Autó Demeter Péter 2012. november. 12. 20:00

BMW 535d xDrive Touring-teszt: 313 ló, és csak hetet iszik

Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

Milyen manapság egy klasszis, dinamikus nagyautó? Mondjuk duplaturbós hathengeres dízel, háromezer köbcentis összkerék-meghajtással: vegytisztán a BMW 535d.

Egy ötös BMW-vel szemben az elvárások sem a szokásosak. A minimum, hogy maradandó élményt kapjunk. Külsőre csupa puha rajzolat, tiszta vonal, szinte semmi extravagancia az új ötösön. A kocsi legmorcosabb része a motorháztetőt hosszanti irányban megtörő hullám és a hűtőmaszk hatalmas veséi. Még szerencse, hogy a kombi változat sziluettje is, a hosszú motortér és a csapott hátsó miatt, rövidre és sportosra rajzolja a karosszériát.

A kocsi eközben persze hatalmas, közel 5 méter, próbára teszi a parkolókat, mindenhonnan kilóg egy kicsit. A nagy fordulókör miatt egy szűkebb helyről nem is lehet csak úgy kirobbanni vele. Meg kell szokni, hogy egy méretes családi autóban navigálunk. Cserébe a kettő plusz kettes felállásnak is fejedelmi a tér. Még akkor is, ha a hátsó kettes is felnőtt már.

Képgaléria a BMW 535d xDrive-ról.
D.P.

A kocsi egyébként is utazásra való, minél hosszabbra. Még a csomagok is luxus körülmények közt utaznak. A csomagtartónak még pereme sincs, csak úgy becsusszannak a bőröndök. És itt a másik meglepetés, a két részben nyitható csomagtérfedél. Sporttáskás utazásra elég csak az üveget felpattintani.

De nem érdemes sokat vesződni a pakolással, inkább irány az út. Méghogy dízel; mindegy ma már, egyszerűen letaglózó az ereje. Hogy lépcsőzetesen kapcsol be a duplaturbó és vált az automata? Csak az eszünk tudatja, nem a turbók és az automaták szokásos reakcióideje. Olyan itt nincs. A nyálkás novemberi időben a négykerék-meghajtással úgy kapaszkodik az útba és gyorsul, hogy szinte megnyúlik a vas. Minden ilyen pillanat értelmet ad a kocsi képességeinek. Tudni, hogy harminc méter elég egy előzéshez. Egy egész lovardával, 313 lóerővel gazdálkodunk egy kéttonnás kocsiban, úgy, hogy 5,5 másodperc alatt van százon. Ki az, aki nem élne vissza ezzel? Muszáj, hogy egy BMW 5-ösből kihozzuk a maximumot és a kárpitba préseljük magunkat ismét és ismét.

Persze lassan eltelik egy-két-három óra együtt, és lenyugodunk, tudjuk, hogy a kocsi igazából autópályára való. Hagy menjen, mint egy gőzös a világ végéig. 

Műszaki adatok:
Hengerűrtartalom: 2993 cm3
Teljesítmény: 230 kW (313 LE)
Nyomaték: 630 Nm/1/min
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás (0-100 km/h): 5.5 mp
Fogyasztás (vegyes): 5.9 l/100km
Hosszúság: 4907 mm
Szélesség: 1860 mm
Magasság:  1462 mm
Csomagtér: 560 l

Ha már helyre zökkentünk elkezdünk józanabbul gondolkodva azzal is törődüni, hogy ne mélyítsük tovább saját financiális válságunkat. A nyolcfokozatú váltómű, valamint a Driving Experience Controll rendszer ebben pedig maximális partner. A kocsi fogyasztása simán 7 liter környékén tartható mi meg csak ámulva nézzük, hogyan kapcsolgat a váltó már 1200-1400-as fordulatszám környékén fölfelé.

A megszállottan spórolni vágyóknak a BMW még egy szupertakarékos (ECO Pro) üzemmódot is adott, vizuális segédlettel. Egy ideális – kék - zónában kell tartani egy kis pálcikát a sebességmérő alatt. A műszerfalon pedig egy számláló mutatja, milyen ügyesen gyűjtögetjük a takarékos kilométereket.

Persze a négyfokozatú rendszer egy kis játékra is jó. Ha az ECO pro cammogós alapjától ugyanazzal a gázpedál-állással végig kapcsoljuk a Comfort, a Sport és a Sport+ módokat, máris gyorsul az autó, emelkedik a fordulatszám. A világ talán jelenlegi legjobb automata váltója pedig csak csendben teszi a dolgát. A kocsiban egyébként se hallunk a motortér felöl semmilyen kerregő dízel hangot, vagy érzünk remegést, inkább egy basszusos brummogást valahonnan a lábunk alól. A hang még Sport módban is inkább csak nagyobb átéléssel érkező moraj, nem valami tolakodó demonstratív hangorkán.

Képgaléria az 535d xDriveról.
D.P.

A futómű szépen alájátszik az élménynek, friss aszfaltcsíknak tűnik minden, amerre járunk. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul integrált multilink felfüggesztés ragasztókét tartja az úton a kombit. Szerencsére még a Touringban is M-es varrott bőrkormány van, a hüvelykujjnál extra párnákkal a sportosság jegyében, és ez olyan jól esik a tudatnak. Úgyszintén a BMW-sportülések, amelyekkel meglepően sokat el lehet szórakozni az ideális pozíció beállításhoz.

Az ötös hiányosságait orvosolni úgyis csak pénz kérdése. Hogy a végletekig kiforrott iDrive navigációból a tesztautóban hiányzik a sebességhatárok kijelzése (a profi csomag 843 ezer Ft) vagy, hogy a középkonzoli kijelzőn a nehezen követhető tolatóradar helyett egy rendes kamera (Surrond View csomag 617 ezer Ft) képe legyen. Vagy az aktív sebességtartó automatika (517 ezer Ft), ha már úgyis pályán van leginkább otthon az autó. És persze az érintés nélküli komfortbejutás, a láblengetős csomagtartó nyitással, ami annyit tesz, hogy a hátsó lökhárító alá kell bebillenteni a lábfejünket és máris nyílik a csomagtér egy szenzornak köszönhetően (294 ezer Ft).

Helyettük azért van fahéj-fekete kombinációjú bőrkárpit, panoráma üvegtető, sportülések és négyzónás automata klíma. Az 535d xDrive Touring alapára így is 17 millió felett van, míg ezért a „szerényen extrázott” változatért 22 milliót kell fizetni. Na, jó, de ez tényleg nem csak „egy” kombi.

Hirdetés