Autó hvg.hu 2014. november. 01. 17:19

Mától kötelező minden új autóban az ESP

Az autók irányban tartását segítő elektronikus menetstabilizáló rendszernek mostantól még a legolcsóbb új kocsiban ott kell lennie. Legalábbis az EU-ban.

1997 és 1992 között dolgozta ki a Bosch, a Continentallal, a BMW-vel és a Mercedes-Benzzel összefogva az elektronikus menetstabilizáló rendszert (Electronic Stability Program).(ESP).

Huszonkét évvel később az EU regulává emelte a rendszer beépítését az új autókba. Ennek értelmében, 2014 november elsejétől már csak olyan személyautó illetve kishaszonjármű (3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű jármű) kerülhet forgalomba, amelyben van ESP.

Adatok szerint, mára az autók 84 százaléka Európában ezzel felszerelve kerül ki a gyárakból. Világszinten a helyzet lényegesen rosszabb, 59 százaléka az autóknak van felszerelve ESP-vel.

VW

Az ESP másodpercenként 25-ször vizsgálja meg a kerek fordulatszámát, a kormányállást, a jármű keresztgyorsulását, majd szükség szerint, meg-meg fékezve a kerekeket segít irányban tartani az autót, megakadályozva annak alul vagy túlkormányzottá válását.

Egy kutatás szerint, az ESP a második legfontosabb biztonsági összetevő egy autóban. Fontosabb, mint a légzsák példának okáért. A 2011-es kutatás szerint az ESP 1995-ös első megjelenése óta 190 ezer balesetet előzött meg és több, mint 6000 életét mentette meg ezzel.

Hirdetés
hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.