Érdekes listát készített egy autóipari elemzőcég, sorra vette a modern autógyártás legnagyobb betlijeit.
A Berstein Research kutatása szerint, amelyet az angol Autocar magazin tett közzé, a mai autóiparban a katasztrofális kudarcok viszonylag ritkák, de koránt sem példanélküliek. A felmérésből két jellemző trend vált nyilvánvalóvá a veszteséges modellek kapcsán. Vagy túl jelentős technológia beruházás miatt eleve kétséges egy modell rentabilitása, vagy a rosszul felmért piaci igények vezetnek kudarchoz.
A Smart ForTwo tulajdonképpen az előbbi áldozata. A Mercedes a Swatch óragyártótól átvéve a projektet rengeteg erőfeszítést tett, hogy sikerre vigye a termékét. Új platformot kapott a kis kocsi, új háromhengeres motort, sőt egy új gyárat is építettek miatta. A ráköltött összeg megközelítette a 3,35 milliárd eurót, amely rizikóssá tette az egész projekt megtérülését. A kocsit az előbbiek miatt eleve irreális áron kellett adni, amelyet nem volt hajlandó megadni a piac. Érdekes, hogy a modellt azóta is gyártják, a második generációhoz szerencsésebb konstellációban a Mitsubishi adta a motort, és idén már a 1,5 milliómodik Smart talált gazdára a hányatott sorsú kisautóból.
A Smarttal ellentétben a Fiat Stilo, a Renault Laguna, a Peugeot 1007 vagy a Jaguar X-type viszont olyan modellek voltak, amelyek egyszerűen nem találták meg piacukat, és jelentősen alulmúlták eladásaik a tervezett számokat. A Fiat esetében 70, a Peugeot 1007-nél 88 százalékkal, míg a Jaguárnál 74 százalékkal kevesebb ment el belőlük, mint kellett volna.
Ugyanakkor vannak olyan modellek, amelyek tervezetten nem hoznak nyereséget. Ennek legszebb példája a Bugatti Veyron, amely nem más, mint egy technológiai ikon egy vállalatcsoport, a Volkswagen AG erejének demonstrátora, kívül minden józan gazdasági megfontoláson. Azért az mégis döbbenetes, hogy egy Veyronon összegszerűen még egyet bukik a gyártó.
Az ábrán szürkével a kocsi ára, kékkel a gyártott darabszám.