Jelenlegi ismereteink szerint akár 11 millió autóba is kerülhetett az EA189-es kódjelű négyhengeres dízelmotorok valamelyike, amelyeken csaló szoftver futott a környezetvédelmi mérések kijátszására. A kellemetlen ügy egyre jobban behálózza az óriásvállalat minden egységét.
A márkák közül a Skoda már kedden elismerte, hogy a gyártó második generációs Octavia, Fabia és Superb modelljeiben is használta az EA189-kódú motorblokk-család valamelyik tagját. Jellemzően a kétliterest, amely a korábban milliószámra forgalmazott 1.9 literes TDI-t váltotta. A cseh gyártó a sajtón keresztül közölte, hogy azok a korábbi modellek, amelyek esetleg érintettek a csalásban, vélhetően egy szervezett visszahívási akció keretében lesznek átprogramozva.
A helyzet paradoxona, hogy a Skoda is éppen a leginkább környezetbarátként reklámozott Greenline kiadású autóiban használta ezeket, az EA189-es jelű motorokat.
Nem mellékes számunkra, hogy ebből a blokkból milliószámra készült a konszern, és világ legnagyobb motorgyárának számító győri Audi-gyárban is. De ugyanezt a blokkot a csehek is gyártották, valamint a lengyelek is és a németországi salzgitteri gyár is.
A hvg.hu is érdeklődött a győri Audinál, hogy ezzel a kódjellel ellátott motorcsalád tagjai közül hány darab és pontosan mennyi ideig készült nálunk? A magyar vállalat kommunikációját most összekötötték a németországi anyavállalatéval, így onnan érkeztek válaszok.
A válaszban a vezérigazgató Prof. Dr. Martin Winterkorn múlt vasárnapi bejelentésére hivatkozva ígérték az eset teljes tisztázását, hozzátéve, hogy a vizsgálatok csúcssebességgel folynak. Mint a válaszban írták, még nincsenek abban a helyzetben, hogy pontos adatokat szolgáltassanak milyen modell-mixben, mely gyárakban és mely márkák érintettek részéletekbe menően az ügyben.
A típus, az EA189 motorcsalád 1.6 literes illetve 2.0 literes dízelmotorokat, valamint kisszámú 1.2 TDI egységet jelent. A szoftver telepítése 11 millió ilyen motorban történt meg világszerte – ismerték el nekünk is. A próbapadokon mért vizsgálati eredményekben és a tényleges közúti használatban ezek a motorok mutatnak eltérést. Mint a válaszban hangsúlyozták,a jelenleg kapható egyik járművük sem érintett a mostani ügyben.
Mint ismeretes, a Volkswagen bizonyos autóiba olyan hatástalanítót (defeat device) tettek (egy szoftveralgoritmus formájában), amely érzékeli, ha a motort tesztelik. A program normális vezetésnél kikapcsolja az emissziós korlátot, ami csak tesztvezetésnél kapcsol be újra, ezzel a motor teljesítménye javul – a környezet kárára. Egyelőre az biztos, hogy a cseles programot 482 ezer autóba, összesen hét modellbe telepítették 2009 óta az Egyesült Államokban. Viszont a kérdéses szoftver akár 11 millió autóba is bekerülhetett világszerte, az érintett EA 189 típusú motor körülbelül ennyi gépkocsiban dübörög.
A legfrissebb hírek szerint egyébként összesen több mint 2 millió Audi lehet érintett a Volkswagen-botrányban, melynek részleteiről ide kattintva olvashat még többet.
Ha nem szeretne lemaradni a Volkswagen-botránnyal kapcsolatos legfrissebb hírekről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát. |