Akár 25 százalékkal is többet fogyasztanak egyes autók, mint azt a gépkönyvük jelzi. Mivel a laborkörülmények, amelyek alapján a fogyasztást megadják egyforma, valóban érdekes milyen mértékben tér el ezektől aztán a valóság.
Egy angliai felmérés szerint, amelyben 30000 autós küldött vissza fogyasztási adatokat, kiderült egy év alatt nagyjából 4 milliárd fonttal költenek el többet az autósok tankolásra, mint azt a könyvekben jelzett hivatalos fogyasztás alapján kellene.
A HonestJohn.co.uk arra kérte a felhasználókat, hogy küldjék be pontosan milyen távolságot képes megtenni autójuk egy gallon üzemanyaggal, majd ezt hasonlították össze az angolszász területeken jellemző mérföld/gallon (MPG) hivatalosan megadott adattal. (Az oldal adatbázisában mindenki ellenőrizheti a kocsija adatait.)
A visszaérkezett adatokat átlagolva az oldal szerint az autók 88 százalékos pontossággal érik el a hivatalosan közölt fogyasztási értékeket. Mindez az jelenti az angliai viszonyokra vetítve, hogy minden egyes tankolt literre plusz 2 penny pluszköltséggel kell számolniuk az angol autósoknak.
A Honest John leírta az európai fogyasztási ciklusra vonatkozó mérési követelményeket, amely alapján a gyárak közzéteszik a fogyasztási mutatókat. A városi fogyasztást laboratóriumi körülmények közt, amely egy 20-30 Celsius-fok hőmérsékletű helyen zajlik, hideg motorral kell kezdeni. A teszt tartalmaz kigyorsítást, fékezést, gyorsabb és lassabb váltási műveleteket. A maximum sebesség nem haladja meg az 50 km/h-t és az átlagsebességet 19 km/h-ára kell kihozni a teszt során, amelynek távja 4 kilométer. A városon kívüli fogyasztás mérésére közvetlen a városi után kell sort keríteni, amely szintén gyorsításokat, sebességtartást, visszaváltásokat tartalmaz. A maximum sebesség 120 km/h, az átlagsebesség 63 km/h és a szükséges táv 7 kilométer.
A Honest John oldal szerint ennek fényében nem meglepő, hogy a valós fogyasztási adatok jelentősen eltérnek a megállapított számoktól. A beérkezett adatok szerint a leginkább pontatlan fogyasztási adatokat adó autó a Mercedes-Benz B-Class (2005-2012) modellje volt, amely csak 71 százalékban érte el a könyvszerinti fogyasztási értéket. Szorosan a nyomában van egy igazán friss modell a Range Rover Evoque 73 százalékos és a Lexus CT200h 73,6 százalékos pontossággal.
Bár mostanság több hír is érkezett a nem valós fogyasztási adatok miatti panaszokról, nem elhanyagolható tény, hogy sok modell kevesebbet fogyaszt kint az utcán, mint a laborkörülmények közt. A Range Rover például felelős az egyik legrosszabbul teljesítő autóért, ugyanakkor az egyik legjobban teljesítőért is. A Defender (1984-) tulajdonosok igazán örülhetnek, mivel tapasztalatok szerint a kocsi többet megy egy gallonnal, mint a könyve szerint kéne. No, nem sokkal 105,4 százalékra teljesítette az egygallonos távot. A második a sportos Toyota Celica 103,8%-kal, és harmadik a Jaguar S-Type lett plusz 3,6 százalékkal jobb teljesítménnyel.
A Honest John részéről a felméréssel kapcsolatban megjegyezték: a valódi MPG arra szolgál, hogy a vásárlók lássák, nem érdemes maradéktalanul hinni a gyári adatokban.
Legjobbak:
1.Land Rover Defender (1984-) 105.4%
2.Toyota Celica (2000-2007) 103.8%
3.Jaguar S-Type (1999-2007) 103.6%
4.Nissan Micra (2003-2010) 102.2%
5.Honda Civic Type R (2007-2012) 102.1%
Legrosszabbak:
1.Mercedes-Benz B-Class (2005-2012) 71.2%
2.Lexus CT200h (2011-) 73.0%
3.Range Rover Evoque (2011-) 73.4%
4.Opel/Vauxhall Astra Sports Tourer 74.0%
5.Audi A1 (2010-) 74.2%