Tudományosan igazolták, hogy az autók komoly érzelmeket képesek kiváltani. A férfiakat például sokkal jobban érdekel egy szép kocsi, mint egy síró csecsemő.
A maga nemében világelső tudományos kísérlet formájában világított rá a Volvo Cars arra, hogy az autók formája képes egy sor olyan erőteljes érzelmet ébreszteni, amely megfeleltethető a legalapvetőbb emberi érzéseknek.
A tudományos kísérletet a Volvo Car Group (Volvo Cars) az EEG specialista Myndplay intézettel együttműködve végezte el, melynek során a tesztalanyoknál azt vizsgálták és elemezték, hogy milyen érzelmi reakciókkal reagál az agy az autó formája, és milyen érzéseket kelt a formatervezés esztétikuma.
Az EEG a hajas fejbőr mentén elektromosan rögzíti és méri az agy neuronjainak ionikus áramlásban beálló feszültség-ingadozást. A kísérlet azt bizonyította, hogy az emberek érzelmileg reagálnak az autó formájára, sőt – különösen a férfiak – mintha szinte genetikailag programozva lennének arra, hogy kedveljék a szép vonalakat kínáló letisztult formatervezést.
A kísérletet a Volvo Concept Coupé bevezetésével egyidejűleg végezték el. A kísérlet résztvevőit arra kérték, hogy értékeljenek egy adott képsorozatot, miközben a fejükre helyezett száraz érzékelős EEG készülékkel mérték az agyhullám aktivitást a homloklebenyi kéregben. A képsorozatban a Volvo Concept Coupé mellett szerepeltek „csúnya” vagy „divatjamúlt” formájúnak tartott autók fotói, nevető és síró csecsemők, illetve szépnek tartott nők és férfiak képei.
Thomas Ingenlath, a Volvo Cars formatervezési alelnöke szerint „a felmérés végül is azt igazolta, amit mindig is sejtettünk. A szépen formatervezett autók a pozitív kedélyállapottól a magabiztosság érzéséig erős érzelmi válaszokat váltanak ki”.
• A férfiaknál a szép formatervezésű autók képe erősebb érzelmeket váltott ki, mint a síró csecsemő látványa.
• A síró csecsemő képe a nőknél csaknem kétszer erőteljesebb érzelmeket váltott ki, mint a férfiaknál.
• A férfiak 74%-a azt állította hogy a jó formatervezés pozitív érzéseket vált ki belőlük.
• A nők csupán 33%-a adott magasabb pontszámot a formatervezett autókra, mint a vonzó férfi képére.
• A férfiak 60%-a azt állította, hogy egy szép autó vezetése az önbizalom és a magabiztosság érzését kelti bennük.
A fenti kísérlet mellett egy másik cég a OnePoll által párhuzamosan elvégzett felmérés pedig azt derítette ki, hogy a férfiak 43%-a számára az autó külső formája és vonalvezetése – a belső kialakítást és felszereltséget, a kerekeket és a motort is megelőzve – a legvonzóbb jellegzetesség. A férfiak számára az autó eleje a leginkább figyelemre méltó, velük ellentétben a nők az autó hátulját tartják a legtöbbre.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon. |