A bajorok konnektorról is tölthető hibrid sportkocsija rengeteg érdekességet tartogat az ínyencek számára.
A tavaly bemutatott és immáron gyártásban lévő BMW i modellek nemcsak megjelenésükben és műszakilag térnek el a korábbi BMW modellektől, de a gyártási folyamatot tekintve is, hiszen újfajta termelési technológiák alkalmazása és új anyagok használata jellemzik őket. Az értéklánc élén a termelési folyamatok és a fenntarthatósági követelmények összekapcsolása áll, ez a megközelítés pedig hozzájárul a BMW i8 életciklus-elemzésének kedvező alakulásához, a nyersanyag-termeléstől az energiatakarékos használaton át, az utolsó lépésként következő újrahasznosításig.
A BMW i8 architektúrája két részből áll: a Life-modulnak nevezett szénszál-erősítésű utascellából és az alumíniumból készülő Drive-modulból, ami magában foglalja a hajtásláncot és a futómű-komponenseket. A LifeDrive koncepció és a CFK, vagyis a szénszál-erősítésű műanyag használata lehetővé teszi, hogy a gyártási idő a felére csökkenjen a hagyományos módszerekhez képest.
Ez a folyamat kevesebb beruházást igényel az olyan magas költségekkel járó területeken, mint a présüzem és a festőüzem, továbbá a Life és a Drive-modulok egymás mellett gyárthatók. A BMW i termelési hálózatához tartozik a Washington államban található Moses Lake, ahol a szénszálgyár működik és a wackersdorfi üzem, ahol a szénszálból készítenek könnyű szövetanyagot. Mindkettőt az SGL Csoport és a BMW Csoport által közösen létrehozott SGL Automotive Carbon Fibers működteti. Ezek a létesítmények együttműködnek a BMW saját dingolfingi, landshuti és lipcsei gyáraival.
A szénszál-erősítésű műanyag elemeket az új lipcsei karosszéria-összeszerelő üzemben illesztik össze, ahol a BMW i3 és a BMW i8 Life-modulja elnyeri végleges formáját. Nem hallani a csavarozás vagy a szegecselés zaját, és nem pattognak a szikrák a CFK karosszéria összeszerelése során, hiszen a legújabb ragasztási technológiát alkalmazzák, ami 100 százalékig automatizált. A BMW saját fejlesztésű folyamata során az elemek ragasztása előtti illesztés pontosan meghatározott precíz vonalak mentén zajlik, hogy a létrejövő kötés olyan erős legyen, amennyire csak lehetséges.
A BMW i8 külső váza is különleges, hiszen teljes mértékben hőre lágyuló anyagból készül, amit a BMW landshuti üzemében gyártanak. A műanyagok körülbelül feleannyit nyomnak a mérlegen, mint az acéllemezből készült alkatrészek, további előnyük pedig, hogy teljesen korróziómentes külsőt nyújtanak, kevesebb energiát igényel a gyártásuk és ellenállóbbak a kisebb sérülésekkel szemben.
A plug-in hibrid sportkocsi futurisztikus formaterve arra kényszerítette a műanyag karosszéria-részleg szakembereit, hogy összehangolják a gyártás folyamatait az új követelményeknek megfelelően. Az alkatrészek mérete és a bonyolult forma, az autó illesztési hézagaival együttesen, elvezetett ahhoz a modellspecifikus szintetikus granulátumhoz, amit kifejezetten a BMW i8 gyártásához fejlesztettek ki.
A lökhárítók többtónusú festést kapnak egy speciális létesítményben. Így a kétszínű megjelenés mellett, a felhasznált festék tömegét is jelentősen optimalizálják. Ellentétben a hagyományos modellekkel, a BMW i-modellek karosszériáját nem egy darabban festik többlépcsős folyamat során, hanem a lökhárítók, az első, hátsó és oldalsó elemeket külön festik, így takarékoskodni lehet az alapanyagokkal.
Nem szabad megfeledkezni a motor és a hajtásláncról sem, hiszen ez mindig is a bajor márka egyik vonzereje volt. A BMW Csoport ezért úgy döntött, a plug-in hibrid sportautó belsőégésű és elektromos motorját is házon belül fejlesztik. A BMW TwinPower Turbo technológiáját használó 231 lóerős, háromhengeres benzinmotor a bajorok Hams Hall-i (Egyesült Királyság) motorfejlesztő részlegén született.
A BMW i8 elektromos motorját pedig a landshuti gyárban tervezték. A BMW Csoport fejlesztette ki a 96 kW (130 lóerő) teljesítményű elektromos motort és hajtáselektronikát is. A motort egy álló és egy forgórész alkotja. Az állórész képezi a motor „magját”, erre tekercselik a körülbelül két kilométer hosszúságú vörösréz huzalt. A BMW i8 erőforrásának különlegessége, hogy a többi hasonló teljesítményű motorhoz képest nagyon kicsi és kompakt, köszönhetően a speciálisan kialakított kanyargós rézvezetéknek.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |