2013. január. 03. 09:56 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. január. 03. 10:57 Autó

Saját pénzből vesz kocsit a fiatalok többsége

Az autómárkák ismertségét tekintve minden ötödik fiatalnak a BMW jut először eszébe. A legnépszerűbb márkának tízből hatan az Opelt tartják a Suzuki mellett. A megkérdezettek kevesebb mint fele válaszolta, hogy szüleinek van autója, közülük a legtöbben Opellel, Suzukival és Forddal rendelkeznek. Talán meglepő, de kétharmada a fiataloknak önerőből vesz kocsit.

A vezetni tudóknak mintegy 64 százaléka főleg a család vagy rokonok látogatásánál használja az autót. Továbbá bevásárolni, iskolába, munkába járnak vele a legtöbben. A saját autóval rendelkező fiatalok kétharmada önerőből, saját pénzből vette autóját, egyharmaduk részben, vagy egészében szülői segítséggel. Akik csak tervezik a vásárlást, elsődlegesen az interneten tájékozódnak a lehetőségekről – ezek a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet az elmúlt 3 hónapban készített az Ipsos, a 15-25 év közöttieket reprezentáló 555 fő személyes módon történő megkérdezésével.

Az autómárkák ismertségét tekintve minden ötödik fiatalnak a BMW jut először eszébe, amelyet az Audi és Opel követ. A legnépszerűbb márkának tízből hat fiatal az Opelt tartja a Suzuki mellett. Sok tekintetben viszont a BMW-t, Audit és a Mercedest értékelik a legjobb autóknak: magas minőségűek, megbízhatóak, modernek, innovatívak, és egyedi, stílusos márkának számítanak. A három vezető márka mellett a fiatalok negyede az Opelt érzi magához közel állónak, és a Peugeot-t ítélik fiatalos márkának.

A fiatalok nagy része, amint eléri a korhatárt, megszerzi a jogosítványt: a jogosítvánnyal rendelkező 15-25 évesek több mint fele 17-18 évesen szerezte meg a vezetői engedélyt, míg húsz százalékuk a vezetés elsajátítását inkább húszéves kora után kezdte el. Amellett, hogy fiatalon leteszik a vizsgát, rendszeresen vezetnek is. A jogosítvánnyal rendelkező fiatalok negyede naponta vezet, további egyharmaduk heti 2-3 alkalommal. 15 százalékuk azonban kijelentette, hogy ritkábban, mint 3 havonta, vagy egyáltalán nem szokott volán mögé ülni.

A vezetni tudóknak mintegy 64 százaléka főleg a család vagy rokonok látogatásánál használja az autót. Továbbá bevásárolni, iskolába, munkába járnak vele a legtöbben. A saját autóval rendelkező fiatalok kétharmada önerőből, saját pénzből vette autóját, egyharmaduk részben, vagy egészében szülői segítséggel. Hitelre viszonylag kevesen vásároltak autót, 80 százalékuk készpénzzel fizetett. A vásárolt autók szinte kizárólag használtak, csupán 7 százalék vett újat. A döntést megelőző keresés főleg a megbízható csatornák igénybe vételével zajlott: barátokon, ismerősökön keresztül érdeklődtek a fiatalok, amelyet az internetes kutakodás követ. A vásárlásnál a legfontosabb szempontnak a jó ár-érték arány, a kevés fogyasztás és a márka megbízhatósága bizonyult.

Az autóval nem rendelkező fiatalok közül minden második azt állítja, később sem tervez autót vásárolni, ugyanakkor minden tizedik fiatal a következő 1-2 éven belül elképzelhetőnek tartja ezt. Azok közül, akik az elkövetkező 3 éven belül szeretnének autót vásárolni, 14 százalékuk venne újat. Preferenciáik megegyeznek azokéval, akik már birtokolnak gépjárművet, számukra is a jó ár-érték arány, az alacsony fogyasztás és a megbízhatóság a fő szempontok a keresés során. Abban azonban eltérnek a korcsoport autótulajdonosaitól, hogy számukra az elsődleges keresési felület az internet, 63%-uk itt böngész majd autót magának, míg a család és a rokonok tanácsára másodlagosan támaszkodnak majd.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.