Nem mindegy, hogyan javítják meg autóját
A gépjármű márkaszervizekben végrehajtott szakszerű karosszériajavítás támogatása érdekében közös programot indított a Volkswagen konszern és a német KTI (Kraftfahrzeugtechnisches Institut) kutatóintézet, amely során arra hívják fel a figyelmet, hogy a gyári technológiát és alkatrészeket nélkülöző javítás veszélyezteti a biztonságot.
A programot bemutató roadshow magyarországi állomásának a konszern márkáinak magyarországi importőre, a Porsche Hungaria budaörsi alkatrészbázisa, a Parts Center adott otthont csütörtökön. A rendezvényen elhangzott: az Európai Unió egyik fontos célja, hogy csökkenjen a halálos kimenetelű balesetek száma.
A 2001-2011 közötti időszakban valóban 44,3 százalékkal kevesebb ilyen eset történt az európai utakon. Magyarországon is javulás tapasztalható: míg 2002-ben 1429-en, addig 2011-ben 58 százalékkal kevesebb, 605 személy veszítette életét a közutakon. Az egymillió gépkocsira eső balesetek számát tekintve viszont jelentős a különbség: az EU területén átlagosan 126, Magyarországon viszont 214 ez a szám.
A baleseteknél az egyik fontos tényező a jármű műszaki állapota, amelyért a tulajdonosa felel. Magyarországon piaci tendencia, hogy az autótulajdonosok a garancia lejártával a márkafüggetlen szektor irányába fordulnak, ahol nagy vonzerő a számlamentes munkavégzés, és az ezzel megspórolható 27 százalékos áfa. Így viszont meghibásodás vagy akár baleset esetén számla híján nem tudják igazolni, hogy gépjárművük megfelelően karbantartott, javított volt, emellett garanciájuk sincs az elvégzett munkákra.
A gyártók támogatását élvező szakszervizek igénybevételének fontosságát támasztotta alá kutatásaival a KTI is. A német kutatóintézet laboratóriumi vizsgálatai arra mutattak rá, hogy egy jármű balesete esetén az utasok túlélési esélyei jelentősen csökkennek, ha olyan javítóműhelyből jött ki előzőleg az autó, ahol nem rendelkeztek a legfrissebb, az adott modell javításához szükséges technológiával, műszaki információval és szakértelemmel, valamint gyári alkatrészekkel. A töréstesztek során az elavult technológiával javított karosszériák akár 33 százalékkal nagyobb deformációt szenvedtek, mint a gyári technológiával újjáépített kocsik.
A rendezvény kapcsán a Porsche Hungaria közölte, hogy szervizajánlataival igazodik az öregedő magyar gépjárműállomány sajátosságaihoz, mivel az idősebb autók esetében még nagyobb jelentőséggel bír, hogy megfelelő minőségben vannak-e karbantartva. A cég még 2010-ben hirdette meg a PH márkáihoz tartozó, négy évesnél idősebb járművek számára a Szerviz+4 programot, amelyet az idén már a 4 és 8 év közötti járműveknek szánt ajánlattal egészített ki, hogy az idősebb kocsikat is visszacsábítsa a márkaszervizekbe.
A cég komplett szervizprogramjának különféle csomagjait évente mintegy 32 ezren veszik igénybe, akiknek 35 százaléka korábban már elpártolt a márkaszervizektől.