A 360 lóerős CLA 45 AMG mellett szinte a teljes AMG modellpalettát vezethettük a Mercedes-Benz Star Experience roadshow hazai állomásán.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is a zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai centrum adott otthont a Mercedes-Benz Star Experience autós roadshow hazai állomásának, ahol szinte a teljes Mercedes modellpalettát, beleértve az AMG modelleket is, kipróbálhatták a meghívott ügyfelek és újságírók. A rendezvény keretén belül négyféle betétprogramon tehettük próbára a vezetési tudásunkat és az autók képességeit, valamint egy rövid elméleti oktatásban is részt vettünk, ahol elmagyarázták, hogyan működik a „beépített őrangyal” az autóban, vagyis az Intelligent Drive, ami a csillagos márka komplex vezetést segítő asszisztens-rendszereit foglalja magába.
Egy olyan profi helyszín, mint a zsámbéki Driving Camp már önmagában garancia az élményre, hiszen a többféle nyomvonal, körpálya és rántópad számtalan lehetőséget tartogat a különböző forgalmi szituációk és manőverek gyakorlására. Nagysebességű kikerülési manővertől kezdve, a megcsúszó autó kezelésén át, egészen az önmagától állóra fékező biztonsági rendszer teszteléséig mindenre lehetőség volt, de természetesen a legjobban mindenki azt a betétprogramot várta, amiben a leghosszabb körön lehetett a jelenlévő ötféle AMG sportmodellel autókázni.
Már kívülről szemlélve is bizsergető látványt nyújtott, ahogy sokat sejtető V8-as morajlások, diszkrét kipufogó ropogások és olykor csikorgó kerekek kíséretében elhúzott a pályán az AMG flotta. A sort az SLK 55 AMG nyitotta, amit a SL 63 AMG követett, majd jött a kecskeméti sportlimuzin, vagyis a CLA 45 AMG, utána pedig testvérmodell A 45 AMG. A csapat legizmosabb versenyzőjeként az E 63 AMG S-Modell zárta a sort, melynek 5.5 literes V8-as biturbó motorja 585 lóerőt juttat a 4Matic összkerék-maghajtás segítségével az aszfaltra, olyan hangok kíséretében, amitől egy benzinvérű sofőr garantáltan libabőrös lesz.
Mielőtt teligázt adnánk a piacon lévő legerősebb német limuzinnak, mindenképp érdemes kitérni a CLA 45 AMG-re, hiszen több ponton is világelső autóval van dolgunk, ami nem mellesleg Kecskeméten készül. Azt ugyebár mindenki tudja, hogy a légellenállása a CLA-nak a legjobb a szériaautók között, az AMG változat azonban további műszaki csemegéket is tartogat. A 2.0 literes turbós benzinmotorjából 360 lóerőt és 450 Nm maximális nyomatékot csaltak elő az AMG mérnökei, amivel a világ legerősebb sorozatban gyártott négyhengeres erőforrásának számít, 180 lóerős literteljesítménnyel. Mindez 4Matic összkerék-meghajtással és duplakuplungos AMG Speedshift hétfokozatú automataváltóval párosítva 4,6 másodperc alatt gyorsítja álló helyből százig a picivel több mint másfél tonnás autót, a száguldás vége pedig 250 kilométer/óránál van elektronikusan limitálva.
Sajnos utóbbit a pálya adottságai miatt nem volt lehetőségünk kipróbálni, de a gyorsulást, a tempós kanyarodást és a kipufogó durrogtatást annál inkább, ebben pedig jelesre vizsgázott a CLA sportmodell. Tulajdonképpen motorhangból is, ami jellegzetesen négyhengeres, kicsit érces orgánum, akár még versenyautósnak is mondanám, ha nem vezettük volna az A 45 AMG-t, amely ugyanezen hajtáslánccal és teljesítménnyel még inkább kihegyezett versenygépnek hat. Ez pedig kifejezetten okos döntés volt a Mercedes részéről, hiszen a leheletnyit visszafogottabb karakter tökéletesen illik a CLA imidzséhez, míg az igazi über hot-hatch élményt a kompakt ötajtós testvére produkálja. Félreértés ne essék, a CLA 45 AMG is kellően sportos minden téren, de az A 45-nél komfortosabb, ami üdvözítő a hétköznapi használat során, hiszen reggel munkába menet mindenféle kényelmetlenség nélkül el lehet vele araszolgatni a dugóban, az esti hazaúton pedig nyugodtan meg lehet húzni a bajszát a közeli szerpentinen.
