2013. szeptember. 17. 17:03 MTI Utolsó frissítés: 2013. szeptember. 17. 17:05 Autó

Konkurenst kap a Tesla elektromos autója

A Tesla elektromos autó konkurensén dolgozik a General Motors (GM) - írja a Wall Street Journal.

A GM egy olyan 30 ezer dolláros elektromos autó kifejlesztésén dolgozik, amelyik 200 mérföldes, azaz több mint 300 kilométeres hatótávjával képes lesz felvenni a versenyt Tesla Motors 70 ezer dollárba kerülő sikeres "S" modelljével.

A GM globális termékprogramokért felelős alelnöke, Doug Parks a társaság michigani akkumulátor kutató laboratóriumában hétfőn jelentette be a programot, de nem közölte, hogy az elektromos kocsi mikor kerülhet piacra. Azt mondta, a technológia már rendelkezésre áll, bár az akkumulátorok jelenleg még túl sokba kerülnek a kereskedelmi forgalmazáshoz. 

A tisztán elektromos és a hálózatról is tölthető hibrid elektromos autó modellek száma 2010 óta több mint négyszeresére, 15-re emelkedett az Egyesült Államokban. Eladásaik azonban nem érik el a teljes piaci forgalom fél százalékát a különböző, adókedvezmény vagy lízing árengedmény formájában nyújtott támogatások ellenére sem. 

A GM az ösztönzőkkel és engedményekkel közel 15 ezer Chevrolet Volt autót értékesített az idén az év elejétől augusztusig. A Volt nem tisztán elektromos jármű, mert rendelkezik egy úgynevezett hatótáv növelő benzinmotorral is, ami menet közben újratölti a kocsi akkumulátorait.

A Nissan más megközelítést alkalmaz, szerinte az elektromos járműveknek nincs is szüksége 200 mérföldes hatótávra, hiszen azt a tulajdonosok úgysem használnák ki, mert naponta átlagosan nem tesznek meg nagyobb utat a Nissal Leaf 75 mérföldes hatótávjánál. A Leaf alapára támogatások nélkül közel 29 ezer dollár (6,5 millió forint) az Egyesült Államokban. 

Az elektromos autókat gyártó vállalatok közül egyedül a Tesla rendelkezik nagy hatótávú elektromos autóval kínálatában, az S modellel, de azt, hogy a kocsi nyereséggel állítható elő, még nem sikerült egyértelműen bizonyítania. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azonban nemrégiben kijelentette, hogy "nem kell tudni csodát tenni ahhoz", hogy két-három éven belül 200 mérföldes hatótávú elektromos autót lehessen 35 ezer dolláros áron piacra dobni.

A jelenleg kapható elektromos autók 100 mérföldes (160 kilométeres) vagy annál kisebb hatótávval rendelkeznek. Áraik a Smart Fortwo 25 ezer dollárja és az elektromos RAV4 50 ezer dollárja között szóródnak. A BMW i3 induló ára várhatóan 41 ezer dollár lesz. 

Elemzők szerint az elektromos autók gyártói, a Tesla, a GM, a Volkswagen, valamint az eladásokban vezető Nissan ugyanazzal a problémával, az akkumulátorok magas árával és a járművek csekély hatótávolságával kénytelenek megküzdeni. 

Kevin Gallagher, az amerikai energiaügyi minisztérium Argonne National Laboratory kutatóintézetének szakembere szerint az autógyártók jelenleg egy kilowattóra akkumulátor kapacitást 500 dollárért tudnak előállítani. A Nissan Leaf 24 kilowattórás akkumulátor kapacitása tehát 12 ezer dollárba kerül. A Ford vezérigazgatója Alan Mulally pedig 13-15 ezer dollárban adta meg az elektromos Focus 23 kilowattórás akkumulátorának az árát. 

A Tesla főmérnöke, JB Straubel állítása szerint ők az ipari átlag feléért-negyedéért állítják elő akkumulátoraikat, mivel - szemben más autógyártók speciális kialakítású egységeivel - szabványos akkumulátor tokozatokból állítják össze azokat.

Az S modell akkumulátorának az ára lényegesen elmarad az iparági átlagtól - mondta, hozzátéve, hogy a Tesla "népautójának" mintegy négy év múlva tervezett piacra dobásáig az akkumulátorok tárolási energiasűrűségét mintegy 20 százalékkal fogják tudni megemelni. 

A Tesla pontos adatokat nem tesz közzé akkumulátorainak áráról, azt azonban lehet tudni, hogy a Tesla motorral és Tesla akkumulátorral ellátott elektromos Toyota RAV4-es, ami 41,8 kilowattórás akkumulátor kapacitással 103 mérföld távolságot képes megtenni, közel 50 ezer dollárba kerül, 26 ezer dollárral többe a benzinmotoros alapmodellnél.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.