Öttagúra bővült a Toyota hibrid kínálata Magyarországon. Megjelent a nagycsaládos, hétszemélyes Prius+.
A Toyota szerint a sima Prius ma a világ harmadik legnépszerűbb autója, idén csaknem 700 ezer darabot fognak eladni belőle. Régóta nem csodabogár, aki ilyennel jár. A Toyota emberei szerint már a magyar utakon is 1500 Toyota és Lexus hibrid futkos, a teljes hibridállomány pedig meghaladhatja a 2500-at is. Azért sok mindent még mindig magyarázni kell. Például miért nem a teljesen elektromos meghajtás irányába fejleszt a Toyota, mint egyre többen? A válasz az ő szájukból egyértelműnek tűnik. Az elektromos autók ma még rengeteg kompromisszummal járnak. A folyamatos aggodalom a hatótáv miatt, egyelőre nem teszi piacképessé ezeket az autókat.
A Toyota, mint az egyik legrégebbi hibrides - 1997 óta van a piacon a Prius - választékából talán csak egy valami hiányzott. Egy családosokat is kiszolgáló modell. Hát erre sem kell tovább várni megjött a Prius+ az első hibrid hétszemélyes egyterű a világon. A kocsi 4,61 méter 14 centivel hosszabb, mint a normál Prius. 8 és fél centivel magasabb is az alapváltozatnál. Ezzel az első helyeken bőségesen, középen kényelmesen, hátra azért inkább csak a gyerekeket lehet jó szívvel hosszabb távra beültetni.
Újdonság, hogy nem a csomagtérből vesz el helyet az akkumulátor, hanem a kardánbox fedi el, konkrétan az első ülések közti könyöklőt adja az akkumulátor házat. A három sor mögött 200 literes csomagtér áll rendelkezésre, a harmadik sort lefektetve pedig 505 liter, ami a kategória normáit követi. Persze az ellentmondást, hogy a több emberhez nem szokott kevesebb csomag tartozni ez a kocsi sem tudja feloldani.
A jó fogyasztás szentháromságából a tömeg, a légellenállás és a motorikus tényezők egységében is jól szerepel a Prius+. A légellenállási tényezője 0,28-as Cw értékű, a tömege alig 80 kiloval nagyobb, mint a normálé. A motor a Full Hybrid kialakítás révén képes kizárólag elektromos meghajtással is mozgatni a kocsit, persze továbbra is jelentősen korlátozott körülmények közt. Ilyenkor megjelenik a műszerfalon, hogy igazán takarékosak vagyunk, egészen nagyjából 40 km/h sebességig, ahol aztán újra hozzáadja a magáét a benzines 1.8-as. Ugyanez történik, ha megtapossuk a „gázpedált”. Az agilitás itt nem kulcsszó, sem a sportosság, a dombokon felfelé hangosan felbőg a motor. Az 1,8-as benzinesből 98 lóerő nyerhető ki, míg az elektromotorból 82, ami nem egy az egyben adódik össze így 136 lóerővel gazdálkodik a sofőr.
A motor úgynevezett Atkinson-ciklusú, lényege, hogy bírja a folyamatos ki-be kapcsolgatást, amely a hibrid autókban a belsőégésű motor használatának sajátossága. Egy hagyományos benzines hamar kikészülne a gyakorlatilag másodpercenként történő leállítástól vagy beindítástól. Ami szokatlan elsőre, hogy a motor parkoló állapotban is életre kelhet, ha úgy érzi szükséges. Ilyen eset például, ha felkapcsoljuk a világítást hosszabb időre a kabinban vagy a fényszorót hagyjuk égve valamilyen oknál fogva.
Az indulóára 8,9 millió forint, amiért persze nem csak jó fogyasztás jár. Ez egyébként a cég emberei szerint a sima Prius+ estében 4,3 liter városban, míg a konnektoros hibridnél, alig 2,1 liter. Az elismerő pillantásokon kívül dupla napfénytető jár, ami nem üvegből, hanem műanyagból készült, mert könnyebb és jobban hőszigetel. Alapfelszerelés a head-up kijelző, valamint a kulcs nélküli nyitás és indítás, a biztonsági opciók sorában megtalálható az adaptív sebességtartó automata és az ütközés előtti biztonsági rendszer. Aki sokat autózik városban, főleg csúcsidőben az nagyon fogja értékelni a kocsi nyugodtságát. Sem a motorház felől, sem kívülről nem jutnak el a kabinba a zajok, így pedig sokkal kevésbé fárasztó az autózás.
Az eladásokra reálisan tekintenek a Toyotánál, a bevezetést követő első évben negyven darab körüli eladással számolnak. Közvetlen konkurens házon belül az éppen megújult Corolla Verso, míg házon kívülről az egyterűket alkotó nagycsalád. Az Opel Zafira Tourer, a Renault Grand Scénic vagy a VW Touran BlueMotion.