Mi várható 2010-ben az autópiacon?
Jövőre az idei 1,3 százalék után újabb 6,1 százalékkal esik az újautó-értékesítés Európában, és a válság előtti szintet is csak 2014-ben éri majd el az eladások száma. Az ágazat világszinten 2,5 százalékos bővüléssel számolhat, hiszen az Egyesült Államokban, Brazíliában, Oroszországban, Indiában és Kínában már az eladások növekedésére lehet számítani. A prémiummárkák eladása jövőre szerényen emelkedik, de a válság nyertesei a kisautó kategóriában erős gyártók – áll a Calyon Bank tanulmányában.
A tavalyi 14,7 millió személyautó után idén 14,5 millió eladását valószínűsítik Európában a szakértők. A 2007-es csúcs után a tavalyi értékesítések 7,8 százalékkal estek vissza, idén újabb 1,3 százalékos csökkenés valószínűsíthető. A visszaesés az európai kormányok roncsprémium-programjai nélkül idén ennél lényegesen nagyobb lett volna, ám az autógyárakat felszínen tartó kormányzati keresletnövelő programok jövőre visszaütnek. Miközben ugyanis a világ számos országában jövőre már az eladások növekedésével lehet számolni, addig Európában a roncsprémiumok által generált előrehozott kereslet miatt 2010-ben 6,1 százalékos visszaesés várható.
Összehasonlításképpen a Calyon elemzői szerint az Egyesült Államokban 10,6, Brazíliában 5, Oroszországban 12,6, Indiában és Kínában 6-6,5 százalékos keresletnövekedésre lehet számítani az új autók piacán. A növekvő kereslet nem jelenti azt, hogy a személyautók értékesítése visszatérne a válság előtti szintre, hiszen a jövő évi szerény emelkedést hatalmas visszaesés előzte meg. Világszinten a két év alatt bekövetkezett 12,9 százalékos esést jövőre 2,5 százalékos növekedés követheti, ám ez még mindig azt jelenti, hogy jövőre is bő 10 százalékkal kevesebb autó talál gazdára, mint 2007-ben.
A gyártók eredményeit vizsgálva azt látjuk, hogy a roncsprémiumok nem mentették meg a vállalati profitokat. A forgalom eleve az alacsonyabb nyereségtartalmú alsó kategóriás autók piacán emelkedett, ahol lényegesen kisebb a profitráta, mint a nagyobb osztályokban. Ezen túl az értékesítés is nyomott áron történt, hiszen a keresletért az állami támogatás ellenére is meg kellett küzdeni, ráadásul több állam eleve feltételül szabta a kereskedőknek, hogy a támogatásért cserébe maguk is meghatározott összegű kedvezményt adjanak. (Nagy-Britanniában 1000 font állami támogatást 1000 font kereskedelmi árengedménynek kellett kiegészítenie.) Mindezek eredményeként a roncsprémiumok hatására a profit nem emelkedett, de az állami beavatkozás megtette hatását, hiszen a készletek kiárusításával a likviditás legalább nem került veszélybe.
Roncsprémium-programok |
A roncsprémium miatti visszaesés jövőre a német piacon lehet a legerőteljesebb, hiszen ez volt Európa legnagyobb összegű és legkoncentráltabb támogatása. A német kormány 5 milliárd eurót áldozott arra, hogy autónként 2500 euróval támogassa az új autók vásárlását. A Calyon számításai szerint német piacon idén gazdára találó 3,9 millió autóból legalább 1 millió eladása köszönhető a roncsprémiumnak. Franciaországban jobban vigyáznak a támogatás lassú lecsengetésére, a programot 2010-11-ben lassan futtatják ki. Az autónkénti támogatás összege januártól 1000 euróról 700-ra csökken, júliustól év végéig pedig már csak 500 euróra számíthatnak a vevők, 2011 januárjától pedig már csak 300 euró jár a feltételeknek megfelelő autókra. Angliában a roncsprémium-programra szánt állami támogatás keretét 300-ról 400 millió fontra emelték, így a pénzből feltehetőleg áprilisig lehet támogatást igényelni az új autókra. Az angol program sajátossága, hogy az autónként 2000 fontos támogatást az állam és a gyártó dobja össze, szigorúan 50-50 százalékos alapon. |