A vártnál kevesebb szabályszegést regisztráltak a múlt kedd óta élesben működő szupertraffipaxok, amelyeknek az eddigi tapasztalatok szerint van visszatartó ereje – közölték a kamerahálózat gyakorlati működését bemutató keddi sajtótájékoztatón.
Már a szupertraffipaxok tesztelése alatt tapasztalható volt, hogy a környékükön lassabban közlekedtek az autók, a rendszer egy héttel ezelőtti élesítése után pedig folytatódott ez a folyamat – közölte Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője a közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó információs rendszer (kafir) vásárosnaményi központjában. Igaz ugyanakkor, hogy az élesítést követő első néhány órában több tucat autós is megbukott.
A kamerahálózat kialakításakor 365 fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pontot helyezett ki a rendőrség az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára. A rendszer emellett 160 mobil sebességmérőt is magában foglal. Hogy milyen hibahatárral dolgozik a rendszer egy gyorshajtásnál, azt itt tudja megnézni.
A szupertraffipaxok észlelik a sebességtúllépést, a tilos jelzéseken áthaladást, képesek ellenőrizni a többi között a záróvonal átlépését, a biztonsági öv használatát, az autópálya leállósávjára, a buszsávra, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok betartását – idézte fel Óberling József. Szabálytalankodni valóban nem érdemes, a büntetési tételek ugyanis 10 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedhetnek.
A jogsértések feldolgozását és az erről szóló értesítések kiküldését a rendőrség vásárosnaményi és szombathelyi adatfeldolgozó központja végzi. A rendszer működéséről Óberling József azt mondta, a helyszínen, a kamerák által rögzített úgynevezett metaadatokat az adatátviteli hálózat segítségével a feldolgozó központokba továbbítják, ahol az ügyintézés során gyakorlatilag emberi kéz érintése nélkül készül el a jogsértésről szóló határozat.
A központokban dolgozók a rendszerek működését felügyelik, ellenőrzik az ügyeket vagy azok bizonyos adatait, de például a határozat borítékolása és a tértivevény-nyomtatás teljesen automatikusan történik – tette hozzá a főosztályvezető.
Ha máskor is szeretne értesülni a traffipax-szal kapcsolatos legfontosabb hírekről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.