Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

Hét óra, tizenhat Porschéval. Ez az, amiért bármilyen újságírót igazán lehet gyűlölni. Nem is vár kegyelmet. Porsche World Roadshow-ra kaptunk meghívás a Hungaroringre.

A Porsche bemutatóján egy gyors eligazítás után csoportokba osztanak minket és indulhat a barátkozás a nagyjából egymilliárd forintnyi autócsodával. Dramaturgiailag talán a legjobb forgatókönyvet sikerül kifogni ugyanis a csoportunk a Panamerával kezdi az ismerkedést és a 911-gyel fejezzük be.  A pályát négy szakaszra osztva, két kanyart kap minden csoport, gyakoroljuk az íveket jön angolul az utasítás: „late-APEX”, - vagyis kései kanyarcsúcspont - és ennek az ellentéte az „early-APEX”, mindenki a maga érezheti mi újság.

Az instruktorunk egy 23 éves mellesleg magyar származású német srác, aki egy éve űzi ezt a „szörnyű” mesterséget. Hogy lehet ez? Előtte a német Porsche GT3-kupában edződött, ami érthetővé teszi, hogyan megy minden erőlködés nélkül egy Porsche Cayennel sokkal gyorsabban, mint mi az őt „üldöző” Panamerák. A délelőtti ismerkedés, amelyen végzongorázunk tizenhat bivalyerős német sportautót mindenesetre gyorsan elrepül, hogy jöhessen a program hosszúra nyújtott csúcsa, a Hungaroringen teljes köröket menni a 265 és 550 lóerő közti autókkal.

1. Panamera

A felsorakozatott luxus limuzintól az autós újságírók többsége pályán nem is vár sokat. A kétmázsás kocsikkal a kezdés pont arra jó, hogy az első idegesség elmúljon. Mivel előttünk az instruktor egy Cayennel megy még egyfajta látszat magabiztosságot sugall, hogy a Panamera Turbo milyen lazán követ egy profit. Persze az egész csalás, az etap elején vagyunk, a tempó gyorsulni fog, de ezt még nem tudhatjuk. 
Bőséges képgaléria a teljes Porsche palettáról.
D.P.

A jelenlévő Panamerák közül az S Hybrid is egyértelmű meglepetés, annyira nem nehézkes és a motor is simán még két hengerrel többnek hangzik, mint hat. Az indulásnál az elektromotorból érkező plusz 50 lóerő nem tesz csodát, de fokozatmentesen gyorsul az biztos. Érezhető, hogy 1000 fordulat/percnél megvan a nagy nyomatékú támogatás. Persze hamar kiderül, a teljes körös menetre nem ez való, kapaszkodnia kell a többiek után. A 380 lóerős teljesítménnyel egyébként sehol nem maradna szégyenban, kivétel a jelenlegi mezőny egy 400 lóerős Panamera 4 S-sel, ami 5 másodperc alatt van százon illetve a Panamera Turbo, amely még erre is képes rátenni egy lapáttal és 520 lóerős. Ezzel tényleg az egyenesek végén a többek nykába lehet lihegni azonnal. Mit is várunk egy 300 felett tudó autótól.

2. Cayenne

Következett a Porsche böhöm szabadidő-autója, amely persze csak bizonyos pénzügyi értelmezési tartományban szabadidő-autó, valójában egy irreális vagyontárgy. A vezetése nyilván ezknek a leginkább billegős, a puhakormány, puhafékek mellet azért ott a gázfeltöltésű lengéscsillapítás, amellyel a karosszéria lejjebb ereszthető nagyobb tempóhoz igazodva.
A fehér GTS Cayenne a virgonc behemót.
Porsche
Itt a bődületes erő, aminek puszta tudata és a hozzá kapcsolt jellemzők a lenyűgözőek. A fekete Cayenne Turbo S, 550 lóerővel és 750 Nm-es nyomatékkal, karbonfékekkel, borzalmas dolgokra képes és érezhetően csak autózgat az előtte haladó Cayenne GTS után. Ugyanakkor a GTS szívómotoros változat olyan agilitással és hangélménnyel ajándékozza meg a sofőrt, hogy el nem cserélnénk másra. A kakukktojás Diesel S pedig nyomaték oldalon hozza be hátrányát - milyen hátránya lehet egy 850 Nm-es nyomatékú autónak - igazából semmilyen, ha nem versenypályán töltjük a napjainkat. A cayennes csapatot a célegyenesben hallgatva elképesztő kísérő jelenség, ahogy tolják maguk előtt a levegőt.

3. Boxter / Cayman

A nap meglepetése ez, a könnyű és rendkívül kezes kategória. Bolondbiztos versenygép amatőröknek, amiről talán még álmodozni is lehet, hogy talán egyszer az életben veszünk egyet. Nem véletlenül, ezen mutatták be a rendezvény elején azt is, hogyan állítsuk be a vezetőülést. Mert mi is a valóság, milyenek néha a Porschésok. Néha pózőr latin szívtiprók, akik még vezetés közben is a csajukat markolásszák, vagy a kormányra szívódott tajvani üzletasszonyok, vagy amerikai családapák gyakorlatilag fekvő testhelyzetben.
Megható látvány fogad a padocknál.
D.P.
A középmotoros könnyű kocsik a teljes körön is rendkívül meggyőzően teljesítenek. Szó sem lehet semmilyen 911-es lesajnált kistestvér jellemzőről. Hogy is lehetne. Egy 3,4 literes 315 lóerős Boxster S, a Porsche saját, villámgyors PDK duplakuplungos váltójával talán a legteljesebb élményt nyújtja egy amatőrnek. És a Cayman, ami a legdivatabb Porsche a Porschék közt. Gyönyörű, tízből tízes divatautó, a pályán is pokolian jó. A 275 lóerős motorral szerelt autó még sportosabbnak hat, mint a Boxterek, amelyek pedig jónéhány (40LE) lóerővel erősebbek.

4. 911 Carerra

A végére maradt a húsos falat. A német sportautó esszenciája a 911-es. Már a Boxster is képes volt izzadság cseppeket elővarázsolni, de a 911-es - jelenlegi széria 991 - tényleg mindenben rátett még egy lapáttal. A Sport Plus gombot ebben a modellben érdemes hanyagolni normál közlekedésnél, különben úgy hátba rúg a váltó, hogy a nyakunkat és a kocsit is sajnálni fogjuk. A Sport Plus ugyanis még élesít egyet ezen a nyers futóművön és a gázreakciót is felgyorsítja. Menet közben ebben a módban simán 7500-ig hagyja elforogni a motor mielőtt, váltana. És, hát persze ott egy másik okosság a „nagy drámakapcsoló” a középkonzol gomberdejének szegletében. Egy kandikáló távcső diagram elsőre, figyel a két kipufogó véget mintázó gomb. Ha megnyomjuk, akkor aztán megváltozik a világ zaja, valahonnan a messzi távolból hátulról olyan szörnyeteg mászik elő, akit ne merészeljen senki lehalkítani. Indulhat a menet. 
400 lóerő jól idomítva.
Porsche
Az első kör végén a 400 lóerős sárga veszedelem órájára pillantva 204 Km/h-a tempó a fékezés előtt a célegyenes végén. Biztosan lehetne még forszírozni, de ennek a napnak nem ez a célja. A sárga veszedelem így is képes kicsit zavarba hozni. Az egyik kanyarívet sikerül fékezéssel együtt abszolválni, amely azonnal megmutatja, mit tud igazából a kocsi. Megindul a hátsója abban a pillanatban és hogy a 33 milliós autó a pályán maradjon, az elektronika olyan finom nyújt segédkezet, hogy még igazán kétségbe is csak a történtek átgondolása után eshetek.

A 911-et idén lesz éppen ötven éve , hogy úgy finomítják, hogy még mindig elég durva tudjon maradni. Ez a legdurvább, ha odalépünk neki, ez lassul a legjobban, ha rendesen beleállunk a fékpedálba és ezzel a legnagyobb kihívás mindent kihozni. Azért, hogy ne csak ájult élménybeszámoló legyen, csak kicsit fixíroznám, hogy többször sikerült beletenyerelni a legrosszabbkor a Porsche kormány-váltójának azon megoldásába, ami egy kis kapcsoló és előre tolva felvált, magunk felé pedig visszavált egy sebességet. Szóval, van még min javítani.

Ja, és még valami. Lottó-ötös esetére a bevásárlólistám:

Panamera 4S: a bivalyerős überluxus
Cayenne GTS: a legjobb hangú és rendkívül agilis
Cayman: egyszerűen jobb a kupé változat, mint a Boxsterek
911 Carrera 4S: pótolhatatlan adrenalingyár
Hirdetés
hvg360 Medvegy Gábor 2025. április. 27. 18:20

Amikor pályázaton keresett hóhért az állam, csúfolódás miatt lépett vissza az egyik jelentkező

Karinthy Frigyesnek bíróságon kellett magyarázkodnia 1925 áprilisában sátánistának és pornográfnak tartott novellája miatt, végül nyolcnapi elzárásra ítélték az írót. A budapesti rendőrkapitányt azzal nyaggatták, hogy állapítsa meg az apaságot – ujjlenyomat alapján. A száz évvel ezelőtti újsághírekből az is kiderül, hogy „aranyos kis majomnak” tartották a divatos párizsi nőket, a jövő emberét pedig kopasznak, fogatlannak és nagyfejűnek képzelték el.