Az első év tapasztalatai alapján sikeres a 2011 decemberében indított párizsi elektromosautó-kölcsönző rendszer, az Autolib. A teljes, 3000 járműből és 1000 töltőpontból álló rendszer a számítások szerint 22 500 autó kibocsátásait váltja majd ki.
A 2007 óta üzemelő Velib kerékpárkölcsönző rendszer sikere nyomán és annak mintájára indították el múlt év végén Párizsban az Autolib rendszerét. A kezdetben mindössze 66 Pininfarina által tervezett négyszemélyes kisautóból álló flotta végső formájában 3000 járműből áll majd. A program 235 millió euróba, vagyis körülbelül 66 milliárd forintba kerül, ennek keretében 2012 végéig 1800 kis elektromos autó állt forgalomba, amit a városban szétszórtan elhelyezkedő 670 töltőpontról lehet el- és visszavinni.
A rendszerbe való feliratkozás díja egy napra 10, egy hétre 15, egy évre 144 euró, amiért cserébe fél órára 5 euróért elvihető egy autó. Ez Párizsban körülbelül két metrójegy árának felel meg. Az üzemeltető társaság elégedett az első év eredményeivel. 13 000 éves feliratkozást értek el, miközben összesen majdnem negyven ezren regisztráltak.
Az elmúlt 10 hónapban 550 000 kölcsönzés történt és az autók több mint 5 millió kilométert tettek meg. A statisztikák szerint a regisztrálók nagy része 25 és 30 év közötti és többségüknek egyáltalán nincs autója, vagyis csak a tömegközlekedést, a kerékpár- és az autókölcsönző-rendszert használják utazásra.
Ennek talán az is oka, hogy a szisztéma rendkívül felhasználóbarát, az előzetes regisztráció után egy autó kivétele és visszarakása a töltőállomásba mindössze 10-15 másodpercet vesz igénybe. Nem kell bajlódni a parkolóhelyek keresésével, az autó karbantartásával, nem kell biztosítást kötni… Párizsban, Európa egyik legnagyobb városában – ahol a parkolóhelyek szinte mindig foglaltak és mindenhol fizetni kell a parkolásért –, ezek olyan előnyök, ami miatt már sokaknak megéri a rendszert választani.
Túl a felhasználóknak jelentette előnyön nagyon fontosak az Autolib környezetvédelmi vonatkozásai. Mivel Franciaországban a megtermelt áramnak csak 10 százaléka származik fosszilis forrásokból, így ha a 3000 Bluecarnak nevezett kisautó évi 60 millió kilométert fut majd (ennyire számítanak), akkor összesen 23 000 jármű kibocsátásait fogják ellensúlyozni. Nem is beszélve arról, hogy használatuk csökkenti Párizsban a levegő szennyezését és a zsúfoltságot.
A kérdés az, hogy a francia példa mennyire állja meg a helyét máshol. Az egyértelmű, hogy ez egy nagyon komoly befektetés, ami nem térül meg könnyen. A francia fővárosban úgy számolnak, hogy 80 000 felhasználóval már megéri üzemeltetni a rendszert, de Párizs hatalmas, könnyebben összejön a kritikus tömeg. Hasonló szisztémák működnek már Belgiumban, Németországban, Svájcban, sőt, az Egyesült Államokban is, de az átütő siker ezeken a helyeken még nem látszik. A kérdés, hogy az Autolib és társai képesek lesznek-e úgy forradalmasítani a városi közlekedést, ahogy a napjainkban a kerékpárkölcsönző-rendszerek teszik.
Benkő Dániel – WWF Magyarország