Olcsóbb autónál is megéri a külföldi rendszám
Nagy értékű autók esetén gyakori, hogy külföldi rendszámmal vagy az újabb divat szerinti próbarendszámmal elkerülik az itthoni forgalomba helyezést és ezáltal a regisztrációs adó, illetve az áfa megfizetését. A kormány tervei szerint jövőre a közlekedési bírságokat nem úsznák meg a külföldi rendszámos sofőrök.
Hogy mi a nagy értékű autó, az igazából csak következik a jogszabályból, mert a törvény nem az érték, hanem a motor hengerűrtartalma alapján határozza meg az adófizetést. Minél nagyobb erőforrás van egy járműben annál nagyobb az értéke is – így gondolkodott a jogalkotó. Az új autóknál az ötödiknek meghatározott adózási sávot – itt kell már egymillió forint felett regisztrációs adót fizetni – tartják a lélektani határnak. Ez alatt kevesen vágnak bele a külföldi rendszámmal járó ügyintézés bonyodalmaiba, de innen felfelé már milliókat lehet megspórolni. Ezért is javasolja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), hogy 1,2 millió forintban kellene meghatározni a regisztrációs adó felső határát. Erdélyi Péter ügyvezető elnök szerint ez a plafon gazdaságilag értelmetlenné tenné a trükközést a rendszámmal, emellett a külföldi rendszámú autók büntethetőségét is sürgetné.
Egy külföldi rendszámú autó hazai használata természetesen teljesen jogszerű, ha a jármű tulajdonosa életvitelszerűen abban az országban él, ahova a rendszám szól. A gond a Magyarországon élő, de például szlovák, német, román és egyéb uniós rendszámmal járókkal van. Pontos adatok nincsenek, de becslések szerint a több tízezer autó miatt, amelyekkel így trükköztek százmillió forintoktól esett el a magyar költségvetés. Ehhez képest a Vám- és Pénzügyőrség (VP) 2010 első nyolc hónapjában 379 esetben küldött adatokat az Apehnek európai uniós ország rendszámával rendelkező autó közúti ellenőrzése kapcsán, egy évvel korábban 352, 2008-ben pedig 331 ilyen eset volt. EU-kívüli rendszámmal kapcsolatban 250 ilyen ellenőrzést végeztek 2009 novembere és 2010 augusztusa között. Az EU-n kívüli országok közül az Egyesült Államok vezet 63 százalékkal, Liechtenstein 8, Svájc pedig 4 százalékkal részesedik az ellenőrzésekből. Néhány autó afrikai rendszámmal fut a magyar utakon. Mindez persze rendkívül csekély számú ellenőrzés a becsült mennyiséghez képest. A vámhatóság saját állítás szerint fokozottan ellenőrzi a külföldi rendszámú autókat, és egy együttműködési megállapodás alapján elküldi az adataikat az Apehnek. Ott ezeket úgynevezett kontroll információként kezelik, és különböző adónemek ellenőrzésénél használják fel, ilyen lehet például egy vagyonosodási vizsgálat is.
A cikk folytatása az Autómenedzser.hu autós portálon olvasható.