Mikor várható javulás a magyar autópiacon?
Negatív rekordot döntött tavaly a forgalomba helyezett új autók száma, folytatódik a túlélésért folytatott küzdelem az újautó-kereskedők szektorában – derül ki a PricewaterhouseCoopers Kft. (PwC) felméréséből. A vevők száma tovább csökkent, főleg a bruttó 3-5 millió forint értékű új autókat választják, és továbbra is leginkább készpénzzel fizetnek.
A PwC harmadik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében. A 2010-es évre vonatkozó kutatásban főként a fővárosban és vonzáskörzetében, illetve a dél-dunántúli régióban működő autókereskedések vettek részt. A válaszadók többségének 5-15 éves múlttal rendelkező vállalkozása van, ahol több márkát is forgalmaznak.
A Magyarországon forgalomba helyezett új személyautók száma 2010-ben negatív rekordot döntött: alig több mint 43 ezer új személyautót helyezetek forgalomba. Ez 72 százalékos visszaesés a válság által már részben érintett 2008-as évhez képest is, amikor ez a szám még több mint 153 ezer volt, és 28 százalékos visszaesés a 2009-es adathoz képest.
A hazai piac alakulását nemcsak a 2010-ben is folytatódó gazdasági világválság befolyásolta. Az általános rossz hangulaton és alacsony hitelfelvételi hajlandóságon kívül nagy szerepe volt a hitellehetőségek beszűkülésének, például a devizafinanszírozásra vonatkozó korlátozásoknak. A népszerű hitellehetőségek eltűnése miatt a magánszemélyek továbbra is elmaradtak az új személygépjárművek értékesítésének piacáról. A megmaradó vásárlók a készpénzben fizetni képes tehetősebb magánszemélyek, illetve cash-flow problémákkal kevésbé küzdő cégek közül kerültek ki. A nagy állami beszerzések is jórészt elmaradtak 2010-ben az állami szervezetek költségeinek visszafogása miatt.
A cikk folytatása az Autómenedzser.hu autós portálon.