Egyáltalán nem szokatlan, hogy egy gyártó felfelé nyíló ajtókkal szerelje fel járműveit, ám nem ez az egyetlen, nem hagyományos megoldás. Íme néhány modell, aminél nagyon ütős lett a megoldás.
A sorozatos csúszások után a Tesla kedden végre hivatalosan is leleplezte a vadonatúj elektromos SUV-ját, a Model X-et. A névválasztás nem véletlen, Elon Musk csapata ugyanis felfelé nyíló, szárnyas ajtókat választott modelljéhez. Az járművön rendkívül látványosan néz ki a megoldás, így pont beleillik a Top Gear csapata által összeszedett listába.
Koenigsegg Agera RS
Kezdjük is rögtön az egyik legbonyolultabb technológiával, amit a Koenigsegg Agera kapott meg, és amivel az 5 literes, V8-as motorral 1160 lóerős teljesítményre képes RS-t is felszerelték. Az ajtót ugyanis nem egyszerűen felfelé, hanem oldalra-előre nyílik ki, vagyis tulajdonképpen olyan, mintha 90 fokkal elforgatva ki akarnánk tolni az első kerék mellé.
Autozam AZ-1
A magyar szívhez meglehetősen közeli Suzuki is gyártott már felfelé nyíló ajtókkal autót, egész pontosan az Autozam AZ-1-et, igaz, az autó a Mazda neve alatt futott, és ők is árulták. A középmotoros, hátsókerék meghajtású autóból a szárnyas megoldással alig 4300-at gyártottak le.
Ford GT
A különleges ajtókkal felszerelt autók sorából a Ford sem maradhatott ki, akik az 1960-as évek legendás versenyautójából, a Ford GT40-ból merítettek ihletet. A mérnökök a soprtautókra is szerették volna átültetni a különleges ajtót, ami végül a képen látható módon sikerült. Az ajtó ugyan hagyományos módon, oldalra nyílik, de a felső pereméhez hozzávették a tető egy részét is.
Yo-Auto Yo-Concept
A gyártó és a modell neve senkit se tévesszen meg, nem egy japán technológiáról van szó. Az orosz cég modellje csak koncepcióként létezik, de épp ez adta a tervezőknek azt a nagyfokú szabadságot, ami végül a Yo-Concept megalkotásához vezetett. Az ajtót hátra-felfelé tolva lehet kinyitni, ami nemes egyszerűséggel kicsúszik az autó karosszériájának vonalából. A megoldás a 2011-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be.
BMW Z1
A bajor autógyár az első kétüléses roadster autóját 1989-ben alkotta meg, az ajtók terén pedig rögtön egy váratlan megoldással mutatkozott be. Az ajtók a nyitáskor egész egyszerűen lesüllyednek az alváz aljába, így teljesen úgy néz ki a kocsi, mintha nyitott lenne. A műveletet vezetés közben is el lehet végezni.
Maserati Birdcage 75th Concept
A koncepcióautók terén a Maserati is húzott már nagyot. A gyártó számára a legendás tervező cég, a Pininfarina készítette el a terveket. A Birdcage, vagyis madárketrec elnevezés nem véletlen, az ajtóval ugyanis egybeépítették az autó elejét, vagyis egyetlen mozdulattal a fél karosszériát meg lehet mozdítani.
McLaren P1
A McLaren P1 ajtaja hasonlóan trükkös, mint a Koenigsegg Agera RS-é: nemcsak felfelé, előre is nyílik, így tulajdonképpen úgy néz ki, mint amikor egy madár széttárja a szárnyait.
Mercedes-Benz 300SL
A németek másik autója, a Mercedes-Benz 300SL azon kívül, hogy egészen gyönyörű, a felfelé nyíló ajtók terén is nagyot alkotott. Az autót ugyanis egy megemelt oldalrésszel látták el, ami egészen varázslatos külsőt kölcsönöz a járműnek.
Hasonló érdekességekétr lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát. |