A Seat és a VW; mint Katalónia és Spanyolország. A spanyol márka része egy hatalmas egységnek, amelyet a Volkswagen jelent, a Seat pedig sokszor küzd saját identitásáért. Elszakadni nem tud, és nem is nagyon volna értelme, így meg gyakran őrlődik.
Nehéz helyzetben van a márka, elvesztették több modelljükkel is a fonalat – a Toledo előző szériája kifejezetten kudarc volt - most visszatérnének az eredeti koncepcióhoz. A Seatok közül a Leon még csak nem is ült fel különösebben a hullámvasútra. Az 1998 óta létező modell folyamatosan hozta a nagyjából 80 ezer darabos éves eladásokat, így mára már 1.2 millió darabot adtak el a sportos kompaktból. A kocsit mindig is a Golf sportos változataként vették, amelynek stílusa is van, csak olcsóbb.
A hármas Leon egyébként első blikkre tényleg szépre sikeredett. Különösen a hátsó részét találták el. Kicsit Alfás, kicsit Audis. Különösen az oldalából induló mély szemöldökív, amely egészen a hátfal harmadáig benyúlik, sikerült nagyon szépre. Pedig a gyár nem is erre, hanem az arcra, vagyis a kocsi frontrészére igazán büszke. A full LED-lámpás megoldással is választható fényszórók adnak szerintük hamarosan ikonikus jelleget majd a kocsinak. (A Volkswagen-konszern minden tagja kap egy kis kényeztetést. A Skoda egyre erősebb, egy új modellt kapott, a Rapidot, a Seat pedig, a kategóriában először, teljes LED-lámpás világítást.)
A LED-fényszórók elsődleges jelei az általános színvonal-emelésnek, amellyel a modell közelíti a magasabb presztizsű márkákat, amelyről a bemutató során számtalanszor igyekeztek is meggyőzni. Még egy nem szokványos installációval is előálltak, amely a praktikus, a dizájnos és a stílusos tárgyak közti különbséget szemléltette. Mondani sem kell, hogy az új Seat Leon a legutóbbi halmaz tagja.
A belső elrendezése, a nagykönyv szerinti módon, a vezetőt helyezi a középpontba: a műszereket kissé a vezető felé tájolták, hogy azok a sofőr számára a legjobb szögben legyenek. Mint autós tesztek egyik visszatérő momentuma, az illesztések színvonala is sokat javult, amelyet hangsúlyoztak is a „gyáriak”. Hogy az általános komfortérzet javulást ne csak a dizájn és az összeszerelés szolgálja, arról a fizikai paraméterek is gondoskodnak. A tengelytáv 58 milliméterrel lett nagyobb – miközben a kocsi rövidebb lett-, a csomagtér pedig 49 literrel bővült (380 literesre), amely már valóban kényelmesnek mondható.
A kocsi a jelenlegi általános követelményeknek megfelelően szépen le is adott a súlyából, fogyasztottak rajta 90 kilót, elsősorban a váza lett lényegesen könnyebb. De, hogy ne csak a súlyával büszkélkedhessen, a légellenállási tényezőn 10 százalékot, míg a károsanyag-kibocsátási szintjén 15 százalékot javított átlagban a modell az előző szériához képest.
A motorválasztékot ötféle benzines és négyféle dízel képviseli, amelyek közül kettőt: egy 2.0 literes TDI hatsebességes kézi váltós 180 lóerős dízelt és egy benzines 1.4-es TSI turbóst, szintén kézi váltóval, volt alkalmunk kipróbálni.
A dízel az FR felszereltségű, emeltszintű élménycsomaggal, napfénytetővel, bőrkárpittal, vadpiros színben kifejezetten feltűnő jelenség. A dízel kétliteres turbóval repítette a kocsit, viszont mégis a benzines jobban pörgethető motor jelentette az élményszerűbb autózást. A motorválaszték amúgy a hozzájuk párosuló adatokkal már mind-mind a VW legújabb sztenderdjeit jelentik. Ez pedig bizonyos esetekben 3.8 literes fogyasztást jelent 100 kilométerre egy 1.6 literes 105 lovas dízel erőforrástól, amivel hibrideket szoktak reklámozni.
Ami a kocsi vezethetőségét illeti, a Volkswagennél felfüggesztésből, amilyen kell leveszik a polcról. Fejlesztésről a márkák esetében szó nem nagyon lehet, a VW kijelölte magának, hogy standardizált elemekből épít autókat. Az előnyeivel és hátrányaival együtt. Minden bizonnyal egy általánosan magas minőséget kapunk. Ennek megfelelően a Leonban kétféle felfüggesztéssel találkozhatunk, amely éppen a kategóriák szerinti határokat jelöli ki. 150 lóerőig torziós hátsó híddal, a felette lévő modellek esetében pedig multilink felfüggesztéssel lehet megvenni a kocsit. Ezeken múlik, hogy szinte Golfot veszünk-e közel azzal azonos árral. Patikamérlegen van kiszámítva minden, miből mennyi jár egy modellnek.
Persze, hogy a fentiek elegek-e ahhoz, hogy a kitűzött célcsoportot elkápráztassák, majd kiderül. Mindenesetre szerintük a 35-45 közötti családapák pont ilyen kocsira vágynak. Érdekesség talán, hogy a kocsi először nem is hazai pályán debütált, hanem még novemberben Németországban, Ausztriában és Svájcban. Spanyolország csak ebben a hónapban kerülhet sorra. Ezen országok közül a belépőmodell a németeknél 15 390 euró, míg a spanyoloknál 14 990 euró. Valami hasonlóra számíthatunk itthon is, valószínűleg februártól.