Átalakítja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a belváros kerékpáros-forgalmát, hogy a jövő tavasszal induló Mol Bubi közbringarendszer biztonságosabban működjön – közölte a BKK. A tervek szerint az autóbuszsávban is lehetne biciklizni, illetve kerékpársávot alakítanának ki az Erzsébet hídon és a Petőfi hídon is. Egyes utcákban máshogy, tolatva és ferdén kell majd parkolni.
A fejlesztés kilenc kerületet, összesen mintegy 120 utcát, 60 jelzőlámpás csomópontot, 30 fő- és gyűjtőútszakaszt érint, ezenkívül magában foglal 20 kisebb forgalmirend-módosítást is – közölte a BKK. Az átalakításokat a VI. és a VII. kerületben kezdték el, majd 2014 tavaszán a VIII., IX., XI., I., II., V., XIII. kerületben folytatják a munkákat.
"Terveink szerint a főbb utakon kerékpársávot, illetve kerékpáros-nyomvonalat jelölünk ki, a mellékutcákban a kétirányú biciklizést kiegészítő táblák kihelyezésével és burkolatjelek felfestésével támogatjuk. A csomópontok környezetében piktogramokkal is jelezzük a kerékpárosok jelenlétét és haladási irányát. Szabályozzuk az elsőbbségadást is, az egyes helyszíneken csomóponti felállóhelyet alakítunk ki" – közölte a BKK.
Az időjárás függvényében idén várhatóan a Jósika, a Vörösmarty, a Rumbach Sebestyén, a Kertész, a Klauzál és a Rózsa utcában festenek fel kerékpárospiktogramokat, és kiegészítő táblák jelzik majd az új forgalmi rendet. A tervek elkészítésekor a BKK minden esetben egyeztetett a helyi utak tulajdonosával, azaz az érintett kerületi önkormányzatokkal, illetve a Magyar Kerékpárosklub helyi csoportjaival és szakmai vezetőivel is.
"Célunk az, hogy kényelmesebbé és vonzóbbá tegyük a kerékpáros mozgás- és közlekedésformát főként az új bringások és a Mol Bubi használói számára úgy, hogy mindeközben az autós közlekedés biztonságát is növeljük. Kérjük az autósokat, hogy a felfestések idején érvényes a várakozást, megállást ideiglenesen tiltó táblákat vegyék figyelembe, ezzel segítve, hogy minél hamarabb befejezhessük a munkát" – közölte a BKK.
A fejlesztési terv tervezett intézkedései között szerepel majd, hogy a főútvonalakon és a gyűjtőutakon – beleértve a hidakat – is lehessen majd kerékpározni, felülvizsgálják a csomópontokat, előretolt kerékpáros felállóhelyeket alakítsanak ki, egyirányú utcákat nyissanak meg a kétirányú kerékpáros forgalomnak, illetve csökkentsék a sebességet, gyalogos és kerékpáros övezeteket hozzanak létre.
További terv, hogy a kijelölt autóbuszsávokon is lehessen kerékpározni. A BKK által közzétett térkép szerint kerékpársávot alakítanának ki az Erzsébet hídon és a Petőfi hídon is.
A kétirányú kerékpáros forgalom számára megnyíló utcákban a ferde parkolás iránya sok esetben megfordul a kerékpárosok és az autósok együttes biztonsága érdekében – tették hozzá. Ezt a megoldást először az V. kerületi Szemere utcában alkalmazták és a BKK szerint ott biztonságosan működik.
Így a parkolásból elinduló járművek vezetői jobban rálássanak az adott útszakaszra. "Ugyan szokatlan lehet tolatva, ferdén beparkolni, de ne feledjük, hogy ennél a műveletnél a tükrök segítségével biztosítható a maximális rálátás az érintett útszakaszra, illetve a kerékpárosok által használt, a parkoló autók melletti sávra" – fogalmazott a BKK.
A menetirány szerinti kiálláskor a járművezető közvetlenül, nagy szögben rálát az útszakaszra és láthatja a közeledő kerékpárost is. A mai rend, mely szerint orral, ferdén kell beállni ugyan beálláskor kényelmes, gyors és biztonságos, azonban a kitolatás még kerékpárosok nélkül is kockázatos, hiszen nincs az autókon olyan tükör, amely ebben a szögben lát és a járművezető sem tud tökéletesen hátrafelé, másik autó takarásából kilátni – olvasható a közleményben.