Chevrolet Spark teszt: városi szikra
A közlekedési káoszban csak egy szabályt tartott be mindenki: küzdj a túlélésért!
A közlekedési káoszban csak egy szabályt tartott be mindenki: küzdj a túlélésért! Ez elég is volt, akárcsak városban az 1,2 literes Spark 81 lóereje. Ám, amint kiértünk a tengerpart bűvöletéből, a harc komolyra fordult. Mivel Görögországban az 50-es korlátozást százzal teljesítik az autósok, előzni bármelyik oldalról lehet, a Spark igencsak megizzadt a saronidai emelkedőkön. A gyors visszakapcsolásokat akadályozza a hátra tolt váltókar, hatodik sebességről álmodni sem lehet. Sík úton jól tartja a 140-150-et, még ilyenkor is halk és stabil az autó.
Kezdetben kétféle, 1 literes és 1,2 literes benzinmotorral, illetve ötsebességes kézi váltóval kapható a Spark. A motorok hasonlóak: öntöttvas blokk, alumínium hengerfej, két felülfekvő vezértengely és hengerenként négy szelep. Hengerenkénti befecskendezésükkel teljesítik az Euro 5 előírásait. A szívócső-lekapcsolási technika javítja a kipufogógáz-visszavezetést, csökkenti a fogyasztást és egyenletesebbé teszi az alapjáratot.
Az eleve városi járműnek tervezett Spark hossza 3640, szélessége 1597 milliméter, befér mindenhová. Menyétszerűen surran a forgalomban, könnyen járó hidraulikus szervokormánya csak hármat fordul ütközéstől ütközésig, és 9,9 méteres körön fordítja meg az autót.
Az elöl MacPherson, hátul torziós futómű semleges, kiszámítható viselkedést eredményez, városban ügyes mozgásúvá, nagyobb sebességnél biztos futásúvá teszi az autót. Ezt a hatást fokozza a kapható elektronikus menetstabilizáló (ESP), amely 2010 februárjától lesz elérhető 65 ezer forintos felárért. Ha ezt szériában adná a Chevy, ötcsillagos lenne az Euro NCAP töréstesztje. Így sincs szégyellnivalója a kicsi kocsinak, a négy csillag kategóriájában kitűnő.
A karosszéria közel 60 százaléka nagyszilárdságú acélból készül, az ütközés energiáját elnyelő gyűrődő zónákkal. A motortérben a hossztartók és a bölcső veszik fel az erőhatásokat, majd ezeket egy átmeneti zóna osztja szét a válaszfal és a szélvédőoszlop tájékán, hogy elkerüljék az utasteret. Hasonló a felépítés hátul is, ahol a tank és a csővezetékek védett elhelyezése veszi elejét a repedéseknek.
Az utasok biztonságát front- és függönylégzsák, az ülésbe épített mellkas-medence oldallégzsák, övfeszítő és pedálkioldó szavatolja, amely frontális ütközéskor elhúzza a pedálokat a lábtérből, és ezzel csökkenti a lábsérülés veszélyét. Mind az öt biztonsági öv hárompontos, és vannak Isofix gyermekülés-csatok is a második sorban. A gyalogosvédelmi rendszer nem engedi, hogy az elütött személy feje nekiütközzön a motorházban található kemény szerkezeti elemeknek.
A 236 milliméteres hűtött első tárcsákhoz és a 200 milliméteres hátsó dobokhoz valamennyi európai piacon hozzá tartozik a négycsatornás blokkolásgátló, a gyors pedálnyomáskor a teljes féknyomást ráadó fékasszisztenssel együtt.
A szemből meglehetősen pofás, hátulról az Aveo stílusjegyeit hordozó Spark utasterét gyenge minőségű anyagokból építették, ezt ellensúlyozandó vidám és otthonos a hangulat, akárcsak a nagyobb testvér Cruze-ban. Az analóg sebességmérőhöz digitális fordulatszámmérő társul. A világítás bekapcsolásakor kék háttérfényben csillognak a műszerek. A fedélzeti számítógép nem mér átlagfogyasztást. Szórakoztatásról a vevő választása szerint rádió, CD, MP3 vagy hordozható készülék gondoskodik, USB-, illetve AUX-csatlakozóval.
Dühítő, hogy a csomagtartó csak kulccsal vagy a padlón található billentyűvel nyitható. Űrtartalma szerény, akárcsak a hátsó fertály befogadóképessége. Az első ülések állítása is nehézkes, a kormány csak magasságában állítható.
A Chevrolet Spark megújulása után is a nálunk kapható legolcsóbb autók egyike. Alapára egyliteres motorral, hat légzsákkal, szervokormánnyal, rádió előkészítéssel, ABS-szel, elektromosan állítható tükrökkel 2,295 millió forint. Az 1,2 literes változatért 2,775 millió forintot kell leszurkolnunk, az LS+ felszereltséghez első ködlámpák, színrefújt tükrök, tetősín, elektromos ajtózár, távirányításúm központi zár, fedélzeti számítógép, állítható multifunkciós kormány, elektromos ablakok, fűthető tükrök, manuális légkondi, mp3-as és USB-rádió.
A teszten vezetett, képeinken látható csúcsmodell (LT felszereltség) alapára 3,045 millió forint, 95 ezer plusz a metálfény, széria a sport lökhárító, a színre fújt hátsó spoiler, a könnyűfém felnik, a csomagháló, automata légkondi, hat hangszóró és tolatóradar. 175 ezer forintért navigációt is rendelhetünk ehhez a változathoz.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Chevrolet Spark 1,2 | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1206 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 81 lóerő 6400-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 111 Nm 4800-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2375 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3640 / 1597 / 1522 |
Csomagtér (lehajtott ülésekkel) | 170-568 liter |
Saját tömeg (kg) | 864 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 164 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 12,1 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Város/országút/vegyes | 6,6/4,2/5,1 |
Tesztfogyasztás | n.a. |
CO2 kibocsátás (g/km) | 119 |
ÁRA | 2,295 millió forinttól (1,0 Base-) 2,775 millió forint (LS+) |