A titokzatos autó egy Mercedes S600 Pullman Guard. Az ára 298 millió forint.
A hétfői nap megérkezett az orosz államelnök páncélozott autóját hordozó katonai repülő, ami önmagában külöleges darab. De milyen kocsival jár Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin?
Mindenekelőtt azzal kell kezdeni, hogy tulajdonképpen elég régi autója van az elnöknek. A Mercedes-Benz luxusmodellje az S-osztály, közel egy méterrel megnyújtott változata, az S600 Pullman ugyanis legalább 6 éves. A sima S-osztály már lassan két éve, hogy megújult, az elnököknek szánt változat viszont még csak most követi majd. A jövő hónapban megrendezésre kerülő Genfi Autószalonon debütál.
Putyin elnököt persze nagyon így sem kell sajnálni. A 300 millió forintos áru autó minden komoly diktátori elvárást kielégít. Gigantikus méretű, szinte sebezhetetlen és brutális ereje van.
A Pullman Guardokba már a bejutás sem menne hagyományosan, a páncélozott és nehéz ajtókat hidraulika mozgatja. Mindez persze azt is jelenti, hogy csak a kocsi szerkezeti elemei miatt 1500 kilóval nehezebb az elnöki autó egy normál S-osztályos Mercedesnél. Ha minden elérhető biztonsági rendszert beépítenek, a kocsi akár az elképesztő 5 tonna feletti súlyt is elérheti. Mindez már NATO szabvány szerinti páncélozást feltételez, amely komolyabb kézifegyveres támadást, illetve kézigránátos merényletet is kibír. Defektmentes abroncsai révén 80 km/h-s sebességgel közlekedik tovább, ha kilövik a gumikat, illetve automatikus tűzoltóberendezés képes megfékezni a lángokat, ha a szükség úgy hozza.
Az eredeti Pullman 600-as egyébiránt 1963-ban mutatkozott be a Frankfurti Autószalonon és a hat métert meghaladó hosszával, elképesztő teljesítményével – az a darab is képes volt 200 km/h felett haladni – azonnal a nagyhatalmú vezetők kedvencévé tette. Ilyet használt a „régiek” közül Idi Amin, Uganda elnöke, Nicolae Ceausescu vagy Tito.
Egy ilyen autó, mint jeleztük, a méretei ellenére sem lehet lomha. Erről a jelenlegi Pullman esetében egy 5,5 literes V12-es biturbó motor gondoskodik, amely 517 lóerős, és a meglódításáról 830 Nm nyomaték gondoskodik.
A beltér, bár Putyinét nem láttuk, de alapvetően visszafogottan elegáns. Természetesen szeparálható válaszfal van a sofőr és a hátsó traktus között, hátul négy egymással szembefordítható üléssel.
Amiről szintén említést kell tenni, hogy Putyin elnök lehet, hamarosan lecseréli kedves Mercedeseit. Az elnök évekkel ezelőtt jelezte, szívesen közlekedne inkább hazai gyártmányú autóval, reprezentálva az orosz ipar fejlődését.
Sajnos, azok a tervek, amelyeket a helyiek bemutattak neki, inkább felbőszítették. A ZIL tervezőcsapata bár a maga módján modernizálta az elnöki limuzint, de leginkább mégiscsak egy hatalmas téglára hasonlító autót mutattak az elnöknek, aki visszaküldte az egészet újratervezésre. Mára a helyzet úgy áll, hogy a 40 millió dolláros elnöki autó-projektbe beszállt a Porsche is, és a hírek szerint már nagyjából kész is a Putyinnak is tetsző 850 lóerős új, káprázatos limuzin.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |