Yvette ciklon 100 km/órát meghaladó széllökések kíséretében érkezett, akár 50-100 milliméternyi esővel, ami komoly nehézségek elé állítja az úton lévőket. Hogyan vezessünk biztonságosan ilyen szeles, szakadó esős, csúszós időben?
Mielőtt a vezetéstechnikai tréner tanácsaira rátérnénk, pár fontos szabály. Először is tájékozódjunk az aktuális útviszonyokról. Ha úton vagyunk, az egyes ideiglenesen kihelyezett táblák információit vegyük figyelembe, az ár- és belvízhelyzet miatt lezárt útszakaszokon pedig semmiképpen ne próbáljunk meg átkelni.
Zsurzs Jenő a Drivingcamp Hungary vezetéstechnikai központ senior instruktora arra hívja fel a figyelmet, hogy triviális, de mindenekelőtt óvatosan vezessünk, tartsunk a szokásosnál is nagyobb követési és oldaltávolságot. Bár egyébként is kötelező lakott területen kívül, de ilyenkor különösen figyeljünk, és kapcsoljuk be a tompított fényt. A ködlámpák – mindenekelőtt a 21 wattos, vakítóan erős –, vörös fényű hátsó, ún. ködzárófény, ködmentes „csak” esős időben használata ugyanakkor felesleges. Csak vakítjuk vele a többi közlekedőt, ilyen vizes időben még zavaróbb az erős szórt fénye.Ha kamion jön szemből, vagy nagyobb autó mögött, mellett megyünk, számítsunk rá, hogy beterítheti vízzel a szélvédőnket, vagy viharos időben komolyan meglökheti a szél a kocsinkat. Ilyen időben különösen ajánlott két kézzel fogni a kormányt és számítani az ilyen helyzetekre – vagyis defenzíven vezetni a járművünket. Ha látjuk, hogy a kamion tőlünk 100 méterre már csapja a vizet, akkor kapcsoljuk gyorsabb fokozatra az ablaktörlőt. A másik, amit ilyenkor sokan nem tesznek meg, pedig a légkondicionáló erre is kiváló, kapcsoljuk be a légkondit, amely páramentesíti a szélvédőt.
Amennyiben olyan, mélyebbnek tűnő átfolyás kerül elénk, amelyen áthajtva nem biztos, hogy nem kap vizet a motor, inkább kerüljük ki valahogy. Ha a motor vizet szív, és a folyadék a hengerek útjába kerül, az teljesen tönkre teheti a motort akár milliós kárt okozva. Ugyanígy igen költséges lehet, ha a felforrósodott féktárcsák, fékbetétek hirtelen nagymennyiségű vizet kapnak. A keletkező „hősokk” következtében deformálódnak a féktárcsák, melynek következménye – az „ütés” – fékezés során jól hallható/érezhető, s ilyenkor bizony, csak a méregdrága alkatrészcsere lehet a gyógyír.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |