Népszava: a mobilt is okolja a MÁV a balesetekért
A MÁV szerint a gyorshajtás és a telefonálás a leggyakoribb okai annak, amikor autó és vonat ütközik – írja a Népszava. A lap által megkérdezett szakértő szerint hozzájárulhatna a balesetek csökkenéséhez, ha átláthatóbbak lennének a vasúti átjárók, s a lámpajelzések minden napszakban jól láthatóak lennének.
A közúti vasútbalesetek éves szinten százas nagyságrendű száma nem számít kirívónak – mondta Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő a Népszava hétfői számában.
A szakértő szerint mindettől függetlenül felül kell vizsgálni, hogy valóban elég biztonságosak-e a vasúti biztonsági berendezések és az átjárók. Az országban mintegy 3-5 ezer vasúti átjáró van, közülük sokat vagy csupán stoptábla, vagy fénysorompó jelez.
A legjobb megoldás az lenne, ha minden átjáróban lenne teljes vagy legalább félsorompó, ám ennek megvalósítása elég drága. De ügyelni kell arra is, hogy az átkelők kellően beláthatók legyenek, a lámpajelzések pedig minden napszakban jól láthatók, még akkor is, ha erősen rájuk süt a nap.
Magyarországon a járművezetők átlagosan 27 kilométerenként haladnak át vasúti átjárón, és évente 40 súlyos baleset történik, közülük 20 halállal végződik. E balesetek csaknem 100 százalékát a gépkocsivezetők figyelmetlensége, agresszivitása okozza a MÁV véleménye szerint.
A vasúttársaság a legtöbb tragédiát az autósok figyelmetlenségének számlájára írja, gyorshajtással, vezetés közbeni telefonálással magyarázza a balesetek okait, mondván, ezek elterelik a vezető figyelmét a vasúti átjáró tilos jelzéséről - írja a lap.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) – némi ingadozással – évente száz körülire becsüli a vasúti balesetekben elhunytak számát, de 2007 óta rendre nagyobb ez a szám, ahelyett, hogy csökkenne. Ugyanakkor a megsérült ember kevesebb. A "legfeketébb" esztendő 1990 volt, akkor 570-en sérültek meg, 160-an pedig meg is haltak.