A kaliforniai cég fejesei egy régi-régi autós hagyományt hoznának vissza a felelősség egyértelmű tisztázására. Az indexelést.
A Tesla Model S már tavaly év vége felé megkapta az első faceliftjét, ami ebben az esetben, a netről letölthető szoftverfrissítést és az új autói esetében, újabb szenzorok felszerelését jelentette. A cég azóta ígérgeti, hogy autóik hamarosan készen olyan manővereket is csinálnak majd a forgalomban, minthogy többsávos egyirányú közlekedésben már maguktól előzgetnek.
A Tesla Autopilotnak hívja a félig önálló autózást lehetővé tevő technikai arzenálját. Ennek alapját az adaptív távolságtartó (tempomat) rendszer, a közúti jelezéseket felismerő kamerák, a kocsi sávtartását segítő radarok és kamera képezi. A rendszer elvileg tehát benne van a kocsikban, de használni egyelőre nem lehet teljes egészében, elindulását a cég nyár végére ígéri.
Azonban nagy kérdés, és ez nem csak a Tesla számára fontos dilemma, hogy ki a hibás, ha az Autopilot összetöri a kocsit.
A Wall Street Journal szerint a Tesla egészen egyszerű megoldással hárítaná a felelősséget: az indexeléssel. A sofőrnek minden esetben használnia kell az indexet, ha sávot akar váltani magától az autója. Ezzel nyilvánítja ki, hogy tudatos és beleegyező volt a részéről a kocsi által végzett manőver, valamint, hogy a felelősség őt terheli. (Persze felmerül a kérdés, hogy a jelenlegi gyakorlatban az indexelés figyelmeztetés a többi autósnak mire készülünk, de nem biztos, hogy így is teszünk, míg a Tesla értelmezésében ez már magát az akciót indítja el.)
Érdekes opciónak ígérkezik a Tesla közelgő új szoftverének azon funkciója is, amely révén lehetővé válik, hogy a tulajdonos egy okostelefonos alkalmazás segítségével a parkolóból magához hívja az autóját, esetleg kiszállva a parkolóba vagy a garázsba küldje azt. Igaz, ezt egyelőre csak magánterületen használhatják majd a Model S-ek tulajdonosai.
A Tesla Autopilotnak hívja a félig önálló autózást lehetővé tevő technikai arzenálját. Ennek alapját az adaptív távolságtartó (tempomat) rendszer, a közúti jelezéseket felismerő kamerák, a kocsi sávtartását segítő radarok és kamera képezi. A rendszer elvileg tehát benne van a kocsikban, de használni egyelőre nem lehet teljes egészében, elindulását a cég nyár végére ígéri.
Azonban nagy kérdés, és ez nem csak a Tesla számára fontos dilemma, hogy ki a hibás, ha az Autopilot összetöri a kocsit.
A Wall Street Journal szerint a Tesla egészen egyszerű megoldással hárítaná a felelősséget: az indexeléssel. A sofőrnek minden esetben használnia kell az indexet, ha sávot akar váltani magától az autója. Ezzel nyilvánítja ki, hogy tudatos és beleegyező volt a részéről a kocsi által végzett manőver, valamint, hogy a felelősség őt terheli. (Persze felmerül a kérdés, hogy a jelenlegi gyakorlatban az indexelés figyelmeztetés a többi autósnak mire készülünk, de nem biztos, hogy így is teszünk, míg a Tesla értelmezésében ez már magát az akciót indítja el.)
Bár Amerikában néhány államban már engedélyezték az autonóm autók közlekedését a közforgalomban, sok államban speciális feltételek vannak egyébként is az autóvezetés kapcsán. New Yorkban például a sofőr egyik kezének a kormányon kell lennie folyamatosan, máshol hozzánk hasonlóan, tilos telefonálni, vagy sms-ezni vezetés közben, ami furcsa ellentmondás, ha közben egy robot vezeti az autót.
Érdekes opciónak ígérkezik a Tesla közelgő új szoftverének azon funkciója is, amely révén lehetővé válik, hogy a tulajdonos egy okostelefonos alkalmazás segítségével a parkolóból magához hívja az autóját, esetleg kiszállva a parkolóba vagy a garázsba küldje azt. Igaz, ezt egyelőre csak magánterületen használhatják majd a Model S-ek tulajdonosai.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |