Mélyponton a piac, sok autót külföldre vittek
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) közétette 2009. első három negyedévének drámai forgalombahelyezési és értékesítési statisztikáit. Az MGE a magyarországi autóértékesítések lassú emelkedésének kezdetére számít szeptemberben.
Erdélyi Péter, a szervezet társelnöke csütörtökön sajtótájékoztatón elmondta: 2009-ben várhatóan 65 ezer személygépkocsit helyeznek forgalomba az országban, ami becsléseik szerint jövőre 75 ezerre bővülhet.
A gazdasági válság, a forint árfolyamának ingadozása mellett a kormány tehetetlensége is közrejátszott abban, hogy 2009-ben nem sikerült megállítani az autóeladások apadását. A mostani visszaesés csak az elmúlt évek felturbózott eladásaihoz képest drámai, szakértők szerint a magyar piac évi 118-120 ezer újautó (személy- és kishaszonjármű) felvételére alkalmas. A válság enyhülésével ez a darabszám 2012-re érhető el az MGE becslése szerint. Az elmúlt három évben Magyarországon mintegy 200 ezer autót értékesítettek évente, ami a hasonló országokkal összevetve mintegy 60 százalékkal több, mint amennyit a lakosság és a vállalatok fizetőképes kereslete biztosított volna.
2009-re 65 ezer személygépkocsi és 10 ezer kishaszonjármű forgalomba helyezését prognosztizálta a szervezet, 2010-re 75 ezer személygépkocsi és 12 ezer kishaszonjármű forgalomba-helyezését látják reálisnak. Ehhez képest valamivel jobbak az értékesítési adatok. Furcsa helyzet állt elő, hisz amíg drasztikusan visszaesett az itthon forgalomba helyezett autók száma (mínusz 59,4 százalék), addig az autóértékesítés jobb cipőben jár: itt a visszaesés 48,4 százalékos.
© Ford |
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy hiába szeretné az autós szakma maximalizálni a regadó felső határát – így terelve haza az adót -, a pénzügyi kormányzat hallani sem akar róla. Inkább hagyják elszlovákosodni, elnémetesedni a magyar nagyautó-parkot.
Van olyan márka, ahol több autót helyeztek újonnan forgalomba, mint amennyit itthon eladtak idén. Erre a furcsa helyzetre a magyarázat a kereskedők készletgazdálkodása, azaz a már korábban megvett autókat helyeztek idén forgalomba. A legjelentősebb tétel a Fordé, ahol 265 autó így talált magyar vevőre.
A kategóriák rangsorában a legtöbb forgalomba-helyezett autó (25611 jármű) alsóközép-kategóriás, kisautókból 23667 fogyott, középkategóriásból 5455. Minden kategóriában visszaestek az eladások, kivéve a sportautókat (itt 10,4 százalékos volt a növekedés 596-ról 658 járműre) és a prémium terepjárókat (itt 1,2 százalékos volt a gyarapodás 1270-ről 1285-re).
A márkák rangsorát a Ford vezeti (6481 járművel), a második Suzuki (6207 autó) és a harmadik Opel (5602 autó) előtt. Negyedik a Volkswagen (3569 autó), ötödik a Toyota (3140 autó). A volumen márkák között nagy vesztes a Chevrolet (mínusz 70,7 százalék), Skoda (mínusz 69,5 százalék), a Citroen (mínusz 69,1 százalék), a Peugeot (64,8 százalék mínusz), a Fiat (57,4 százalék mínusz). Pozitív szaldót csak a Lancia tud felmutatni, igaz a többiekhez mérten szerény e
A 3,5 tonna alatti haszonjárművek piacán 48,2 százalékos volt a visszaesés a 2008-as adatokhoz képest. A 3,5 tonna feletti kategóriában 63,9 százalékos volt a zuhanás, egyedül a busz szektor ért el pozitív eredményt (88,5 százalékkal nőtt, 87-ről 164-re)
A nagy-haszonjármű piac visszaesése szoros összefüggésben van a gazdasági válság miatt csökkent szállítási igényekkel, illetve azzal, hogy a szállítmányozással foglalkozó cégek jelentős pénzügyi problémákkal szembesültek a visszaesett megrendelések miatt.
A motorkerékpár piac mintegy 50 százalékos visszaesésének okai azonosak a személyautó piaci folyamatokkal. 2009-ben éppen a motorkerékpár értékesítés fő szezonjában, tavasszal volt a leggyengébb a forint árfolyam.