Hogyan lehetséges a 3,66 literes fogyasztás egy Renault-val?
F1-es technikát rejt magában az 1,9-es dízelmotort leváltó 1,6 literes öngyulladós erőforrás, amelyet hamarosan számos Renault és Nissan modell megkap. Elsőként a Scénic és a Grand Scénic jövendőbeli tulajdonosai élvezhetik a nyomatékos és takarékos motor jó tulajdonságait. Az új motort a régi áráért kapják a vásárlók.
Az új energy dCi 130 motorral az öregecske 1,9-est váltja le a Renault. A méretcsökkentéssel 5,5 százalékos szén-dioxid-kibocsátást takarítottak meg, a lökettérfogat 16 százalékkal lett kevesebb. Az 1,6 literes erőforrás maximális teljesítménye 130 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 320 Nm, tehát hússzal több, mint a nagyobb lökettérfogatú elődjében.
A kisebb motor kisebb fogyasztást is feltételez, igaz ehhez számos technikai újdonságot alkalmaztak, például start-stopot és fékezési energiát visszanyerő rendszert. A motor jobb hatásfokát a Forma-1-ből ellesett négyzetes konfigurációval érték el (egy motort akkor nevezünk négyzetesnek, ha a dugattyú lökete és a henger furata hasonló vagy egyforma. Ez a kialakítás nagyobb átmérőjű szelepek alkalmazását teszi lehetővé, ami jobb hatásfokú töltést eredményez). A megfelelő hűtés érdekében keresztirányú vízáramlást alkalmaztak, a hengerfej kettős vízköpenyes kialakítást kapott. Így szabályozható a hűtőfolyadék áramoltatásának mértéke, minden egyes hengert azonos hőmérsékleten lehet tartani. A vizet a szivattyú után veszi ki a rendszer, így az nem áramlik át az égéskamrák között. Természetes áramlással halad végig a rendszeren, a vízszivattyú meghajtása kevesebb energiát igényel - ez is csökkenti a fogyasztást.
A teljes cikket képekkel, videóval az Autómenedzser.hu autós portálon olvashatják.