Seat Leon teszt: hová tűnt 160 lóerő?
A 265 lovas Cupra R után vettem gondviselésbe a másik végletet, a 105 lovas, 1,2 literes motorral szerelt Leont.
A 265 lovas Cupra R után vettem gondviselésbe a másik végletet, a 105 lovas, 1,2 literes motorral szerelt Leont. Egy nagyot nyeltem – idegileg össze kellett ráznom magam, mégiscsak 160 lóerőt veszítettem -, az adrenalin termelést minimumra csökkentettem és máris élveztem a kis turbós erőforrás munkásságát. Ez a motor igazi világsiker, Fabiától Yetiig, Polótól Golfig, Ibizától Audi A3-asig mindenben találkozhatunk vele. Van nyomatéka, ereje bőven elég autópályás közlekedésre, a fogyasztása pedig nem eltúlzott. Igaz, nem is a példás takarékosságáról híres. A Leonban 7,3 literes átlagot sikerült kifacsarnom belőle, ami jelentősen elmarad a gyári értéktől, de még nem kirívóan magas egy ekkora autótól.
Ha van egy jó motor, már csak egy hordozó testet kell találni hozzá. A Leon nem fiatal konstrukció, de kiforrott, mondhatni hibátlan kompakt autó. Kényelmes a családnak, ideális a cégnek, ár-érték arányban csak az Octavia jobb nála a kategóriában. A Leonnak már több mint másfél éve felvarrták a ráncait, azóta új motorokkal tartják fenn a vásárlók érdeklődését. A frissítés dacára gyengén teljesített tavaly a cégautópiacon, a HVG Cégautó 2010 kiadvány adatai szerint csupán 71-et vásároltak cégek, de magánkézbe is csak 78 került. Még Ibizából is többet vettek cégek.
Az új felszereltség elsősorban céges vásárlóknak lehet kedvező. A legfontosabb elemei: ABS és kipörgésgátló, 16 hüvelykes könnyűfém felnik, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, elektromos ablakemelők elöl, hat légzsák, hűtött tárcsafékek elöl, tárcsafékek hátul, Isofix-csatolási pontok, félautomata klímaberendezés, USB/Aux-port, ködfényszórók kanyarfény funkcióval, négy irányban állítható kormányoszlop, állítható magasságú vezetőülés, fedélzeti számítógép, multifunkciós kormány, mp3-as cd-lejátszó rádiótext funkcióval, osztottan dönthető hátsó ülések, sebességtartó automatika, sportülések elöl, sportfelfüggesztés elöl, sebességfüggő szervokormány.
Tesztautónkat ezeken felül start-stop rendszerrel – tökéletesen működött, nem fulladtam és nem égtem vele, légkondival nem kapcsolt be - szerelték fel. Ennek felára 257 500 forint és tartalmazza az ESP-t (menetstabilizáló), az EBA-t (vészfékasszisztens), az XDS-t (elektronikus differenciálzár: a menetstabilizálóval együttműködve egyfajta önzáró differenciálműként javítja az autó menettulajdonságait a kerekek tapadásvesztésével járó menethelyzetek során), a HHC-t (emelkedőn való elindulást segíti) és a guminyomás-ellenőrzőt. A Bluetooth-kapcsolatú telefonálást 121 500 forintért lehet választani. Ezekkel az extrákkal a tesztautó ára 26 ezerrel haladja meg listaáron az ötmillió forintot.
Bár a nyomaték rendelkezésre áll már 1500-as fordulattól, élet a Leonba csak 3000-es fordulat fölött költözik, előzésekhez pörgetni kell a motort, a megfelelő tempó elérésben partner a pontos hatsebességes váltó, a közvetlen kormány és a sportosra hangolt futómű. Lámpás kigyorsításoknál rendszerint alulmarad, de szépen küzd, és hármasba kapcsolva megszerzi az előnyt.
Futóműve kemény, rossz úton nem csillapít megfelelően, az út egyenetlenségeiből adódó zajok behallatszódnak az utastérbe.
Biró Csongor
Seat Leon 1,2 TSI Good Stuff | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1197 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 105/5000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 175/1550-4100-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315/1768/1458 |
Csomagtér | 341 liter |
Saját tömeg (kg) | 1280 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 185 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 10,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 6,5 |
Országúti | 4,7 |
Vegyes | 5,4 |
Tesztfogyasztás | 7,3 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 124 |
ÁRA | 4,64725 millió forinttól |