Sereghajtó a magyar autópiac, még évekig várhat a fellendülés
Az autókereskedők körében végzett vizsgálatot a PricewaterhouseCoopers, amely szerint a piaci szereplők legfeljebb 2014 után látnak esélyt az autópiac fellendülésére.
Csak 2014 után várható fellendülés a magyarországi személygépkocsi kereskedések piacán a PricewaterhouseCoopers (PwC) felmérése szerint. Rátosi Róbert menedzser a felmérés eredményeit bemutató szerdai budapesti sajtótájékoztatón elmondta: a vizsgálatban résztvevő válaszadó kereskedők több mint 60 százaléka szerint nem lesz jobb a helyzet az idén. 2013-2014-re 11 százalékuk szerint nincs esély a javulásra, a megkérdezettek 78 százaléka szerint kicsi az esély és 11 százalék szerint van esély a javulásra. A válaszadók 68 százaléka szerint 2014 után azonban már kis esély van a javulásra és 30 százalék szerint van esély rá.
A válaszadók előrejelzése alapján az idén mintegy 46 ezer új autót helyeznek forgalomba a tavalyi csaknem 45 ezer után. A tavalyi adatokról Lőcsei Tamás cégtárs azt mondta, hogy alig nőtt akkor a forgalomba helyezett új autók száma Magyarországon, szerinte stagnált a piac, "még mindig kómában van". Európai összehasonlításban is a sor végén van Magyarország - mondta, és példaként említette, hogy Szlovákiában 68 ezer, a kétmilliós Szlovéniában pedig 58 ezer új autót helyeztek forgalomba tavaly. A PwC szerint a jelenlegi forgalomba helyezési adatok alapján több mint 60 év alatt cserélődne le a hazai mintegy 3 milliósra becsült személygépjármű állomány. Rekorder Bulgária 130 évvel és Lettország 102 évvel, a többi ország viszont sokkal jobb cserearánnyal rendelkezik, mint a magyar. Megjegyezte, hogy ezek az adatok nem egy az egyben értendők, hiszen sokan a használt autóikat fiatalabb, de használt kocsikra cserélik le. Az EU piacának 0,34 százalékát adja a magyar újautó értékesítés.
A felmérés szerint a piaci konszolidáció lezajlásával az iparágban maradt kereskedők mindössze 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy határozottan el kívánja hagyni az iparágat. A válság ostromait eddig visszaverő kereskedők nagy része stabil lábakon áll. A kereskedések átlagéletkora 17 év. Az iparágba való belépés egyáltalán nem vonzó a befektetők többsége számára - állapította meg a PwC.
Dominálnak a készpénzes vásárlások, mindössze 9 százalék az értékesítések hitellel finanszírozott része. A felmérésben résztvevők szinte kivétel nélkül elismerték a feketegazdaság jelenlétét az iparágban, és a becsületes kereskedők minden lehetséges eszközzel harcolni szeretnének ellene - ismertette Rátosi Róbert.
A feketegazdaság jelenlétét felmérő kérdésekre adott válaszok egybehangzók. A válaszadók 97 százaléka szerint a feketegazdaság jelen van az iparágban. A fertőzöttség okaként a válaszadók 40 százaléka jelölte meg a magas adókat, 21 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy az árak alacsonyan tartása miatt az ügyfelek el is várják ezt a magatartást. A megfelelő törvényi háttér hiányát is számos résztvevő nevesítette a felmérésben, mint mögöttes okot. A feketegazdaság visszaszorítására a válaszadók 72 százaléka szerint adócsökkentés, 67 százalék szerint a kötelező adatbázisok kiépítése jelenthet egyfajta megoldást, például a szerviz tevékenységek lekövethetősége érdekében.
A felmérésben résztvevők 80 százaléka szerint nem voltak elegendőek a 2011-es személyi jövedelemadó és társasági adó változások. Az idén hatályba lépő változások közül a kereskedők várakozásai szerint a gépjármű átíratási illeték változtatása 6 százalékos csökkenést eredményez a használtautó értékesítésben, míg a cégautó adó változtatása 8 százalékos visszaesést fog okozni az újautó értékesítésben.
A PwC negyedik alkalommal készített felmérést a magyarországi autókereskedők körében. A 2011-re vonatkozó kutatásban főként olyan kereskedések vettek részt, amelyek a fővárosban, vagy a Közép-Dunántúlon működnek. A legtöbb résztvevő kereskedő Opelt, Skodát vagy Volkswagent forgalmaz.