Autó hvg.hu 2015. október. 01. 13:56

Ezektől a mérnöki megoldásoktól lesz igazán izgalmas az autóipar

Egyáltalán nem szokatlan, hogy egy gyártó felfelé nyíló ajtókkal szerelje fel járműveit, ám nem ez az egyetlen, nem hagyományos megoldás. Íme néhány modell, aminél nagyon ütős lett a megoldás.

A sorozatos csúszások után a Tesla kedden végre hivatalosan is leleplezte a vadonatúj elektromos SUV-ját, a Model X-et. A névválasztás nem véletlen, Elon Musk csapata ugyanis felfelé nyíló, szárnyas ajtókat választott modelljéhez. Az járművön rendkívül látványosan néz ki a megoldás, így pont beleillik a Top Gear csapata által összeszedett listába.

Koenigsegg Agera RS

Kezdjük is rögtön az egyik legbonyolultabb technológiával, amit a Koenigsegg Agera kapott meg, és amivel az 5 literes, V8-as motorral 1160 lóerős teljesítményre képes RS-t is felszerelték. Az ajtót ugyanis nem egyszerűen felfelé, hanem oldalra-előre nyílik ki, vagyis tulajdonképpen olyan, mintha 90 fokkal elforgatva ki akarnánk tolni az első kerék mellé.

Autozam AZ-1

A magyar szívhez meglehetősen közeli Suzuki is gyártott már felfelé nyíló ajtókkal autót, egész pontosan az Autozam AZ-1-et, igaz, az autó a Mazda neve alatt futott, és ők is árulták. A középmotoros, hátsókerék meghajtású autóból a szárnyas megoldással alig 4300-at gyártottak le.

Mazda

Ford GT

A különleges ajtókkal felszerelt autók sorából a Ford sem maradhatott ki, akik az 1960-as évek legendás versenyautójából, a Ford GT40-ból merítettek ihletet. A mérnökök a soprtautókra is szerették volna átültetni a különleges ajtót, ami végül a képen látható módon sikerült. Az ajtó ugyan hagyományos módon, oldalra nyílik, de a felső pereméhez hozzávették a tető egy részét is.

Ford

Yo-Auto Yo-Concept

A gyártó és a modell neve senkit se tévesszen meg, nem egy japán technológiáról van szó. Az orosz cég modellje csak koncepcióként létezik, de épp ez adta a tervezőknek azt a nagyfokú szabadságot, ami végül a Yo-Concept megalkotásához vezetett. Az ajtót hátra-felfelé tolva lehet kinyitni, ami nemes egyszerűséggel kicsúszik az autó karosszériájának vonalából. A megoldás a 2011-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be.

BMW Z1

A bajor autógyár az első kétüléses roadster autóját 1989-ben alkotta meg, az ajtók terén pedig rögtön egy váratlan megoldással mutatkozott be. Az ajtók a nyitáskor egész egyszerűen lesüllyednek az alváz aljába, így teljesen úgy néz ki a kocsi, mintha nyitott lenne. A műveletet vezetés közben is el lehet végezni.

Maserati Birdcage 75th Concept

A koncepcióautók terén a Maserati is húzott már nagyot. A gyártó számára a legendás tervező cég, a Pininfarina készítette el a terveket. A Birdcage, vagyis madárketrec elnevezés nem véletlen, az ajtóval ugyanis egybeépítették az autó elejét, vagyis egyetlen mozdulattal a fél karosszériát meg lehet mozdítani.

Maserati

McLaren P1

A McLaren P1 ajtaja hasonlóan trükkös, mint a Koenigsegg Agera RS-é: nemcsak felfelé, előre is nyílik, így tulajdonképpen úgy néz ki, mint amikor egy madár széttárja a szárnyait.

McLaren

Mercedes-Benz 300SL

A németek másik autója, a Mercedes-Benz 300SL azon kívül, hogy egészen gyönyörű, a felfelé nyíló ajtók terén is nagyot alkotott. Az autót ugyanis egy megemelt oldalrésszel látták el, ami egészen varázslatos külsőt kölcsönöz a járműnek.

Mercedes

Hasonló érdekességekétr lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?