Egy százforintos méretű kőfelverődést az autónk szélvédőjén fél órás munka és nagyjából tizenötezer forint, ha igényesen akarjuk megcsináltatni. Ha viszont úgy hagyjuk, bármikor tovább repedhet, és akkor már csak a többszörösen drágább szélvédőcsere a megoldás.
Az elmúlt 20 évben az autók üvegfelülete 20 százalékkal növekedett. Ennek is köszönhető, a karosszéria merevségének átlagosan 30 százalékát a szélvédő biztosítja. Régen nem igaz tehát az a vélekedés, hogy a szélvédő a menetszéltől és a csapadéktól védi csupán a jármű utasait – sokszor az utasok élete múlik egy szakszerűen beszerelt szélvédőn.
Boruláskor nagyrészt a szélvédő tarthatja meg a jármű behorpadó tetejét, végzetes sérüléstől óvva meg az utasokat. De kevesen tudják azt is, hogy megfelelően rögzített szélvédő híján a műszerfalban elhelyezett légzsákok sem képesek betölteni védelmi funkciójukat – tanácsolja az egyik legnagyobb magyarországi autóüveg-szerviz szolgáltató a Carglass.
Mi a teendő, ha sérülést észlelünk a szélvédőn?
1. Mielőbb javíttassuk meg a sérülést. – A szélvédő ugyanis a sérülés mentén akár a menet során keletkező különféle rezgések, akár hőhatásra keletkező feszültségek (fűtés vagy klíma) miatt végigrepedhet.
2. Mielőbb ragasszuk le a sérülést. – Ha sikerül megakadályozni, hogy a sérülés elkoszolódjon, a javítás nyoma szerencsés esetben akár szinte észrevehetetlen is lehet.
3. Ha nagyobb a sérülés, inkább ne induljunk tovább az autóval. – van olyan cég, amelynek mobil szerelői ingyenesen szállnak ki a helyszínre és végzik el szükséges javítást.
4. Mindenképpen figyeljünk oda arra, hogy megfelelő minőségű szélvédőt a megfelelő technológiával szereljék az autóba. – A szélvédő komoly biztonsági eleme az autónak, hiszen boruláskor megakadályozhatja a tető berogyását, ütközéskor pedig fontos támasztékot biztosít a kinyíló légzsáknak.
Ha szélvédőt cseréltetünk, akkor válasszunk olyan üvegmárkát, amely jellemzően az autógyárak eredeti alkatrész beszállítója. Ilyen a Saint Gobain Sekurit, Pilkington, Guardian, Splintex. Ezzel tudjuk elérni, hogy az új üvegünk torzításmentes, méretpontos és ugyanolyan szilárd legyen, mint a gyári eredeti, és tartalmazzon az eredetivel egyezően minden kényelmi funkciót (pl. hővisszaverő képesség, szenzorok, elektromos fűthetőség stb.).
5. Ha cascónk van, érdemes olyan szervizt választanunk, ahol akár a javítást, akár a cserét ingyenesen, önrész nélkül végzik, a káradminisztrációt is átvállalva. (Ilyenkor általában a casco-bónusz sem változik).