2009. december. 18. 21:08 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. december. 18. 17:17 Autó

Toyota Land Cruiser teszt: bárhol elmegy

Több mint fél évszázadra visszanyúló történetével, páratlanul jó terepképességeivel és tartósságával a Land Cruiser megbízhatóságának hírneve sziklaszilárd. Hóban, jégben - ott ahol a madár is őzekkel jár – tettük próbára a Land Cruiser család legújabb tagját. Nem volt olyan helyzet, pillanat, vagy útszakasz a Mogyoród és Szada környéki dombokon, ahol megnyikkant volna a kocsi. Csak a jég jajongott alattunk, a legyőzöttek szégyenhimnuszát fújta a szél.

A Toyota legendás négykerékhajtású autójának legújabb generációja első pillantásra felismerhető. A külső méretek növekedését a lehetséges minimumra korlátozták, de még így is hatalmas az autó. A vezető kamionosként érzi magát, a kilátás és a kényelem páratlan. A Prado névre hallgató 150-es nem sokban különbözik külsejében az elődtől. Kicsit szögletesebb lett, leszedték róla műanyag oldalborítást és egy centivel megnövelték a szélességét. Az új Land Cruiser 2 centivel alacsonyabb, így légellenállási együtthatója 0,37-ről 0,35-re csökkent.

Oldalnézetből feltűnik, hogy a tűzfal 65 milliméterrel előrébb került, az övvonal 2 centivel magasabb fut. Ezáltal romlott az autó körbelátása, ezt kamerarendszerrel kompenzálták a toyotások, akár négy kamera is figyelheti az autó környezetét. A rendező maga a sofőr, aki a kormányon lévő gombbal váltogathatja a kamerák képét.

Egy magasabb építésű autó (mint például egy terepjáró) és egy normál személyautó közötti ütközés gyakorta végződik azzal, hogy a magasabb autó szinte felhajt az alacsonyabbra, és hatalmas kárt tesz benne. Elöl az új Land Cruiser alvázának gyűrődő zónája ugyanolyan magasságban van, mint egy személyautó gyűrődő zónája, maga az alváz és a karosszéria pedig hatékonyan nyeli és vezeti el az ütközési energiát, hogy a balesetben részt vevő mindkét autó utasait egyformán óvja, vagyis még azokat is, akik a kisebb autóban utaznak.

© Autómenedzser
Az új Land Cruiseren a motorház fedelét, a szélvédő előtti szellőzőket és az első sárvédőket úgy formálták, hogy gázolás esetén a lehető legnagyobb mennyiségű energiát legyenek képesek elnyelni. Hét légzsákja közül a két függönylégzsák a második és a harmadik üléssorban ülők számára is védelmet nyújt oldalirányú ütközéskor. A biztonsági öv előfeszítők mellett az új Land Cruiser első üléseit aktív fejtámaszokkal is ellátták, amelyek ráfutásos balesetben segítenek megakadályozni az ostorcsapás jellegű csigolyasérüléseket. A rendszer része az új ülésszerkezet és az új kialakítású fejtámasz. Normál használat közben az fejtámasz a lehető legközelebb van az utas tarkójához. Ha ráfutásos baleset következik be, az utas súlya belenyomódik az üléstámlába, s ekkor a fejtámasz felfelé és előrefelé elmozdulva csökkenti a rést az utas feje és a fejtámasz között. Ez pedig jelentős mértékben csökkenti a fej nagyarányú kilengéséből származó csigolyasérülés esélyét.

Felszerelték ütközés előtti biztonsági rendszerrel (PCS), amely csökkentheti az ütközésből eredő károkat és sérüléseket. A PCS radaros érzékelője még kanyarban is észleli az autó előtti akadályt. A számos érzékelőtől kapott adatok alapján a PCS számítógépe képes meghatározni, hogy fennáll-e az ütközés közvetlen veszélye. Amennyiben az ütközés esélye nagy, a PCS hang-, és fényjelzésekkel figyelmezteti a vezetőt. Ha a vezető fékezni kezd, a PCS rendszer vészfékasszisztens funkciója a maximálisra fokozza a fékerőt. Amennyiben a vezető nem fékez, és az ütközés elkerülhetetlenné vált, a PCS automatikusan fékez, hogy csökkentse az ütközés sebességét, illetve aktiválja a PCS biztonsági öv előfeszítőit.

