Csodát nem, legfeljebb célbaérkezést remél a Le Mans-i 24 órás viadaltól a csúcskategória, az LMP1 nagy visszatérőjének számító Porsche versenyzője, a tavaly még a Forma-1-es Red Bullnál hajtó Mark Webber. Az ausztrál tudja, hogy a legnagyobb presztízsértékű viadalon nem eszik forrón a kását…
Aligha lehet kétséges, hogy a 2014-es Le Mans-i 24 órás viadalon kiemelt figyelem kíséri majd Mark Webber szereplését. A Forma-1-es pályafutását a tavalyi évad végeztével lezáró korábbi kilencszeres nagydíjgyőztes a Porsche kötelékében talált új otthonra, a megbízhatósági-vb-n (WEC) már túl is van az első dobogós helyezésen a múltban 16 abszolút győzelmet arató zuffenhauseni márka új teremtményével, a 919 Hybriddel, ám az évad fénypontjának számító összecsapás előtt az ausztrál tudja, hogy az LMP1-esek között az Audi és a Toyota is komoly erőt képvisel, így hallani sem akar túlzott elvárásokról.
„Minél tovább versenyben akarunk maradni, ez a legfőbb célunk” – mondta a 37 esztendős versenyző, aki Timo Bernharddal és Brendon Hartley-val együtt alkotja a 20-as rajtszámú Porsche 919 Hybrid legénységét. „Az a legfontosabb, hogy minél több ismeretre tegyünk szert. Itt nem sokszor lehet autózni, így minden alkalmat meg kell ragadnunk. A 2015-ös viadal miatt különösen fontos, hogy sok tapasztalatot gyűjtsünk. Nem gondolunk arra, hogy megszerezhetjük a pole pozíciót vagy akár a győzelmet, mert ez nem a mi mentalitásunk. Mi arra törekszünk, hogy vasárnap ott legyünk a verseny befutójánál!”
Akácsak a Porsche, Webber is visszatérő Le Mans-ban, s egyáltalán nem csoda, hogy idén végre látni szeretné a kockás zászlót. Az ausztrál 1998-ban és 1999-ben a Mercedes gyári alakulatával már indult a 24 óráson, de a célig egyszer sem sikerült eljutnia: első próbálkozása során kiestek, a következő évben pedig elrajtolni sem tudtak, ugyanis a Mercedes CLR a kenguruföldi pilótával a volán mögött előbb az időmérőn, majd a futam előtti bemelegítés során is hatalmas, emlékezetes szaltót produkált, így az alakulat jobbnak látta visszalépni az indulástól.
A 37 esztendős pilóta az utóbbi években súlyos belharcokat vívott a Red Bullnál, ahol úgy érezte, hogy hátrányos megkülönböztetésben részesítik a közös pályafutásuk legutóbbi négy szezonja során négy vb-címet gyűjtő Sebastian Vettelhez képest. A közvélekedés szerint az ausztrálnál a tavalyi, malajziai Multi21-botrány – amikor a csapatutasítás ellenére a német megelőzte az élen robogó márkatársát - volt az utolsó csepp a pohárban és akkor döntötte el, hogy lelép a Forma-1-ből, ám a napokban egy német lapnak adott interjúban leszögezte: a döntését már jóval korábban, a 2013-as idény startja előtt meghozta.
„Már 2012 végén meghoztam a döntésemet és teljesen mindegy volt, hogy mikor írom alá a szerződést” – mondta a tavalyi Brit Nagydíj előtt bejelentett Porsche-kontraktus hátteréről Webber a Motorsport Totalnak. „Nem nagyon volt min gondolkodni. A Porsche invitált egy remek kihívásra, márpedig erre nehéz lett volna nemet mondani. Mindenképpen folytatni akartam a versenyzést, mert amennyiben abbahagytam volna, szerintem megbolondultam volna és őrületbe kergettem volna a családomat is. A WEC messze a legjobb bajnokság, mert az autók gyorsak, a vezetői tudás sokat számít, száguldunk éjszaka is és nagyon fontos a megbízhatóság. Jól érzem itt magam.”
Webberről régóta köztudott, hogy már aktív Forma-1-es pályafutása során is Porsche-mániás volt, kollekciójában a gyártó több modellje is szerepel. A Le Mans-i 24 órás viadal hivatalos honlapjának a pilóta arról is mesélt, hogy mint jelent számára a Porsche: „Amikor kissrác voltam, a szobám falán egy Porsche 911 posztere lógott. Mókás belegondolni, hogy manapság, amikor a 911-est vezetem, azt látom, hogy öt-hat éves gyerekek is figyelnek, tehát a jelenség továbbra is működik. A 911-es formája időtlen, ráadásul egy olyan szuperautó, amelyet a mindennapokban is lehet használni. Büszke vagyok arra, hogy ezt a csodálatos márkát képviselhetem és a versenysportban is megmutathatjuk a családias szellemiséget”.
A Porsche két autóval képviselteti magát az LMP1-ben: a 14-es rajtszáú 919 Hybriden Romain Dumas, Neel Jani és Marc Lieb osztozkodhat.