Jött, látott és győzött: a legendás katari autóversenyző és olimpikon, Nasser Al-Attiyah nyerte az FIA tereprali Világkupa-sorozatának magyarországi futamát, a XI. Hungarian Baját, amelyet múlt hétvégén tartottak Pápa térségében. A hvg.hu a helyszínen beszélgetett a leghíresebb, legelismertebb közel-keleti sportolóval, akinek életútját évek óta tananyagként oktatják hazája iskolásainak.
Nasser Al-Attiyah neve az autósportokat kedvelők számára elsősorban a világ legbrutálisabb autóversenyéről, a Dakar-raliról lehet ismerős. A katari versenyző egy évtizede száguld a sivatagi összecsapáson, ahol 2011-ben már győznie is sikerült egy Volkswagen volánja mögött, ám a 43 esztendős pilóta harci kedve azóta sem lankad: amikor csak lehetséges, száguldozik, és a 2015-ös Dakarra való felkészülés jegyében állandó résztvevője a Világkupa- sorozatnak is.
Al-Attiyah a terepralis világsorozat keretein belül járt múlt hétvégén hazánkban: noha a szezon korábbi futamain indult már Mini All4Racinggel és HRX-Forddal is, a XI. Hungarian Baján az Overdrive-Toyota csapat Hilux típusjelű versenygépével, a dakaros mezőny egyik legütőképesebb konstrukciójával állt rajthoz és gigantikus csatában diadalmaskodott. A katari extraklasszis egy argentin Mini-pilótával, Orlando Terranovával vívott a Pápa környékén, valamint a jutaspusztai katonai lőtéren kialakított pályákon: péntek délután és szombaton is űzte, kergette dél-amerikai riválisát, akit végül egy szenzációsan sikerült utolsó szakasszal és 17 másodperces előnnyel sikerült felülmúlnia. Némi utóélete is lett a két versenyző grandiózus csatájának, ugyanis Terranova végül nem a 2., hanem csak a 3. helyet mondhatta magáénak: az argentin egy időbüntetéssel került orosz csapattársa, Vlagyimir Vasziljev mögé, ám a szervizparkban pusmogó rossz nyelvek szerint szándékosan kellett összeszednie a büntetést, hogy – mivel a győzelmet nem tudta megcsípni – a pontokat a Mini odajátszhassa az orosznak, aki egyébként vezeti a Világkupa-tabellát.
„Nagyon boldog vagyok, hogy sikerült legyőznünk a Minit, amely jelenleg a legerősebb autó és alakulat ebben a műfajban. Az Overdrive-Toyota most ismét bebizonyította, hogy jövőre is számolni kell a csapattal a Dakar élmezőnyében. Szenzációsan dolgoztak, a jó csapatmunkának köszönhetően sikerült úrrá lenni a kisebb műszaki gondokon, valamint az esős időjárás miatt rendkívül sáros pályák viszontagságain” – mondta a hvg.hu-nak Al-Attiyah, aki az évad korábbi részében azért váltogatta az autókat és a csapatokat, hogy megtalálja a legjobb választást a jövő januári Dakar-ralira és forrásaink szerint a szelekciós folyamatot épp itt zárta le: ha minden igaz, a katari elkötelezte magát a sivatagi show-ra az Overdrive-Toyota mellett.
A közel-keleti sztár harmadszor versenyzett hazánkban: a 2008-as Dakar-pótló Közép-Európa-rali nem sok sikert tartogatott számára, ugyanabban az évben, néhány hónappal később viszont megnyerte a Hungarian Baját. A pilóta bármerre járt a hétvégén, rajongók hada üldözte, ám ez egyáltalán nem volt ellenére: bárkivel szívesen összeállt egy fotó erejéig, tengernyi aláírást osztott ki és a viadal végén a hvg.hu-nak nem győzött áradozni a magyar rajongók lelkesedéséről.
