Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.
A cégautót használók számíthatnak rá, hogy sérülés esetén a casco-önrészt az ő zsebük bánja. Persze erre is van munkavállalói „turpisság”: a sérülést egyszerűen nem jelenti az autóhasználó. Viszont az előbb-utóbb kiderül, és túl sok kár esetén az autóhasználati jogot is megvonhatják a használótól. Az autóhasználati kultúra betartatása is egyre komolyabb szempont, a cégek elvárják munkatársaiktól, hogy a közlekedésben legyenek jogkövetők. Nem volt nehéz rájönni, hogy a hajtós sofőrök autói nemcsak többet fogyasztanak, de előbb kopnak el a fékek, kuplungok, gumik, ami növeli az üzemeltetési költségeket. Ma már több cég fogyasztási versenyt „írt ki”, a legalacsonyabb fogyasztást elérő autósok számíthatnak bónuszra
A kocsik tisztán tartását is megkövetelik: egyrészt az autók képviselik a céget, másrészt a fent említett példa szerint egy elkoszolódott utastér akár komoly javítási tételt is jelenthet. Egyre több vállalkozás már nem bízza munkavállalóira a mosatást – hiszen ezzel a munkaidejüket is pazarolják –, inkább szerződést köt autókozmetikai vállalkozással, amely a helyszínre kiszállva, a parkolóban vagy a mélygarázsban végigmossa a cég autóit, miközben a dolgozók dolgoznak. Az ilyen helyszíni külső-belső takarítás spórolást is jelent, hiszen 2500–4000 forint között kérnek el autónként a takarítók, ami olcsóbb, mint a kézi mosók díjszabása. Persze egy gépi mosatásnál drágább, viszont ha hozzávesszük a kiállással elpazarolt munkaóra költségét, mindjárt más a helyzet.
Szolgáltatások
Egyes flottakezelők nem irányítják szervizbe az ügyfeleiket a téli-nyári gumicseréknél. A LansonCom például felnire szerelve, saját telephelyén tárolja az ellenőrzött abroncsokat, amelyeket két egyeztetés után szerel át az általa kezelt járműveken. Ha az ügyfélnek különleges igényei vannak (például havonta kér teljes körű tisztítást, vagy a garanciaidőn túl a márkaszerviznél olcsóbb, de megbízható szervizszolgáltatást keres), azt is megoldják. Létezik olyan szolgáltatásuk is, amelynél baleset esetén egy kollégájuk fél órán belül a helyszínre ér és segít. Ez egyrészt azért hasznos, mert a szakember pontosan tudja, mi a teendő ilyen esetben (például precízen ki tudja tölteni a baleseti bejelentőt), másrészt objektíven látja a helyzetet, így segíthet megoldani az esetleges vitás kérdéseket.
A LeasePlannél a szakmai tanácsadás mellett az innovatív megoldásoknak is nagy szerepet szánnak. A szervizbe bejelentkezés például internetes felületen keresztül zajlik. A Magyarországon kifejlesztett, webszerviz nevű szolgáltatás lényege, hogy a műszaki problémák bejelentését és a kötelező szervizre való bejelentkezést egyszerűen, egy webes felületen keresztül intézhesse az autó használója, aki hozom-viszem szolgáltatást is kérhet, így akár ki sem kell mozdulnia irodájából, hogy autóját kijavítsák.
Maradványérték
Miután egy vállalkozás életében körülbelül négyévente kerül napirendre a flottakérdés, az ügyfeleknek jellemzően nincsenek mély ismereteik a szerződésekről, illetve azok esetleges buktatóiról. A szolgáltatók maradványérték-politikája az egyik legfontosabb kérdés. Különösen lényeges ez az elszámolásos technika esetében, amikor a felek az együttműködés lezárásakor számolnak el a maradványértékkel. Ha az ügyfél csak a kedvező havidíjra koncentrál, könnyen elkerülheti a figyelmét, hogy a maradványérték szerződéses összege jóval magasabb, mint az a valóságban reálisan várható lenne. Ebben az esetben alacsony ugyan a havidíj, de az autó kevesebbet érhet a futamidő végén, mint amekkora összeg a szerződésben szerepel, a különbséget pedig az ügyfél fizeti. Könnyen belátható, hogy senki sem akar százezreket fizetni egy – rosszabb esetben több - leadott jármű után.
Az ügyfelek sokszor nincsenek tisztában azzal, hogy a mindenre kiterjedő szolgáltatásba nem tartozik bele például a kopó alkatrészek cseréje. Tudunk olyan ügyvezetőről, aki a kötelező szervizről szóló számlát nem volt hajlandó aláírni, mivel a garanciális autón végzett fékbetétcserét külön felszámították. A flottakezelő ilyen esetekben elmagyarázza, hogy a forgó-kopó alkatrészek nem tartoznak a garancia hatálya alá, ahogyan a tankolás vagy az autópályadíj sem.
Költséges és kellemetlen probléma, ha az ajánlatban csak az abroncsszolgáltatás szerepel. Az ügyfél ilyenkor nem lehet biztos abban, hogy sztenderd vagy prémium abroncsot kap, illetve hogy hol cserélik azt. Márpedig senki sem szeretne az első hó leesésekor sorban állni a gumisnál.
Lényeges, hogy az ügyfél még a szerződéskötés előtt pontosan határozza meg, mire van szüksége. A flottakezelő ugyanis akkor tud pontosan tervezni, ha minden információt megkap. Ha előre jelzik neki, hogy az ügyfél például az átlagosnál sportosabban vezet, ezért gyorsabban használja el az abroncsokat, akkor ehhez mérten tervezheti meg a szolgáltatást, és rendelhet például évente vagy kétévente új gumikat.
További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.