A Skodák bűvös ár-érték aránya mellé az élvezetet is odarakja az RS.
Az Octavia RS harmadik kiadása már nem újdonság, a hazai bemutatóján volt is alkalmunk kipróbálni. Ugyanakkor a bemutatón csak a dízel változat került terítékünkre, bár páratlan módon egy lezárt útszakaszon, rali navigátorral lehetett irgalmatlanul csapatni vele. Az élmény azóta is felejthetetlen, így aztán igazán izgalmasnak ígérkezett a benzines változatot kóstolgatni néhány napon át.
A Kelet Porschéja. Ez volt már az átkosban is a Skodából az RS (Rally Sport) változat. A néhai legenda, a Skoda 130 RS jelenkori megfelelője, ha úgy vesszük, még mindig a legjobb kelet-európai autó, ami persze már így is marad, hiszen a többi KGST-márka kipusztult mellőle. Mindenesetre a szocializmus kínjai után a Skoda presztízse mára abszolút a helyére került és a hivatalosan vRS (Version Rally Sport) változat is szépen lépeget feljebb a kívánatossági listán. A harmadik generációs Octavia sportváltozata Racing Blue színben, látványos alufelnikkel, vörös féknyergekkel, szolid csomagtartó szpojlerrel és 280 km/h-ig kalibrált számlappal igencsak kívánatos tárggyá vált.
Az RS változat például már alapból is az Octavia kínálatának csúcsfelszereltségű tagja. Bixenon lámpák, opciósan az alsó légbeömlőnél LED-es nappali menetfény, 1,5 centis futóműültetés, légterelők, látványos diffúzorok, króm kipufogóvégek.Továbbá: progresszív kormányzás, elektronikus differenciálzár funkció (XDS), elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), függönylégzsák elöl-hátul, térdlégzsák, start-stop rendszer, multikormány, tempomat. A belsőben részben bőr, részben szövet üléskárpit és bőséges hangulatfokozó RS dekorbetétek, a küszöblécen, a váltógombon, a szőnyegbetéteken. A járulékos előnyök, mint például a hatalmas csomagtér, viszont nem csak apukák kedvencévé teszik. Az 590 literes csomagtér vagy a hátsó ülés lábtere szinte verhetetlen.
Mindezt jelen esetben 8,9 millió forintért. Ami persze sokkoló, de ha azt vesszük, hogy a „sima” Octaviákból is könnyen össze lehet konfigurálni egy 7 milliós árat, már nem is tűnik olyan vállalhatatlannak. Ha egy megbecsült munkatársnak felvázolják a juttatásként járó autós lehetőségeket, és netán kipróbál egy Passatot, majd az Octavia RS-t, könnyen elviheti a hevület. Pont ezt a kettősséget lovagolja meg ügyesen az RS. Még nem rongyrázás, de már nem átlagos. Nem is nagyon lehet benne csalódni.
Azért ha egy 220 lóerős kocsi van alattunk, akkor azt meg is kell mutatni néha. A rugalmasságát méregetve elég impozáns értékeket produkál. A menetdinamikai választó normál módjában a 80-120-as gyorsulás 5,4 másodpercig, sport módban ugyanez 4,7 másodpercig tart. A saját 0-100 km/h-s futam megvan a gyári 6,9 mp alatt, a rajtprogramot éppen eleredő esőben teszteltem, így az nem mérvadó, de kétség kívül a rendszer könnyen használható. Sport-mód, DSR off, bal láb fék, jobb láb gáz 4000-ig és rajt.
A 350 Nm-es nyomaték persze már 1500-as főtengelyfordulattól megjön, de a teljesítmény 4400-nál éri el maximumát, így fent is tartható a száguldás. Persze az RS nagy autó, tempós kanyarban például a vártnál hamarabb elkönnyült a feneke, ami meglepetést is okozhat. A futómű ugyanis nem az az adaptív rendszer, ami a szinte minden más paraméterben megegyező Golf GTI-nél, talán ez jelenti összességében a wolfsburgi hot hatch-nek az előnyt. A DSG-váltó a volumengyártók kategóriájában még mindig a legjobb, annak ellenére, hogy a kéziváltós jobb időt fut a sprinten.
Öröm, hogy a 18-as kerekekkel sem elviselhetetlen közlekedés, ami szintén a jól hangolt futóművet dicséri, és a 15 milliméteres ültetés sem fog kihívásként jelentkezni a mindennapokban. Tesztautónk fogyasztása teletankról indulva 10 liter alatt tudott maradni 100 kilométerenként, ami szintén nem tekinthető elrettentő adatnak. 130-nál 2300-at forog a motor főtengelye Normal módban, ami vígan kiszolgálja az 1400 kilogrammos kocsit szinte bármilyen keretek közt, és nem is kell sokat forszírozni a menetmódváltókat.
Sokan szeretnék, ha utánuk fordulnának az utcán, de ha lehet, azért ne a rendőr. Pedig ez az RS-sel könnyen megeshet, de nyugalom, csak azért, mert a rendőr is szimpatizál a kocsinkkal. Jó emberek vagyunk mi, ő is ilyet venne. Kész főnyeremény.