„Harmadszor vagyok itt és még mindig rácsodálkozom, hogy az itteni emberek mennyire szeretik az autóversenyzést. Nem is titkolom, hogy a korábbi, ilyen jellegű emlékek is fontos szerepet játszottak abban, hogy eldöntöttem: ismét rajthoz állok az itteni Világkupa-futamon, amelyet másodszor is sikerült megnyernem. Volt is, aki megjegyezte, hogy lassan félig már magyarnak is mondhatom magam és amennyire kedvesek itt az emberek, még rá is bólintanék erre” – fogalmazott Nasser, aki nagyot nevetett, amikor elárultuk neki, hogy a magyar rajongók a közösségi portálokon, egyéb fórumokon már évek óta ’Attila’ néven emlegetik. „Akkor mostantól úgy mutatkozom be, hogy Nasser Attila vagyok!” – mondta egy harsány kacaj kíséretében.
Neki sikerült: próféta lett a hazájában
Nasser életútja évek óta kötelező tananyag a katari általános iskolákban, amely az európai ember számára erős túlzásnak tűnhet, az viszont aligha lehet kérdéses, hogy nem véletlenül lett próféta a saját hazájában. A Dakar-siker mellett a pilóta büszkélkedhet nyolc közel-keleti ralis bajnoki címmel, 2006-ban sikerült megnyernie a rali-vb (WRC) szériaautók számára kiírt kategóriáját, ráadásul annak a világsorozatnak a csúcsosztályában is produkált már néhány kiváló eredményt. Al-Attiyah elsősorban az autósportban elért sikereiről ismert, de a pilóta egyben olimpikon, sőt, éremmel is büszkélkedhet: 1996 óta sportlövőként szerepel az ötkarikás játékokon, ahol 2012-ben, Londonban, ötödszöri próbálkozásra sikerült elérnie célját és a szám bronzérmeseként végzett.
„Több ízben is megkérdezték már tőlem, hogy melyikre vagyok büszkébb, a Dakar-győzelmemre vagy az Olimpián szerzett érmemre. Őszintén szólva jómagam is sokat töprengek ezen, mert nem könnyű választ adni, de talán az olimpiai érmet mondanám, mert azért is nagyon sokat dolgoztam, ráadásul Dakar minden évben van, minden évben lehet próbálkozni, Olimpiát viszont csak négyévente rendeznek. Azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a két sport jól kiegészíti egymást, a sportlövészet precizitást, pontosságot és komoly koncentrációt igényel, s ezeket jól tudom kamatoztatni a volán mögött is” – mondta a sportoló.
Al-Attiyah neve a sport világában egyet jelent Katarral, a multifunkciós örökmozgót pályafutása kezdetétől fogva hazája támogatja. Tehetségéhez kétség sem fér, ám egyes források szerint az együttműködésben fontos szerepe van annak is, hogy a pilóta-olimpikont szoros szálak fűzik az uralkodó Al-Thani famíliához, amelynek tagjai alkalomadtán szupersportkocsikkal is szívesen parádéznak. A versenyző büszke arra, hogy eddig minden fronton megállta a helyét és hisz abban, hogy képes motiválni hazája fiataljait.
„Abban, hogy ilyen színvonalon tudok teljesíteni, nagyon fontos szerepe van a hazámnak, Katarnak, mert érzem, hogy minden tekintetben támogatnak és az emberek, a honfitársaim mindig szorítanak értem. Ennek köszönhetően sikerült megmutatnom, hogy katariként is meg lehet nyerni a világ legkeményebb autóversenyét, a Dakart, és lehet érmet szerezni az Olimpián. Ez inspirációt jelenthet a fiataloknak és arra ösztönzi őket, hogy bármit is csinálnak, igyekezzenek a lehető legjobb teljesítményt nyújtani” – felelte a hvg.hu kérdésére a mindig mosolygó versenyző, aki a következő Dakar rajtjáig biztosan nem fog unatkozni: WRC- és tereprali-futamok garmadája szerepel a menetrendjében az évad hátralevő részére.