A PCS rendszer mellett az új Land Cruiser megkapja az adaptív sebességtartó automatikát (ACC) is. A rendszernek két üzemmódja van: az egyik a sebesség folyamatos tartása, a másik a követési távolság tartása. Az első üzemmód megegyezik a hagyományos tempomatok funkciójával. A másik funkció során a Land Cruiser képes megkülönböztetni a közvetlenül a Land Cruiser előtt és a szomszédos sávban haladó járműveket. A közvetlenül előtte haladó autókhoz képest tartja a követési távolságot, ám ha szabaddá válik az út, akkor ismét felgyorsít az előre beállított sebességre. A volánra szerelt gomb segítségével a vezető választhat hosszú, közepes vagy rövid követési távolságot. A kiválasztott beállítás látható a Land Cruiser multi-információs kijelzőjén.

A tompított fényszórók kaphatnak gázkisüléses (HID) izzókat, amelyek a napfényhez közeli spektrumú, a nappalihoz hasonlatos természetes fényt bocsátanak ki. A látási viszonyokat javítja a szélesebb és hosszabb fénypászma, s további előny még az alacsony energiaigény és az izzók hosszabb élettartama. A HID fényszórókhoz adaptív első fényszórórendszer (AFS) is jár, amely a kormány elfordításának és a jármű sebességének függvényében képes a tompított fényszórók elfordítására, hogy a vezető jobban belásson a kanyarba. Az AFS emellett dinamikus szintszabályozó funkciót is kapott, amely a jármű terhelésétől és az utasok számától függetlenül mindig azonos magasságban világítja meg az útfelületet.

Az új Land Cruiser szervorásegítéses fékrendszerében az új, 388 milliméter átmérőjű hűtött féktárcsák vastagsága 32 milliméterre nőtt, s a még hatékonyabb lassítás és fáradásmentes működés érdekében a rendszer a négydugattyús fékrendszer dugattyúi is nagyobbak lettek. A hátsó fékekben 312 milliméteres hűtött tárcsák találhatók úszó féknyergekkel.

A Land Cruiser a ma kapható fékezési, kipörgésgátló és stabilizáló rendszerek teljes skáláját kínálja: blokkolásgátló fékek, elektronikus fékerőelosztó és vészfékasszisztens, kipörgésgátló és menetstabilizáló elektronika. Vészfékezés közben az új Land Cruiser féklámpái villogni kezdenek, hogy figyelmeztessék a kocsi mögött haladókat a ráfutásos baleset kockázatára. Mindemellett a Land Cruiser további fékvezérlési rendszereket is kapott, amelyeket úgy hangoltak, hogy fokozzuk az autó terepen nyújtott teljesítményét, illetve hogy a kocsi kezelhetősége még a legnehezebb terepen is könnyű legyen. Ilyen rendszer például a multi-terep ABS funkció (a legkülönfélébb talajviszonyok mellett – például laza, poros felületen, homokban és murván is – garantálja az optimális fékerőt és féktávolságot), az aktív kipörgésgátló (A-TRC), a hegymeneti elindulássegítő és a lejtmenetvezérlés. Ezekkel minden egyenetlenséget, jegesedést, nyomvályút, mély havat, sarat teljesen semlegesít az autó, az intelligens összkerékhajtási rendszer észrevétlenül dolgozik, nekünk csak az tűnik fel, hogy né, itt nem pörögtünk ki, itt nem csúsztunk meg, itt nem ütött fel, és hopp, itt sikerült időben megállni.

További részletek, képek, műszaki adatok, árak az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés