2012. október. 24. 16:18 MTI Utolsó frissítés: 2012. október. 24. 16:16 Autó

Önműködő autókról tárgyal az amerikai kormány és a Google

Az amerikai kormány olyan kutatási programot készül útjára indítani, amely az önműködő autók technológiájának biztonságosságát és megbízhatóságát vizsgálja.

Az önműködő járművek az autótechnológia következő "evolúciós lépcsőfokának" számítanak - mutatott rá David Strickland, az amerikai nemzeti közúti közlekedésbiztonsági hivatal vezetője. Elmondása szerint a hivatal kiterjedt megbeszéléseket folytatott az autógyártókkal és a Google cég szakembereivel arról, hogy milyen előkészületekre van szükség az önműködő autók biztonságos forgalomba hozatala előtt.

"Az automata járművek fontos, ugyanakkor kihívásokkal teli módját jelentik a baleseti kockázat csökkentésének" - mondta Strickland, hozzátéve, hogy az Egyesült Államokban 2010-ben regisztrált több mint 33 ezer közúti haláleset nagyjából 90 százalékában az emberi tényező is közre játszott. "Meg van rá a lehetőségünk, hogy ezrek életét megmentsük azáltal, hogy a jelenleg használt autókat önműködő változatokra cseréljük" - húzta alá.

A Google jelenleg önműködőjármű-flotta fejlesztésén dolgozik, és az autógyárak többsége is ebbe az irányba tapogatózik. Három állam - Nevada, Florida és Kalifornia - már megkapta az engedélyt, hogy automata kocsikat teszteljen országútjain. Több más államban és a fővárosban is indítványozták a tesztelés engedélyezését.

A Google és a gyártók többsége által forgalomba hozni kívánt autók működésének alapja az, hogy a vezető átadja az irányítást az autó számítógépének, ám szükség esetén újra magához ragadja a kormányt. Mindez azt jelenti, hogy a sofőrnek folyamatosan figyelnie kell az autót és a külvilág történéseit. Strickland szerint egy teljesen önműködő járműben csak meg kell adni a célállomást a számítógépnek és a sofőr nyugodtan hátradőlhet.

A szakember nem kívánt válaszolni arra a kérdésre, hogy a kormány mikor fog biztonsági irányelveket javasolni az önműködő autókra vonatkozóan. Mint hozzátette, az ilyen szabályozások kidolgozásához valószínűleg alapjaiban újra kellene gondolni az autós biztonság fogalmát. A halálos kimenetelű közúti balesetek csökkentése mellett az önműködő autók alternatívát jelenthetnek azoknak, akik nem vezetnek, így többek között az idősek és a vakok számára.

Az amerikai kormány már teszteli az "összekapcsolt járművek" technológiáját, amelynek lényege, hogy az autók vezeték nélküli hálózatokon keresztül, folyamatosan kommunikálnak a nagyjából 300 méteren belül található, hasonlóan felszerelt járművekkel. Egy számítógép elemzi az egyes járművek helyével, irányával, illetve sebességével kapcsolatos információkat, és figyelmeztetést küld a sofőröknek az esetleges baleseti kockázatról, gyakran még azelőtt, hogy a vezetők meglátnák a másik járművet.

 

Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2024. december. 26. 19:30

Hősök vagy gonosztevők: Veronai Detre, a magyar krónikairodalom első főgonosza, aki bedöntötte a hun birodalmat

A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét, így a Képes Krónika, illetve Kézai Simon munkája és Thuróczy János krónikája is a hunok történetével indul. Ezekben visszatérő szereplő egy bizonyos Veronai Detre, aki folyamatosan a hunok ellen intrikál és végül az ő érdeme lesz, hogy Attila király fiai egymás ellen fordulnak. De ki volt valójában Veronai Detre és mit lehet róla tudni a krónikák megállapításain túl?