A prémiumvilágban szokatlanul hosszú, 14 év gyártás után érkezett meg a svéd márka legfontosabb termékének utódmodellje. A szerepe szinte felbecsülhetetlen a Volvo szempontjából, kijelöli az irányt, amelyen a márka tovább halad.
Az utolsó csavarig vadonatúj, a klasszikus „full-size”, azaz a nagyméretű városi szabadidő autók osztályba tartozó két tonnás, közel 5 méter hosszú, 2 méternél is szélesebb és majdnem 1,8 méter magas SUV első szemrevételezésre szerencsére szellemiségében megmaradt annak, ami volt: minden hivalkodás nélküli.
A belső élenjáró technikát takar, ebben a műfajban elengedhetetlenül prémium dizájnnal. Így az igényes kárpitozású utastérben akár három sorban, hét ülés is kialakítható, s az is a praktikumok sorába tartozik, hogy a gombnyomásra nyíló csomagtér-ajtó két magasságban – például alacsony garázsplafon esetén – nyitható, a légrugós változatban pedig még a csomagtér padlózata is lesüllyeszthető.
A volán mögé ülve rögtön szembetűnik, hogy a műszerpultról itt is eltűnt a gomberdő: csak a multifunkcionális kormányon és középen húzódik pár gomb a legfontosabb funkciók működtetésére. Minden más már az érintőképernyős, gördíthető, okostelefonokra emlékeztető kijelző-felület nyomogatásával csalogatható elő. A beállítások tárháza kábítóan széles, időbe telik a konfigurálás megtanulása, de a menü-rendszer logikus: aki már hozzászokott az okos mobilokhoz, gyorsan eligazodhat a beállítások labirintusában.
Ami az új XC90 hajtásláncát illeti, a márka már csak kétliteres, 320 lóerős (400 Newtonméteres) benzines és 225 lovas (470 Nm) dízel motorokat kínál, hozzájuk pedig kizárólag nyolcfokozatú, Aisin Warner Geartronic rendszerű automata sebességváltót.
El is hangzott, hogy a méretcsökkentés- és a takarékos fogyasztás jegyében a Volvo véget vetett az öt- és ennél nagyobb hengerszámú erőgyáraknak. Aki mégis nagyobb teljesítményre vágyik, az választhatja majd az év vége felé érkező a T8-as Plug-in hibrid változatot, amelyben a hátsó tengelyt hajtó 87 lóerős elektromotorral az összteljesítmény már 407 lóerő, a gyorsulási érték az óránkénti 100 kilométeres sebességre 5,6 másodperc, a végsebesség pedig 230 km/óra.
Az már csak hab a tortán, hogy tisztán elektromos hajtással maximum 42 kilométer is megtehető, az akkuk – otthoni háztartási hálózatba dugva, 6 amperes áramerősség esetén – úgy tíz óra, 16A-el pedig 5,5 óra alatt feltölthetők, fogyasztási adatként pedig száz kilométerenként 2,1 liter benzin (!) szerepel a cég prospektusában.
Mindezzel együtt a bemutató próbakörei azt sejtetik, hogy a hagyományos motorokkal szerelt erőforrások is agilisan mozgatják a nagytestű monstrumot. A korábbi 5-6 hengeresek teljesítményét meghaladó mai turbós kétliteresek bőven elegek a hétköznapi autózáshoz, még az országutakon is.
Talán meglepő, de igen látványos tűnik az XC90 terepjáró-képessége is. A bemutató egyik látványosságaként a cég sofőrjei demonstrálták, hogy a négykerék-meghajtású városi Volvo fel tud mászni az 50 fokos meredélyen és le tud jönni a 70 fokos lejtőn is. A manőver előfeltétele, a műszerfali monitoron kiválasztott off-road állás, amelynek nyomán a légrugó megemeli kocsiszekrényt, a hajtás elemei, köztük a legurulást gátló fékrendszer pedig a terepviszonyokhoz igazodik.