Az A45 AMG ezzel szemben még inkább mérgesebbnek, sportosabbnak érződött, nem csak az opcionálisan rendelhető spoilereknek köszönhetően, hanem lecsupaszítva is, kizárólag a vezetési élményre koncentrálva. Olyannyira, hogy ha tippelni kéne melyik jelenlevő autóval lehetne a leggyorsabb kört futni a Driving Camp külső körén, elképzelhető, hogy erre tenném a voksom. A Hungaroringen már más lenne a helyzet, hiszen az E 63 AMG erőtöbblete ott már jobban érvényesülne, de egy ilyen gokartos vonalvezetésű, rövid egyenesekkel és technikás kanyarokkal tűzdelt aszfaltcsíkon mesterien mozog a Mercedes hot-hatch. Már ha lehet annak nevezni, hiszen ez a 360 lóerő - összkerék páros jócskán túlmutat azon, amit mondjuk egy Golf GTI kínál.
Valójában nem is vele konkurál, hanem az Audi RS3-al, és a BMW 135i-vel, melyeknél öt illetve hathengeres blokkok adják az erőt. Ezen a ponton remek kis vita bontakozhatna ki, hogy mennyivel egzotikusabb egy négynél több dugattyúval dolgozó erőforrás, de a van egy olyan érzésem, hogy aki ebben a kategóriában keresgél, annak már eleve megvan a márkapreferenciája. Annál is inkább, hiszen az A45 AMG esetében 13,8 míg a CLA 45 AMG-ért 15,7 millió forintot kell alapáron kifizetni, így a választás egyben kinyilatkoztatás is az adott márka mellett.
Ha már szóba kerültek anyagiak megemlítendő, hogy a jelenlevő AMG flotta legdrágább példánya az SL 63 AMG volt, amely a konfigurátorban 48,4 millióról indul. Természetesen ennyi pénzért azt hozza, amit várunk tőle: 537 lóerős, 5.5 literes V8-as biturbó motorja kevesebb mint 13 másodperc alatt gyorsítja 200 kilométer/óráig, meseszép motor és kipufogóhang kíséretében. Igazi négy évszakos luxus roadster, amely otthonosan mozog a Francia Riviérán és a világvárosok legelitebb kerületeiben egyaránt.
Ennek ellenére a rendezvényről az A 45 AMG mellett a másik személyes kedvencem egyértelműen az E 63 AMG S-Modell, amely 33,4 millió forintos induló áron kínál 585 lóerős teljesítményt, elegáns limuzin külsőbe csomagolva, és olyan menetdinamikával párosítva, amire néhány éve még csak a leggyorsabb szupersportautók voltak képesek. És pont ez a kettős karakter annyira imádnivaló benne, hiszen ha akarjuk egy kompromisszummentes négyajtós limuzin, odalépve viszont előtör belőle a brutális erő.
Elég csak álló helyzetben túráztatni picit a V8-as blokkot, és azonnal mosolyra áll a szánk, ahogy a felhördülő ménes megbillenti a karosszériát. Vezetés közben persze érződik a sofőrrel együtt kéttonás tömeg, de a feszes futóműnek és a 4Matic összkerék-hajtásnak köszönhetően abszolút fürgének hat, hiszen amit az A 45 AMG megold lendületből, azt az E 63 AMG izomból abszolválja. Bele se merek gondolni, hogy egy rendes versenypályán hosszú elnyújtott kanyarokban mekkora tempóval lehet autózni vele.
A legjobb az egészben, hogy aki kedvet kapott ezekhez az autókhoz, az az elkövetkező hetekben, hónapokban élőben is megcsodálhatja őket, hiszen májustól országos körútra indulnak. A kupé, kabrió és roadster modellek, valamint a Mercedes-AMG nagyteljesítményű autói iránt érdeklődők Székesfehérváron, Veszprémben, Kecskeméten, Budapesten, Szegeden, Pécsen, Debrecenben és Nyíregyházán ismerkedhetnek meg a csillagos márka modellpalettájának legdinamikusabb tagjaival. A roadshow-n egyéb járművek mellett kulcsszerepet kap a Mercedes-Benz C-osztály Coupé változata, az SLK, az A 45 AMG, a kizárólag Kecskeméten készülő CLA 45 AMG, valamint az E 63 AMG S-Modell is, emellett további impozáns autók, köztük az E-osztály Coupé és Cabrio, az S 63 AMG és az ML 63 AMG is várja az érdeklődőket.
Az említett modelleket a márka DTM bemutató autója, az AMG Mercedes-Benz C-Coupé is több helyszínre elkíséri. Aki pedig menet közben is kíváncsi a DTM versenyautókra, az jövő hétvégén mindenképpen vegye az irányt a Hungaroring felé, hiszen a Német Túraautó Világbajnokság visszatér Magyarországra, igazi régi vágású V8-as motorokkal, amiket a rajongók jogosan hiányolnak a Forma 1-ből.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |
HVG Cégautó 2014 konferencia. Cégvezetők, flottamenedzserek és autómárkák szakmai találkozója 2014. június 4-én a DrivingCampen. Tesztvezetés Európa legszínvonalasabb pályáján – 10 világmárka, innováció, színes szakmai program.
További részletek és jelentkezés: http://konferencia.hvg.hu/cegauto-2014.html