2014. január. 27. 10:35 hvg.hu Utolsó frissítés: 2014. január. 27. 11:54 Autó

Változhat a KRESZ, új fényjelzések jöhetnek

Új rendelkezésekkel egészülhet ki a KRESZ, amelyek új fényjelzéseket engedélyeznek, illetve egységesítik a közlekedési táblák képét is – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A közigazgatási és társadalmi egyeztetés alatt álló javaslat enyhítené a teherautók alsóbbrendű utakon való közlekedésének korlátozását is.

A gyorsforgalmi utakon torlódáshoz érkező autósok a ráfutásos balesetek elkerülése érdekében az irányjelzők kötelező működtetésével figyelmeztethetik lassításukra a körülöttük haladókat – írta közleményében az NFM. A forgalomirányító lámpák piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon számláló mutathatja a váltásig hátralévő időt. A tervezett módosításokkal egységes formában jelenítheti meg a jogszabály a közúti jelzéseket.
 
Balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A jelentős sebességcsökkentést a jövőben a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével rendelheti kötelezően jelezni a KRESZ a megállásig vagy a lassítás megszüntetéséig. A bevált gyakorlathoz igazodó előírás bevezetésével kevesebb lehet az ütközés a gyorsforgalmi utakon.
 
A módosításban a KRESZ megújítását célzó lakossági felmérésben felmerült javaslat is helyet kapott. Az előírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon csökkenő számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévő időtartamra.
 
A KRESZ a megalkotása óta eltelt közel negyven évben több mint harminc alkalommal változott. A hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különböző stílusú közúti jelzés található. Az akár 1975-ben rajzolt jelzésképeket egységes szemléletben kiszerkesztett táblák válthatják fel a rendeletben – tette hozzá a minisztérium.

A tanulóvezetők így a hatályos KRESZ-ből pontosan azokat a táblaképeket sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak. A rendelkezések néhány, jogszabályban rögzített eltérést megengedhetnek, így például kimondhatják, hogy városképi okokból más közúti jelzésekkel össze nem téveszthető egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat.
 
Több uniós tagállamban kialakult gyakorlat átültetésével új jelzőtábla adhat tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévő egyházi létesítményről. Felirat utalhat a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások időpontjára. Az információknak különösen olyan idegenforgalmi és üdülőövezetekben lehet jelentősége, ahol az odalátogatók kevesebb helyismerettel rendelkeznek.

A műszaki előírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelző lámpa szabályszerű használatának lehetőségét a motorkerékpárosok előtt. Az 5-6 centiméter átmérőjű pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármű elektronikai rendszereit.
 
A KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejűleg hatályba lépett módosítása megtiltotta a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbbrendű úthálózaton. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján azonban az előzetesen becsülttől jelentősen elmaradó, kismértékű átterelődés mutatható ki a díjköteles szakaszokról a mellékutakra egyes térségekben.

A jogalkotó ezért a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében a megyén belüli célforgalomban enyhíti a korlátozást. A súlyhatár általánosságban 12 tonnára nő, ezzel gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre bekerül a kedvezményezettek közé. A pontosabban körülhatárolt tilalom lehetővé teheti, hogy a kijelölt szervek a jelenleginél is hatékonyabban lássák el ellenőrzési feladataikat.
 
A kormányzati honlapon társadalmi véleményeztetésre közzétett rendelettervezetben foglaltak végleges elfogadásáról várhatóan egy-két hónapon belül döntés születik. Az új előírások a kihirdetést követő napon lépnek majd hatályba.

Hirdetés
Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.