Autó hvg.hu 2012. augusztus. 17. 18:54

Ennél csak gyalogolni olcsóbb

Az elektromos robogó lehet a megoldás az olcsó városi közlekedésre. Kompromisszumok árán.

Sorra jelentkeznek az autógyárak hibrid vagy tisztán elktromos autókkal, amelyekre mint kiderül, szinte a kutya sem kíváncsi. Talán jobb ötlet volna először az olcsóbb robogók felől próbálkozni.

Az Akumoto 600-as például, ami egy cseh gyártmányú kis robogó, nem is rossz menettulajdonságokat kínál. Napi pár kilométeres munkába járásra simán szóba jöhet. A kis motor nem a legfürgébb az 55 kilométer/órás csúcssebességével, de aki a belvárosi kis utcákon kanyarog, annak nem is kell több. Mopedjogsival meg egyébként is csak maximum 45 km/h a megengedett legnagyobb sebesség.

A meghajtás különlegességét adja, hogy a motor közvetlenül hajtja a kereket, így semmilyen veszteség nem keletkezik az áttételezésen. Éppen emiatt a motor, ha kell motorfékként is működik. A kis gép rendelkezik a szükséges tárolóhelyekkel is: bukósisak az ülés alá, és még egy kis csomag is elfér. A gép egy feltöltéssel 120 kilométert tud rohangálni és ha baj van, itt is van tartalék üzemmód, "szédítő" 30-as tempóval még meg tud tenni 10 kilométert.

Akkumoto

A robogó ára viszont közel 600 ezer forint, és az sem valós szempont, hogy környezetvédelmi megfontolásból veszünk ilyet. Bár az üzemeltetése tisztább, mint más üzemanyaggal, de az elektromos áramot nálunk még nem megújuló forrásból biztosítják. Arról nem is beszélve, hogy mindenképpen vannak ennél csinosabb robogók.

Nem csak kispályások

A vonulatba illik, de nem lesz olcsóbb, mint gyalogolni, jövőre érkezik a BMW C-Evolution motorja. A németeket az elektromos autók iránti érdektelenség ugyanis nem tántorította el. Lehet ésszerűbb is a motorok felől megközelíteni az elektromos közlekedést, mint a nagyon drága tisztán elektromos autók felől.

Amiben a BMW mindenképp különbözni fog a kis robogóktól, hogy 120 km/órás maximum sebességre lesz képes. Ez pedig a siker kulcsa is lehet. A motort úgy oldották meg, hogy energiát is visszanyer fékezéskor, ahogyan az már a négykerekűeknél bevett. Nyilván sok múlik a könnyű és gyors utántölthetőségen is, amely ebben a modellben alig három óra alatt meglesz ígéretek szerint.

BMW
Hirdetés