Sokan még nem készítették fel autójukat a hideg hónapokra, emellett vezetési stílusukat sem igazították a megváltozott körülményekhez.
A Genertel biztosító előző négy évet felölelő adatsora alapján megállapítható, hogy az autósok októberben és novemberben szenvedik el a legtöbb töréskárt: ilyenkor az éves átlaghoz képest 17-18 százalékkal több ilyen jellegű baleset történik. A téma kapcsán megkérdezett autósok több mint 40 százaléka casco-szerződés híján saját zsebből volt kénytelen rendezni a kárát, ami akkor is megterhelő tétel, ha a Genertel statisztikái szerint a töréskárok több mint fele nem haladja meg a 200 ezer forintot.
A havi adatsorból jól látszik, hogy – bár a téli hónapokban gyakran az őszi időjárásnál is kedvezőtlenebb körülményekkel találkozhatnak az autósok – a legveszélyesebbnek az őszi hónapok számítanak, amikor sokan még nem készítik fel autójukat a hideg hónapokra, emellett vezetési stílusukat sem igazítják a megváltozott körülményekhez.
A káreseményeket tekintve a vizes, esetenként jeges úton megnövekedő fékút, a ködös időben bekövetkező ráfutás az autó előtt haladó járműre, illetve a nyomasztó időjárás okozta nagyobb dekoncentráció okoz bajt. Egyes kutatások kiemelik, hogy a sötétben vezetés jelentősen csökkenti az éberséget: két-három óra vezetés ilyen körülmények között 0,8 ezrelékes véralkoholszinttel megegyező élettani hatással jár. De még tökéletesen éber állapotban is sötétben jóval később lehet észrevenni az úttesten tartózkodó gyalogost vagy kerékpárost, illetve váratlan akadályt (kátyú, vad, egyéb idegen tárgy).
A Genertel által megkérdezett autósok 38 százaléka leginkább más közlekedők szabálytalanságától tart, de a váratlan útakadályok (33%) és az autó elé kerülő személyek (16%) által képviselt veszélyt is sokan megemlítették, mint olyan baleseti tényezőt, amelytől legjobban tartanak. A saját pillanatnyi figyelmetlenséget csak minden tízedik autós választotta ennél a kérdésnél, pedig a valóságban – még ha ez utólag nehezen kideríthető is – ez a tényező becslések szerint csaknem minden ötödik balesetben szerepet játszik.