Autó hvg.hu 2014. november. 01. 17:19

Mától kötelező minden új autóban az ESP

Az autók irányban tartását segítő elektronikus menetstabilizáló rendszernek mostantól még a legolcsóbb új kocsiban ott kell lennie. Legalábbis az EU-ban.

1997 és 1992 között dolgozta ki a Bosch, a Continentallal, a BMW-vel és a Mercedes-Benzzel összefogva az elektronikus menetstabilizáló rendszert (Electronic Stability Program).(ESP).

Huszonkét évvel később az EU regulává emelte a rendszer beépítését az új autókba. Ennek értelmében, 2014 november elsejétől már csak olyan személyautó illetve kishaszonjármű (3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű jármű) kerülhet forgalomba, amelyben van ESP.

Adatok szerint, mára az autók 84 százaléka Európában ezzel felszerelve kerül ki a gyárakból. Világszinten a helyzet lényegesen rosszabb, 59 százaléka az autóknak van felszerelve ESP-vel.

VW

Az ESP másodpercenként 25-ször vizsgálja meg a kerek fordulatszámát, a kormányállást, a jármű keresztgyorsulását, majd szükség szerint, meg-meg fékezve a kerekeket segít irányban tartani az autót, megakadályozva annak alul vagy túlkormányzottá válását.

Egy kutatás szerint, az ESP a második legfontosabb biztonsági összetevő egy autóban. Fontosabb, mint a légzsák példának okáért. A 2011-es kutatás szerint az ESP 1995-ös első megjelenése óta 190 ezer balesetet előzött meg és több, mint 6000 életét mentette meg ezzel.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.