Autó hvg.hu 2014. május. 28. 08:55

Milyen a jó autó? A céges

Most már öt éve, hogy a magyarországi újautó-eladásokban a cégautó-beszerzések dominálnak. A tavaly összesen eladott új négykerekű kevesebb, mint 30 százaléka került magánemberekhez. Így a cégek igényei meghatározzák az eladási toplistát is. Amelyik modell nem fekszik jól a flottákban, az nem ér el sikert a magyar piacon. Másrészt ez a lista arra is jó, hogy megismerjük a leggazdaságosabban üzemeltethető, jó ár-érték arányú típusokat, mert a flottafenntartásnál nagyon fontos a költségtényező.

A különféle típusokról jelentős felhasználói tapasztalattal rendelkeznek a flottakezelő cégek. Közülük a Business Lease flottakezelőnél Angyal Zsolt üzemeltetési igazgatóval beszélgettünk. Az ő feladata többek között az autók tesztelése is, valamint hozzáfér az anyacég adatbankjaihoz is, így bőséges tapasztalattal rendelkezik a típusokról.

– Az eladási toplista menniyre tükrözi a cégek autóigényét?

– Igen nagy az átfedés. Jelenleg kis túlzással akár két kezünkön is összeszámolhatjuk azon márkákat és modelleket, amelyek a cégautós flották derékhadát jelentik. Az autók legtöbbször az Opel, Ford, Skoda és Volkswagen legkedveltebb típusai közül kerülnek ki, szinte kizárólag dízelmotorral párosítva. Emiatt a futamidő végén a nagy számban a használtautó-piacra kerülő autók összetétele egysíkú és nincs összhangban a sokkal színesebb magánvásárlói igényekkel. Ennek sajnos kikerülhetetlen velejárója, hogy hosszú távon az érintett típusok várható eladási ára csökken, így ez mind a lízingcégek, mind a felhasználók számára kedvezőtlen. Részben ennek köszönhetően is a cégautó-szabályzatok egyre nagyobb mozgásteret adnak az autóválasztáshoz, rugalmasabban illeszkednek az egyedi igényekhez. Itt természetesen a lízingcégeknek is van feladatuk; felhívni az ügyfeleik figyelmét és alternatívákat ajánlani az ajánlatkérés során.

– Ezt a szabadságot kihasználják az alkalmazottak? Például motortípusban bármit választhatnak? Vagy nagyobb méret helyett kisebb, de jobban felszerelt modellt?

– Ahogy korábban is említettem, a dízelmotor továbbra is domináns a flottás autók esetén, bár egyre inkább látszik a nyitottság a kis hengerűrtartalmú, korszerű benzines turbómotor irányába, elsősorban alacsonyabb futásteljesítmény igénye esetén. Ami az autók felszereltségét illeti, legtöbb autó esetén már elvárás a kihangosító vagy a fűtött ülés is, de egyre több esetben kerül az autóba olyan hasznos opció, mint a navigáció és tolatóradar. Ahol lehetséges, javasoljuk a teljes értékű vagy szükségpótkerék kiválasztását a defektjavító készlet helyett.

HVG Cégautó konferencia 2014. Klikk a részletekért és a jelentkezéshez.
HVG

– Mi a helyzet a feltörekvő autómákrákkal, mint a Hyunda vagy a Kia?

– Az alsó közép kategóriában a Focus-Astra páros komoly versenytársa lehet a Kia Ceed és az 2014 év autója, a Peugeot 308, ami már kombi karosszériával is elérhető. Személyes kedvencem a Honda Civic kombi, amely helyzetét nem könnyíti meg az autó árazása, de így legalább biztosított a magas maradványérték.

A felső-középkategória állóvizét felkavarta a nemrég érkezett Mazad 6, de nagyon várjuk a kifutó Mondeo utódját is. Itt az Insignia-Passat-Mondeo szentháromság mellet akár komoly alternatíva lehet egy crossover vagy egyterű is, amennyiben belefér a keretbe. Fontos szereplő az új Nissan Quasquai vagy Citroen Grand Picasso. Ezek az autók gyakran magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak, és emocionálisan is közelebb tudnak kerülni sofőrökhöz. Gyakran az is szempont hogy ne legyen ugyanolyan autóm, mint a kollégámnak, szomszédomnak….

– Ez utóbbi igényre jó válasz lehet a ma divatos SUV-modellek sora.

– Igen, egyre nagyobb szerepet kapnak a szabadidő-autók (SUV) a céges felhasználásban. Itt a Hyundai Santa Fe és közeljövőben bemutatásra kerülő, teljesen új köntösbe bújt Nissan X-trail hoz felüdülést a megszokott modellek mellett. Kíváncsian várom, hogy a Suzukinak sikerül-e az SX-4 S-Crossal bekerülni az eddig számukra tiltott gyümölcsöt jelentő flottapiacra. Maradványérték szempontjából jól szerepelnek a Volvók is, legyen szó akár az XC-60-ról akár egy S60/V60-ról. Ha valaki  elérhető árú 4x4-es autó keres, a nemrég megújult Dacia Duster lehet jó választás, nekünk legalábbis jó tapasztalataink vannak a megbízható Renault-technikát felvonultató autóval

- És a csúcsvezetők autói?

- A prémium autók között a megújult Mercedes C osztály, vagy a magyar gyártás miatt is reflektorfénybe került CLA lehet a befutó. Az új  BMW X5 már hétszemélyes kivitelben is rendelhető, és komoly sikereket várunk  a Jaguár XF Business Edition változattól, ami takarékos 2.2. dízelmotorral, nyolcsebességes automata váltóval és Xenon fényszóróval csábítja az exkluzivitást kereső cégvezetőket.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés