Autó hvg.hu 2014. február. 12. 11:40

Húszdolláros kütyüvel veszik át hackerek az irányítást egy kocsi felett

A mai autókban nem újdonság, hogy egyre összetettebb elektronikai rendszer üzemel. Egy átlag kocsiban is számtalan szenzor és beavatkozó egység végzi a dolgát, hogy az autó megfelelően működjön vagy legyen komfortosabb. Egy új S-osztályú Mercedesben például nem kevesebb, mint 100 darab kis elektromotor van az ülések, ablakok és más eszközök mozgatására. De ki gondolná, hogy ezeket, akár kívülről is lehet irányítani.

Többször is előkerült már a téma, hogy hackerek betörtek az autók elektronikai felügyeleti egységébe és egy egyszerű laptoppal változtatták meg a vezérlést. Önmagában ez nem is lenne akkora dolog, hiszen, amikor diagnosztizálnak egy szervizben ugyan ezt teszik. A különbség annyi, hogy ők menet közben és olyan parancsokat is adva, amelyek elvileg lehetetlennek tűnnek. Akár a kormány elfordítását is meg tudják tenni.

Konkrétan, most két spanyol mérnök szemléltette egy hackerkonferencián Szingapúrban, hogyan is működik a rendszerük – írta az Bild. A kis kütyüvel, amely állításuk szerint nem kerül többe, mint 20 dollár és nagyjából akkora, mint egy mobiltelefon rákapcsolódtak egy szabvány diagnosztikai csatlakozóra. Ezt követően egyszerűen már vezeték nélküli kapcsolaton keresztül egy laptoppal irányították a kocsit. A rendszerük még nem tökéletes, mert csak közelről, Bluetooth-kapcsolattal működik, de mint mondják nem lesz nagy feladat GSM-frekvenciás irányító egységet sem csinálni hozzá. Mint elmondták, négy különböző márkán tesztelték a szerkezetet – amelyeket nem árultak el – de gyakorlatilag, minden olyan egységet, amelyben van valamilyen beavatkozó szerkezet illetve elektromos kapcsoló irányítani tudtak.

Twitter

A Forbes magazin is készített ugyan erről egy cikket, amelyben közzétettek (egy tavalyi) videót, amelyen ugyanez látszik. Egy Ford Explorer és Toyota Prius felett veszik át az irányítást menet közben olyan mértékben, hogy a riporter kezéből kicsavarja a kormányt egy utasítással a hacker. De bemutatják azt is, hogy bármilyen hamis adatot megjeleníthet a műszeregység. Így például, hogy üres a tank, miközben negyedig tele, vagy 199 Mph-val megy a Prius, ami önmagában képtelenség. A videón az érdekesebb részek 2:00 perc környékén indulnak, a kormányzás, a fék vagy az övfeszítő külső irányításával.

Mind a két tudós páros persze hangsúlyozza, mindezt azért csinálják, hogy az autógyártók kellően védjék rendszereiket, amelyek szerintük most sebezhetőek.

A VW szóvivője elismerte, ezeket a fejlesztéseket nagyon komolyan veszik, és megteszik a szükséges ellenlépéseket.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.