2011. március. 15. 05:31 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2011. március. 14. 14:02 Autó

Mit kell tudni a gumicseréről? - videók

A mélyebb profillal rendelkező gumikat a hátsó tengelyre kell felszerelni.

A mélyebb profillal rendelkező gumikat a hátsó tengelyre kell felszerelni. Ezt látszik igazolni a német (ADAC) és az osztrák autóklub (ÖAMTC) közösen végzett tesztje. Ugyan mindkét variánsra van pro és kontra érv: végeredményben a mélyebb profillal rendelkező gumik felszerelése a hátsó tengelyre nagyobb biztonságot nyújt.
Elsősorban a nagyobb menetstabilitás a legfőbb érv amellett, hogy a jobb gumikat hátra szereljük fel, különösen szükséghelyzetekben és vizes útburkolaton bizonyult kifizetődőnek. A jármű nem sodródik ki olyan könnyen fékezéskor és sávváltáskor. Ez különösen érvényes olyan járművekre, melyek nincsenek felszerelve ESP-vel. A pördüléses balesetek az esetek többségében nagyobb sérülési rizikót hordoznak magukban, mivel fennáll a veszély, hogy a jármű átcsúszik a szemközti sávba és ott egy másik járművel ütközik. A megpördülő autónál annak a valószínűsége is megnő, hogy az autó a kevésbé védett oldalával fának vagy más akadálynak ütközik. A hosszabb fékút és a rosszabb aquaplaning tulajdonságok is azt bizonyítják, hogy a mélyebb profillal rendelkező gumikat inkább hátulra érdemes montírozni.



Hogy ne legyen túl nagy a különbség az első és a hátsó gumik profilmélysége között, az ADAC azt ajánlja, hogy a gumikat időről időre tengelyenként elölről-hátulra cseréljük. A kevesebb, mint 2,5 milliméter profillal rendelkező nyári gumikat ugyanúgy le kell cserélni újra, mint a több mint 10 éves gumikat. Semmi esetre se szereljünk fel keresztezve eltérő profillal rendelkező gumikat.

 



Fontos: A gumik leszerelésekor a menetirányt és a pozíciót jelöljük meg (EJ = első jobb, HB = hátsó bal). A leszerelés után alaposan tisztítsuk meg a gumikat és mindenképpen vizsgáljuk át, nincs-e rajtuk sérülés.

A túl alacsony profillal rendelkező, illetve túl öreg gumiknál gondoskodjunk a szakszerű megsemmisítésükről vagy elszállításukról. Azt, hogy mikor gyártották a gumit, a DOT-szám árulja el nekünk a gumi peremén. A 3308 például azt jelzi, hogy az abroncsot 2008 33. hetében gyártották.



A leszerelt téli gumikat lehetőség szerint száraz, hűvös és sötét helyen tároljuk. A komplett kerekeket (gumi felnivel) fektetve, egymáson tároljuk. A gumikat tartsuk távol a vegyszerektől, kenő- és üzemanyagoktól. Mivel a nem használt gumik hat hónap elteltével veszítenek a levegőnyomásból, tanácsos a keréknyomást 0,5 barral növelni. Ez azonban nem jelenti, azt, hogy a következő montírozásnál nem kell újra ellenőriznünk a keréknyomást a gumikban.

Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.