Chevrolet Spark teszt: káoszjáró
Keresve se találhattak volna jobb helyszínt a Chevrolet Spark nemzetközi bemutatására, mint az eleven, ösztönösen pezsgő Athént, amely a zavargások másnapján és a köztisztaságiak sztrájkjának kellős közepén bolondokházára hasonlított.
A közlekedési káoszban csak egy szabályt tartott be mindenki: küzdj a túlélésért! Ez elég is volt, akárcsak városban az 1,2 literes Spark 81 lóereje. Ám, amint kiértünk a tengerpart bűvöletéből, a harc komolyra fordult. Mivel Görögországban az 50-es korlátozást százzal hánynak fittyet, előzni bármelyik oldalról lehet, a Spark igencsak megizzadt a saronidai emelkedőkön. A gyors visszakapcsolásokat akadályozza a hátra tolt váltókar, hatodik sebességről álmodni sem lehet. Sík úton jól tartja a 140-150-et, még ilyenkor is halk és stabil az autó.
Kezdetben kétféle, 1 literes és 1,2 literes benzinmotorral, illetve ötsebességes kézi váltóval kapható a Spark. A motorok hasonlóak: öntöttvas blokk, alumínium hengerfej, két felülfekvő vezértengely és hengerenként négy szelep. Hengerenkénti befecskendezésükkel teljesítik az Euro 5 előírásait. A szívócső-lekapcsolási technika javítja a kipufogógáz-visszavezetést, csökkenti a fogyasztást és egyenletesebbé teszi az alapjáratot.
© Autómenedzser |
Az elöl MacPherson, hátul torziós futómű semleges, kiszámítható viselkedést eredményez, városban ügyes mozgásúvá, nagyobb sebességnél biztos futásúvá teszi az autót. Ezt a hatást fokozza a kapható elektronikus menetstabilizáló (ESP), amely 2010 februárjától lesz elérhető 65 ezer forintos felárért. Ha ezt szériában adná a Chevy, ötcsillagos lenne az Euro NCAP töréstesztje. Így sincs szégyellnivalója a kicsi kocsinak, a négy csillag kategóriájában kitűnő.
A karosszéria közel 60 százaléka nagyszilárdságú acélból készül, az ütközés energiáját elnyelő gyűrődő zónákkal. A motortérben a hossztartók és a bölcső veszik fel az erőhatásokat, majd ezeket egy átmeneti zóna osztja szét a válaszfal és a szélvédőoszlop tájékán, hogy elkerüljék az utasteret. Hasonló a felépítés hátul is, ahol a tank és a csővezetékek védett elhelyezése veszi elejét a repedéseknek.
Az utasok biztonságát front- és függönylégzsák, az ülésbe épített mellkas-medence oldallégzsák, övfeszítő és pedálkioldó szavatolja, amely frontális ütközéskor elhúzza a pedálokat a lábtérből, és ezzel csökkenti a lábsérülés veszélyét. Mind az öt biztonsági öv hárompontos, és vannak Isofix gyermekülés-csatok is a második sorban. A gyalogosvédelmi rendszer nem engedi, hogy az elütött személy feje nekiütközzön a motorházban található kemény szerkezeti elemeknek.
A 236 milliméteres hűtött első tárcsákhoz és a 200 milliméteres hátsó dobokhoz valamennyi európai piacon hozzá tartozik a négycsatornás blokkolásgátló, a gyors pedálnyomáskor a teljes féknyomást ráadó fékasszisztenssel együtt.
A szemből meglehetősen pofás, hátulról az Aveo stílusjegyeit hordozó Spark utasterét gyenge minőségű anyagokból építették, ezt ellensúlyozandó vidám és otthonos a hangulat, akárcsak a nagyobb testvér Cruze-ban. Az analóg sebességmérőhöz digitális fordulatszámmérő társul. A világítás bekapcsolásakor kék háttérfényben csillognak a műszerek. A fedélzeti számítógép nem mér átlagfogyasztást. Szórakoztatásról a vevő választása szerint rádió, CD, MP3 vagy hordozható készülék gondoskodik, USB-, illetve AUX-csatlakozóval.
Dühítő, hogy a csomagtartó csak kulccsal vagy a padlón található billentyűvel nyitható. Űrtartalma szerény, akárcsak a hátsó fertály befogadóképessége. Az első ülések állítása is nehézkes, a kormány csak magasságában állítható.
© Autómenedzser |
A teszten vezetett, képeinken látható csúcsmodell (LT felszereltség) alapára 3,045 millió forint, 95 ezer plusz a metálfény, széria a sport lökhárító, a színre fújt hátsó spoiler, a könnyűfém felnik, a csomagháló, automata légkondi, hat hangszóró és tolatóradar. 175 ezer forintért navigációt is rendelhetünk ehhez a változathoz.