Az év végének közeledtével Dakar-lázban ég az autósport világa, pedig nem csak Dél-Amerikában, hanem a hagyományos afrikai útvonalon is lesz verseny, mégpedig ötödször a legendás futam kontinensváltása óta. Egy magyar kamionos csapat, a Qualisport negyedszer áll rajthoz az Africa Eco Race-en, amely idén valószínűleg már több lesz, mint szimpla ellen-Dakar.
A 2008-as, terrorfenyegetettség miatt lefújt Dakar-rali után az érintett országok közül Marokkó, Mauritánia és Szenegál is deklarálta, hogy nem szeretnének tereprali-futam nélkül maradni, a Desert Aventures nevű francia cég pedig kapott az alkalmon. Korábbi Dakar-győztes legendák, például a két- és négykeréken egyaránt - ráadásul ilyen tekintetben elsőként - diadalmaskodó Hubert Auriollal, valamint René Metge közreműködésével életre hívták az új versenyt, a klasszikus útvonalon futó Africa Eco Race-t.
A 2008 végén elrajtolt első futamon maroknyi induló szállt harcba, a viadalt a szaksajtó egyértelműen a Dakar-rali elleni lázadásnak minősítette: bár sportszakmai tekintetben már az első verseny sem hagyott kívánnivalót maga után, éveknek kellett eltelnie ahhoz, hogy a verseny levetkőzze a kínzó stigmát. Ugyan a felhajtás tekintetében a Dakar még mindig jóval erősebb, a szervezők által az idei évre bejelentett 200 induló azt jelzi, hogy az Africa Eco Race egyre szilárdabb lábakon áll és nem lett igazuk azoknak, akik azt jósolták, hogy a kezdeti fellángolás után a tűz hamar kialszik majd.
Kezdetben Jean-Louis Schlesser, a két sportautós vb-címe mellett két Dakar-sikert jegyző, legendás kék buggy-járól ismert francia klasszis volt a legnagyobb név az Africa Eco Race-en. A gallok koros nagymenőjével az utóbbi években olyan, dakaros berkekben is jól csengő nevek szálltak harcba, mint például Stephane Henrard, Jacky Loomans és Jerome Pellichet, mostanáig azonban senki nem tudta legyőzni, így a pilóta-konstruktőr zsinórban négy diadalt húzott be és nem titkolt szándéka, hogy idén első szeretne lenni. Bár a hivatalos nevezési listát még nem tették közzé, már tudni lehet, hogy Schlesser-vadászatra készül például Miroslav Zapletal is: a saját építésű Hummerével versenyző cseh ász – aki 2009-ben a magyar tereprali-bajnokságot is megnyerte – a világkupa idei futamain nagyokat csatázott a franciával, s kettejük küzdelme Afrikában is igazi csemegének ígérkezik.
A párharc legalább 6000 kilométeren át zajlik majd: miután december 27-én, a dél-franciaországi Saint-Cyprienben megtartják a verseny adminisztratív-és technikai gépátvételét, a mezőny áthalad Spanyolországon, majd egy rövid hajtóút után érkezik a marokkói Nadorba, ahonnan elrajtol az első szelektív szakasz. A versenyzők összesen 11 mért szakasz és egy szünnap – január 3-án, a nyugat-szaharai Dakhlában kapnak pihenőt – után január 9-én haladnak át a célkapun a szenegáli főváros, Dakar közelében, egészen pontosan a híres-nevezetes Rózsaszín tónál.
Arról egyelőre keveset hallani, hogy a motoros, quados kategória milyen felhozatalt kínál az ötödik Africa Eco Race-re, az viszont már kitudódott, hogy a mostanáig kizárólag a Dakar-ralira összpontosító gyári KTM csapat itt is képviselteti magát. Ugyan Marc Coma és Cyril Depres, a márka fenegyerekei ezúttal is Dél-Amerika felé veszik az irányt, a korábbi motokrossz világbajnok, a menedzserként ténykedő Heinz Kinigadner biztosan ütőképes társasággal vág neki az afrikai menetnek. Egy celebritást is hoz magával az osztrákok legendája, a mezőnyben ugyanis ott lesz a Rex felügyelő című tévésorozat sztárja, Tobias Moretti, akiről valószínűleg a rajongók sem tudták, hogy szenvedélyes sivatagi motoros. Pedig az.
Köztudott, hogy a dél-amerikai összecsapáson a Szalay Balázs nevével fémjelzett Opel Dakar Team, valamint a Sebestyén Sándort és Pócsik Lászlót csatába küldő Sandlander révén lesz kiért szorítania a hazai drukkereknek, s lesznek magyarok az Africa Eco Race-en is. Nem is először: az ország egyetlen kamionos tereprali-együttese, a Qualisport negyedszer vág neki a futamnak, így már rendszeres indulónak számítanak. Sőt, korábban szép sikereket is produkált a Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő által alkotott trió: lehet, hogy az első három kiírás alkalmával még nem lehetett nagy derbinek tekinteni a futamot, de a 2009-ben elért 3. helyezésnek, valamint a 2010-ben megszerzett kategória-győzelemnek szakmai berkekben kedvező visszhangja volt nemzetközi szinten is.
Az Afrikába készülő magyar egylet a 2007-es alapítása óta Scaniával versenyez: új versenygépük, egy 1100 lóerős, V8-as erőforrással hajtott monstrum idén tavasszal készült el és a nyári tereprali-csúcsrangadón, az oroszországi Selyemút-ralin avatták fel, ahol az új járgányoktól megszokott műszaki nehézségek ellenére a 16. helyet szerezték meg a kamionok között. A Kalocsán székelő csapatnak – amelynek járgányán természetesen ott van a kalocsai minta is – gyári támogatású kamionokkal kell megküzdenie. A várhatóan 8-10 kamiont számláló mezőnyben Tatra, MAN és most először Kamaz is lesz: a tatárföldi márka félelmetes hírű gyári csapata az idei évtől a KTM-hez hasonlóan nem csak Dél-Amerikában, hanem az Africa Eco Race-en is képviselteti magát.
„Az új Scania építése miatt az idei év elején nem tudtunk ott lenni az Africa Eco Race-en, de most szerencsére visszatérhetünk. A nyári Selyemút-rali óta gőzerővel dolgoztunk a kamion felkészítésén, mindennel időben végeztünk, így várjuk az indulást. Úgy hallottuk, hogy az eddigieknél sokkal nagyobb lesz a mezőny, több az induló a kamionos kategóriában is. Ellenfeleink között ott lesz a tatrás cseh, Tomecek, aki az utóbbi két évben győzött, az MAN által támogatott portugál pilótanő, a roppant ügyes Elisabete Jacinto, de idén már a Kamaz gyári együttese is küld egy osztagot Afrikába. Egy ilyen hosszú és kemény verseny előtt nehéz célokat megfogalmazni. Az a legfontosabb, hogy hibák nélkül teljesítsük a távot, aztán a Rózsaszín tó partján meglátjuk, hogy ez mire volt elég” – mondta a Qualisport tulajdonosa és pilótája, Kovács Miklós.