A Kelet Porschéja. Ez volt már az átkosban is a Skodából az RS (Rally Sport) változat. A néhai legenda, a Skoda 130 RS jelenkori megfelelője, ha úgy vesszük, még mindig a legjobb kelet-európai autó, ami persze már így is marad, hiszen a többi KGST-márka kipusztult mellőle. Mindenesetre a szocializmus kínjai után a Skoda presztízse mára abszolút a helyére került és a hivatalosan vRS (Version Rally Sport) változat is szépen lépeget feljebb a kívánatossági listán. A harmadik generációs Octavia sportváltozata Racing Blue színben, látványos alufelnikkel, vörös féknyergekkel, szolid csomagtartó szpojlerrel és 280 km/h-ig kalibrált számlappal igencsak kívánatos tárggyá vált.
Az Octaviára egyébként is annyira rá van indulva a magyar vásárló. A csehek hivatalosan alsó-középkategóriás autója egyértelműen nyerő a piacon, az idei első félévben elment belőle közel 2000 darab, ami már az utcákon is komolyan érzékelhető. Ebből nagyjából 10 százaléknyi a sportváltozat, amely igen szép teljesítmény. Ha innen nézzük, a teszten nálunk lévő túlmotorizált, 2.0 literes négyhengeres turbós direktbefecskendezésű 220 lóerős autó megvásárlására úgy tűnik, sokan találnak ésszerűnek tűnő érvet. De miért?
Az RS változat például már alapból is az Octavia kínálatának csúcsfelszereltségű tagja. Bixenon lámpák, opciósan az alsó légbeömlőnél LED-es nappali menetfény, 1,5 centis futóműültetés, légterelők, látványos diffúzorok, króm kipufogóvégek.Továbbá: progresszív kormányzás, elektronikus differenciálzár funkció (XDS), elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), függönylégzsák elöl-hátul, térdlégzsák, start-stop rendszer, multikormány, tempomat. A belsőben részben bőr, részben szövet üléskárpit és bőséges hangulatfokozó RS dekorbetétek, a küszöblécen, a váltógombon, a szőnyegbetéteken. A járulékos előnyök, mint például a hatalmas csomagtér, viszont nem csak apukák kedvencévé teszik. Az 590 literes csomagtér vagy a hátsó ülés lábtere szinte verhetetlen.
Mindezt jelen esetben 8,9 millió forintért. Ami persze sokkoló, de ha azt vesszük, hogy a „sima” Octaviákból is könnyen össze lehet konfigurálni egy 7 milliós árat, már nem is tűnik olyan vállalhatatlannak. Ha egy megbecsült munkatársnak felvázolják a juttatásként járó autós lehetőségeket, és netán kipróbál egy Passatot, majd az Octavia RS-t, könnyen elviheti a hevület. Pont ezt a kettősséget lovagolja meg ügyesen az RS. Még nem rongyrázás, de már nem átlagos. Nem is nagyon lehet benne csalódni.
Azért ha egy 220 lóerős kocsi van alattunk, akkor azt meg is kell mutatni néha. A rugalmasságát méregetve elég impozáns értékeket produkál. A menetdinamikai választó normál módjában a 80-120-as gyorsulás 5,4 másodpercig, sport módban ugyanez 4,7 másodpercig tart. A saját 0-100 km/h-s futam megvan a gyári 6,9 mp alatt, a rajtprogramot éppen eleredő esőben teszteltem, így az nem mérvadó, de kétség kívül a rendszer könnyen használható. Sport-mód, DSR off, bal láb fék, jobb láb gáz 4000-ig és rajt.
A 350 Nm-es nyomaték persze már 1500-as főtengelyfordulattól megjön, de a teljesítmény 4400-nál éri el maximumát, így fent is tartható a száguldás. Persze az RS nagy autó, tempós kanyarban például a vártnál hamarabb elkönnyült a feneke, ami meglepetést is okozhat. A futómű ugyanis nem az az adaptív rendszer, ami a szinte minden más paraméterben megegyező Golf GTI-nél, talán ez jelenti összességében a wolfsburgi hot hatch-nek az előnyt. A DSG-váltó a volumengyártók kategóriájában még mindig a legjobb, annak ellenére, hogy a kéziváltós jobb időt fut a sprinten.
Öröm, hogy a 18-as kerekekkel sem elviselhetetlen közlekedés, ami szintén a jól hangolt futóművet dicséri, és a 15 milliméteres ültetés sem fog kihívásként jelentkezni a mindennapokban. Tesztautónk fogyasztása teletankról indulva 10 liter alatt tudott maradni 100 kilométerenként, ami szintén nem tekinthető elrettentő adatnak. 130-nál 2300-at forog a motor főtengelye Normal módban, ami vígan kiszolgálja az 1400 kilogrammos kocsit szinte bármilyen keretek közt, és nem is kell sokat forszírozni a menetmódváltókat.
Sokan szeretnék, ha utánuk fordulnának az utcán, de ha lehet, azért ne a rendőr. Pedig ez az RS-sel könnyen megeshet, de nyugalom, csak azért, mert a rendőr is szimpatizál a kocsinkkal. Jó emberek vagyunk mi, ő is ilyet venne. Kész főnyeremény.
Ha szeretne elsőként értesülni legfrissebb tesztjeinről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát. |