapasztalni manapság még a turbós motoroknál is. Ez részben, azért van, mert igen magas, 1,1 baros a töltőnyomása. A másik, hogy a turbó bekapcsolása előtt kissé hervatag a motor. A csúcsnyomaték 4000-es fordulatszámig él, és bár egy turbós autót „nem fogatunk”, a suzukis hagyományból mégis megtartott valamennyit ez az erőforrás, mert bizony lehet és kell is forgatni, és végül 5000-es fordulatszámnál adja le a maximális, 140 lőerőt, amivel már minden helyzetet el lehet vállalni.

A kocsi 10 másodperc alatt százon van, a motorja egyáltalán nem zajos, a fogyasztása pedig - szintén a suzukis hagyományoknak megfelelően - nem átverős. Az 1200 kilós autóval nekünk 7,1 literes száz kilométeres átlagot sikerült autózni, amivel bármilyen benzines kompakt SUV tulajdonos bátran kiegyezhet.

Suzuki Vitara 1.4 Turbo - galéria
D.P.

Van azért furcsasága is az összeállításnak. Amellett, hogy szokni kell a Suzukit automata váltóval – valahogy ez is közegidegen –, de nem sikerült teljesen megfejteni a manuál módot sem. Ennél ugyanis fixen áll a váltó-előválasztókarja, vagyis nem lehet föl-le pöckölgetéssel "le-fel" váltani. Arra ott vannak a váltófülek a kormányon, de azokkal meg akkor is válthatunk, ha sima "D-ben" vagyunk. Innentől kicsit okafogyott a Sport-mód is, bár kétségtelen, hogy ilyenkor autózható ki leginkább a Boostejet motorban rejlő tudomány, mert alapból megemelt fordulatszámokkal játszunk.

Mit tud a másik két erőforrás?

Az 1.6 szívó benzines


Mivel volt szerencsénk minden motorváltozatát tesztelni a Vitarának, kihagyhatatlan az összehasonlítás. Az 1.6 literes, turbó nélküli, változó szelepvezérlésű VVT benzinmotort régóta csiszolgatják a japán mérnökök. A 120 lóerős és 156 Nm-es maximális nyomaték a mai turbós korszakban kicsit alulmotorizáltnak tűnik elsőre, de mindez azért van így, mert nagyon el vagyunk kényeztetve.


Manapság minden turbós autó alulról is nagyon húz. Ez viszont, egy amolyan rendes forgatós motor, ami 3500-tól van igazán elemében, onnan viszont meglódítja az összkerekesként is alig 1160 kilogrammos kocsit. Alacsony fordulat-magas fokozat párosításban sem fulladozik, egyedül a 2000 és 3500-as tartományban, mintha nem történne semmi, gyakorlatilag nem reagál a kocsi a gázadásra. Az összkerékhajtást is tudó autó akkor is beéri száz kilométeren 7,0 liter körüli benzinmennyiséggel, ha egyáltalán nem kíméljük.

És az 1.6 dízel? Azt is próbáltuk


Akármennyire is adja magát a helyzet, hogy az ember a jól bevált, megbízhatónak ígérkező és viszonylag olcsón fenntartható 1.6-os szívó benzinmotort válassza, sokaknak csábító alternatívát jelenthet az 1.6 literes DDiS turbódízel motorral szerelt változat is. A gázolajos erőforrás a benzineshez hasonlóan 120 lóerős teljesítményre képes, de mellé 320 Nm maximális nyomatékot kínál, amely már 1750-es fordulatszámtól rendelkezésre áll.


Mindez a hatfokozatú manuális váltóval párosítva kielégítő menetdinamikával és csekély étvággyal ruházza fel az összkerékhajtással is csak 1,3 tonnás autót. Szinte gyerekjáték öt liter alatt tartani a fogyasztást, országúton és autópályán pedig a hosszú végáttételnek köszönhetően szintén nem mutat többet a fedélzeti kijelző. A kellemes összhatás miatt viszont még így is jó ajánlatnak tűnik, azt pedig a felhasználó dönti el, hogy a szívó benzineshez képest két literrel alacsonyabb fogyasztás és nyomatékosabb motor megéri-e plusz kiadást.

A Vitara futóműve ebben a - legsportosabb - változatban is inkább kényelmes, mint sportos, még úgy is, hogy talán feszesebbnek tűnik a futóműve a nem turbós változatokénál. Az autó amúgy  menetmód-kapcsolójával - hasonlóan a testvéreihez - négyféle lehetőséget kínál az autózásra: Auto, Sport, Snow (havas) és Lock (zárt differenciálmű).

Suzuki Vitara 1.4 Turbo - galéria
D.P.

A Vitarát a biztonsági és asszisztens rendszereiben is felhúzták a manapság elvárható szintre, esetünkben már radaros tempomat, illetve vészhelyzeti önálló fékezőrendszer is megtalálható volt. Viszont finoman árnyalni kell a képet ezekkel a rendszerekkel kapcsolatban. A Vitarában az adaptív tempomat és ráfutásgátló is „elsőgenerációsan viselkedik”, szemben mondjuk egy Mercedes-Benz GLC ugyanilyen asszisztenseivel, túl harsányan és kissé ügyetlenül reagál még saját intelligenciából, ami sokszor inkább zavaró, mint segítő.

Suzuki Vitara 1.4 Turbo - galéria
D.P.

Ez a motorváltozat csak egyféle felszereltségben (GLX) kérhető. Az extralista igen becsületes: tolatóradarral, távolságtartó tempomattal, ráfutásgátlóval, kulcsnélküli indítással, bőrös kárpittal, ülésfűtéssel, digitklímával, alufelnikkel, lejtmenetvezérléssel. Bizony ezzel az összeállítással már 6,8 millió forint a modellünk ára. Ez - alapos böngészés után - még mindig kihozható az egyik legjobb ár/érték-arányú választásnak a konkurenciával szemben, de ilyen árszínvonalon gyakran belépnek azért a presztízsfaktorok is. Összességében nem kérdés, hogy ez a változat a legjobb, mégis itt jön ki leginkább, miért is túlzás talán ez a modell.

Hirdetés