Ám a Volvo alapértéke, mégis csak a (baleset)biztonság, s a nagy múltú tradíciókhoz híven ezt a modellt is a zsúfolásig megtöltik a különböző elektronikus vezetéstámogató rendszerek, amelyeket Volvo zsargonban Intellisafe néven foglalnak össze.
Hagyományosnak mondható funkciók mint a sebességtartó, holttér-figyelő, követési távolságra figyelmeztető rendszer mellett több világújdonságnak számító szolgáltatás is megrendelhető. Ezek egyike az úgynevezett útelhagyás elleni védelem, amely azt jelenti, hogy ha az XC90 észleli a fatális helyzetet, a biztonsági övek megfeszülnek, az üléskeret párnáinak energiaelnyelő zónája felfogja a függőlegesen ható erőket a gerincsérülések megakadályozására, a fékek pedig automatikusan működésbe lépnek.
A Volvo SUV ugyanakkor világ első olyan automatikus fékkel felszerelt autója, amely magától működésbe lép, ha a vezető kikanyarodna egy közeledő jármű elé. Ez gyakori helyzet az olyan zsúfolt városi kereszteződésekben, ahol magasabb a megengedett sebesség. Ilyenkor az XC90 észleli a lehetséges ütközést és automatikusan lefékezi az autót.
Mindez azonban csak egy kis ízelítő az ütközést megelőző sokféle biztonsági szolgáltatásokból. Az úgynevezett City Safety többek között 50 km/óra sebesség alatt vészfékez, ha a kocsi elé kerülne egy gyalogos vagy kerékpáros. Sőt őket még a lámpa bevilágításától függően éjszaka is felismeri a kocsi intelligens elektronikája.
Az éberségfigyelő viszont már nem csak a vezető fáradságát érzékeli, hanem ki is vezet a legközelebbi parkolóba. A szolgáltatások színvonalából nem von le, hogy nálunk a hiányos útjelző táblázás miatt a táblafelismerő nem mindig működik tökéletesen. E rendszer összeköthető az automatikus sebességcsökkentéssel is, vagyis sebességkorlátozás esetén a kocsi magától lelassul, de azért egy kis ráhagyással még nagyobb sebesség is beprogramozható.
Sztárcsevity Andrea, a magyar Volvo sajtó- és marketingvezetője ilyen és ehhez hasonló képességek miatt mondta, hogy az XC90-ben elérhető biztonsági rendszerek széles tárháza alapján a márka azt vizionálja, hogy 2020-után már senkinek sem kell életét veszítenie vagy súlyos sérülést elszenvednie, ha majd Volvóban utazik.
Csak remélni lehet, hogy bejön majd a nagyratörő terv. Annyi azonban már ma is tény, hogy az XC90 tele van apró finomságokkal is. Ezek közé tartozik a mini-kulcs, ami például strandolás esetén tehet jó szolgálatot, mert nem kell a teljes elektronikus kulcsot magunkkal vinni elég egy apró hagyományost. A szemüveges vezetőket segítheti, hogy a műszerfali, amúgy már folyadékkijelzős órákat és kijelzőt többféle méretben és állásban lehet beállítani, a középkonzol infrakijelzője pedig akár kesztyűben is közelítve működik.
A párhuzamosan és a merőlegesen is beparkoló automata rendszeren túl a szűk utcákon való kitolatást megkönnyíti az úgynevezett 360 fokos kamera, amely a karosszérián lévő kamerák képeit madártávlatban megjeleníti a középkonzolon. Ez az eszköz akkor is működik, ha a vezető az utánfutójához tolat. Ilyenkor a kijelzőn megjelenik a vonóhoroghoz tartozó segédvonal, s csak azt kell figyelni.
Az XC90 négyféle felszereltségi szinten 15 millió felett startol, a legdrágább T8-s (hibrid) Momentum hétüléses változatáért 22,240 millió forintot kérnek. A türelmetlen vevőknek azonban azzal is számolniuk kell, hogy a nagy kereslet miatt a szállítási határidő akár egy évre is kitolódhat.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |