Hatvan pontban változik a KRESZ. Melyek a legfontosabbak?
A kormány november végén elfogadta a KRESZ tervezett módosításait, aminek köszönhetően 2010. január elsejétől több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai. Az új szabályozás elsősorban a védtelen közlekedők – gyalogosok, kerékpárosok – biztonságát javítja.
I. Gyalogosok
Az új szabályozás pontosítja a gyalogos átkelőhely forgalmi rendjére vonatkozó szabályokat. A jogszabály a korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még az átkelőhely előtt képesek legyenek megállni. A KRESZ módosítása a villamos-megállóhelyek közelében kötelező fokozott figyelmet más, menetrend szerint közlekedő járművek és az iskolabusz megállóhelyeire is kiterjeszti a gyalogosok védelme érdekében.
A módosítás részletes sebességhatárokat vezet be a kerékpárosok közlekedésére a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon is. Az eddigi általános 40 kilométer/órás sebességhatár lakott területen lesz érvényes, azon kívül többek között a helyszíntől és az útviszonyoktól is függően további négy esetben vezet be eltérő sebességhatárt. Így például a sisakot viselő és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50 kilométer/órás sebességgel is mehetnek, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel haladhatnak.
2. Kerékpárosok
A módosítást követően a kerékpárosok a kiegészítő táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva. Az új szabályozás pontosítja az előretolt kerékpáros felálló helyre vonatkozó rendelkezést. A felálló helyre a balra kanyarodásra készülő kerékpárosok piros lámpánál sorolhatnak előre. Ide a kerékpárosok nem csupán kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek.
3. Autósok
Az új szabályozás pontosítja a hatósági jelzésre vonatkozó rendelkezéseket, a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. Míg korábban a KRESZ csak azt írta elő, hogy a járműnek rendelkeznie kell rendszámmal, most már arra is figyelni kell, hogy a rendszám jól látható helyen és módon legyen elhelyezve, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell. A módosítást az érintett hatóságok kezdeményezték a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. Az azonosíthatóság szabálykövető magatartásra készteti a járművek vezetőit. Így az ellenőrizhetőség mellett a hatósági jelzés a biztonságos közlekedés alapfeltételeit is garantálja. A rendszám és közterület-használati engedély nélkül mellékutakon tárolt járműveket a korábbi 30 helyett már 10 nap után elszállíthatják a tulajdonos költségére.
A módosítás pontosítja a leállósáv használatának szabályait. Tételesen rögzíti azokat a kivételes eseteket, amelyekben egy jármű a leállósávon haladhat, megállhat vagy várakozhat. Ilyen a műszaki meghibásodás vagy mentés, forgalomellenőrzés, útfenntartás vagy úttisztítás. A leállósávot a használatára jogosultaknak is a lehető legkorábban el kell hagyniuk. A pontosítás a szabálytalan leállósáv használat visszaszorítását célozza.
Megszűnik a számszerűsített sebességkorlátozás a vasúti átjárókban. A lakott területen legfeljebb 30, lakott területen kívül legfeljebb 40 kilométer/órában rögzített legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. A jogszabály ezen túl fokozott óvatosságra figyelmezteti az autósokat. Ahol a pontos sebességkorlátozás változatlanul szükséges (pl. nehezen belátható vasúti kereszteződésekben), ott ez tábla kihelyezésével megoldható.
4. Motorosok
Az új szabályozás minden sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a kettőnél több sávos utakon. Eddig a harmadik és további sávokat - a balra kanyarodás esetét kivéve – csak a személygépkocsik használhatták. A módosítás megengedi a buszsáv használatát is a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is előre sorolhatnak az álló járművek mellett, illetve azok között.
4. Táblák, jelzések és egyéb változások
Szintén új tábla jelöli majd a telepített sebességellenőrző rendszerek „helyét”, illetve az új szabályozás rendelkezik az autópályákon használt (úgynevezett változtatható jelzésképű) információs táblák jelzéseiről is.
A módosítások bővítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. Így például a táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek.
A különböző fényviszonyok és időjárási körülmények között egyaránt jól látható információs táblák széles körű elterjedése érdekében rögzít a KRESZ-módosítás új szabályokat, feltételeket alkalmazásukkal kapcsolatban.
A „Környezetvédelmi övezet (zóna)” jelzés alkalmazásával a sűrűn lakott területeken korlátozható a környezetet szennyező gépjárművek közlekedése.